Óbuda tavasztól fizetőssé válik
– A kerület forgalmi terhelése jelentősen megnövekedett az elmúlt években, részben a fővárosi döntéseknek köszönhetően, részben a fizető parkolás terjedésének a környező kerületekben. Míg korábban a fő problémát az átmenő forgalom okozta, ma már a parkolási helyzet vált tarthatatlanná. Állandósultak a lakossági panaszok. A Lajos utca és a Tímár utca tágabb környékét, illetve a Vörösvári úti szakrendelő előtti közterületet gyakorlatilag P+R parkolóként használják az agglomerációból érkezők. Tovább rontja a helyzetet, hogy a környező kerületekben már szinte csak fizetőparkolók üzemelnek, így a befelé igyekvők inkább Óbudán hagyják gépkocsijukat.
Minderre tekintettel döntött az önkormányzat a fizető parkolás bevezetéséről a Szépvölgyi úttól egészen a Bogdáni útig bezárólag.
A fizetőövezet két részre bomlik. A belső újlaki területen 240 forintot kell majd fizetni óránként, míg attól kifelé egészen a Bogdáni útig 160 forint lesz a tarifa. Minden utca fizetőssé válik. A kerületben élők azonban különféle kedvezményeket kapnak. Így minden III. kerületi bejelentett lakcímmel rendelkező lakos lakásonként két autóval ingyen parkolhat a lakcíme szerinti – illetve a környező – utcákban.
A fizetőzónán kívül élők pedig naponta 1,5 óra ingyenes parkolási időt kapnak a belső városrészben ügyeik intézésére. További kedvezményt kapnak a fizetőzónában lévő iskolákban tanuló diákok szülei, akik naponta kétszer 20 percig ingyen várakozhatnak az adott oktatási intézmény környékén.
A belső parkolási övezetben ezer autó várakozhat egyidejűleg, míg a külső részen összesen 9300 gépkocsi állhat majd meg. A parkolóhelyek 88 százaléka kerületi, a fennmaradó 12 százalék fővárosi tulajdonban van. A parkolásból származó bevételt is ilyen arányban osztják majd meg. Az előzetes becslések szerint évente 625 millió forinton osztozkodhatnak majd.
A fizető parkolás bevezetéséhez szükséges beruházások – parkolóórák beszerzése, parkolóhely-felfestések, szegélykorrekciók –, valamint az első év működési költségei elérik a 967 millió forintot. A parkolóórák üzemeltetését, illetve az ellenőrzést az önkormányzat saját hatáskörben oldja majd meg. Külsős cég helyett a kerületi közterület-felügyeletre bízzák a rendszer működtetését.
A fizető parkolásból származó bevételt a kerületi utak és járdák karbantartására és építésére fordítják –mondja Bús Balázs.