Kereskedelmi tévék életre-halálra

A TV2 és a Viasat3 nézőire, valamint reklámbevételeire is rástartol az RTL Klub az október elején induló új szórakoztató prémiumcsatornájával, hogy az RTL-csoport tovább tudja növelni nézettségét és profitját.

Az új csatornának a napokban indult el az országos reklámkampánya. Az RTL II részletes műsorstruktúráját szeptember közepén mutatják be, az eddigi hírek szerint ez szórakoztató kábelcsatorna lesz, amely népszerű filmsorozatok – például Steven Spielberg Terra Novája, Elfelejtve (The Forgotten), a Jerry Bruckheimer által jegyzett Életre-halálra (Chase) – mellett saját gyártású műsorokat is kínál. A második csatornán új részekkel folytatódik a Legyen Ön is Milliomos! Friderikusz Sándorral, és a Heti Hetes is. A Szombat esti láz vadonatúj évadjának házigazdája Oroszlán Szonja és Csonka András lesz. A TV2-től 2009 őszén távozott Máté Krisztina a Forró nyomon heti bűnügyi riportmagazinnal tér vissza. A tavaly nyári leépítésekig a közmédiában, majd a szlovák közszolgálati rádióban, a magyar nyelvű Pátria Rádióban dolgozó Rábai Balázs lesz az arca az RTL II késő esti híradójának. A csatornán a tervek szerint 23 órakor adnak majd hírösszefoglalót, amely nem a főadó fél hetes bulvárhíradójának kivonata lesz, hanem inkább a legfontosabb politikai és gazdasági eseményekre koncentrál.

Még nem tudni, hogy minden lakásban látható lesz-e
Még nem tudni, hogy minden lakásban látható lesz-e

Az új csatornával az RTL tovább akarja erősíteni piacvezető pozícióját. Gazdasági eredményesség tekintetében valójában már tavaly megszűnt a verseny a két nagy kereskedelmi tévé között, a május végén közzétett 2011-es pénzügyi beszámolókból kiderült, hogy óriási szakadék tátong az RTL Klub és a TV2 eredménye között. Míg az RTL tavaly 2,6 milliárd forintos nyereséget ért el, addig a TV2 8,94 milliárd forintos veszteséget produkált.

Már 2010-ben is hasonló folyamatoknak lehettünk tanúi. Az RTL akkor 29,1 milliárd forintos árbevétel mellett 3,1 milliárdos nyereséget hozott. A TV2 már tavalyelőtt is veszteséges volt, a 19 milliárd forintos árbevételhez képest 2,2 milliárd forintos deficittel zárt, miközben 2009-ben még 654 milliós nyereséget könyvelhetett el. Az RTL bevételei 2011-ben stagnáltak (29,2 milliárd), a nyereség 3,1 milliárdról 2,6-ra csökkent, de ez a hazai médiapiacon és a jelenlegi gazdasági helyzetben jelentős sikernek tekinthető.

Nézettség tekintetében is toronymagasan vezet az RTL, a kereskedelmi csatorna idén nyáron úgy is megőrizte vezető pozícióját, hogy a köztévéhez nagyon sok nézőt vonzott a labdarúgó-Európa-bajnokság és a londoni olimpia. Az este fél héttől 23 óráig tartó főműsoridős sávban, a reklámozóknak legfontosabb 18–49-es korcsoportban június elejétől augusztus végéig az RTL 60 estét nyert meg, a sportközvetítéseknek köszönhetően az m1 lett a második (23), a TV2 pedig a harmadik (9).

Lapunk információi szerint az RTL úgy kezdte meg az RTL II országos reklámkampányát, hogy az új adó helyéről még folynak a tárgyalások a kábelszolgáltatókkal. Úgy tudjuk, hogy a három legnagyobb – UPC, T-Home, Digi – mindegyikével még nincs megállapodás, az RTL ezért is hirdeti úgy az új csatornát, hogy „RTL kettő október 1-től! Keresse a kábelszolgáltatójánál!” Ezt egyes kábelszolgáltató cégeknél „enyhe nyomásgyakorlásként” értékelik, hiszen még arról sincs egyezség, hogy az RTL-csoport melyik „kisadója” – például a Cool, a Film+, a Reflektor –helyére rakják az RTL II-t, illetve arról sem, hogy azt melyik számlacsomagban helyezzék el. A T-Home-tól azt a választ kaptuk, hogy ügyfeleik számára 2012-ben a Reflektor csatorna helyén lesz elérhető az RTL II műsora. Az RTL a kábelszövetséggel sem állapodott meg, ennek azért van jelentősége, mert a szövetség látja el a több száz, vidéki kis kábelszolgáltató szakmai képviseletét a tárgyalásokon.

Novembertől SuperTV2

A TV2 is megpróbál előremenekülni. Simon Zsolt, a csatorna vezérigazgatója júliusban az RTL II várható elindulására az Indexnek adott interjúban úgy reagált, hogy még ősszel, november elején elindítanak egy új adót, amely nagy költségvetésű, saját gyártású műsorokkal próbálja majd magához vonzani a nézőket, amelyek a piaci folyamatok miatt az országos adókról a kábeltévékhez vándorolnak. Ez a csatorna lesz a SuperTV2. Illés Gabriella lett szeptember 1-jével a TV2-csoport kábelcsatornáiért felelős kreatívvezető. Pozíciójában a FEM3, a PRO4 és SuperTV2 saját gyártású műsorainak gyártásáért és fejlesztéséért felel. (Ny. M.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.