Sztárgázsik és filléres gondok a közmédiában
A médiaszolgáltatási alapnál, amely a közmédia csaknem 2300 dolgozóját foglalkoztatja, műsorokat gyárt, illetve produkciókat rendel, az őszi műsorstruktúrára készülve takarékossági intézkedéseket vezettek be, egyes produkciók költségvetését 30-40 százalékkal vágták meg. Az érdektelenségbe fulladt Marslakók című szappanopera leállítása, a szerződés felbontása ugyan hoz 400-500 millió forintos megtakarítást az év hátralévő felében, de továbbra is sugározzák a nagy költségvetésű külsős produkciókat.
Ezek közül főként a Magyarország, szeretlek! és a Maradj talpon! hoz kiemelkedő nézettséget. Az adásonként 15-18 millió forintba kerülő Fábry-show (évente 20 adás) és a belsős gyártásban, szakemberek szerint 5-6 millió forintból készülő DTK-show viszont ugyanakkora nézettséget produkál. Újra megrendelték a Kálomista Gábor nevével fémjelzett Hactiont is, annak ellenére, hogy a krimisorozat nézettsége tavasszal „gyengélkedett”, volt olyan adás, hogy a teljes lakosságban is csak 171 ezren nézték. A Haction korábban adásonként 22 millió forintba került.
A magyar foci, a bajnoki és a kupamérkőzések közvetítése is jócskán megterheli a médiaszolgáltatási alap kasszáját. Az MTVA és a Sport TV-t működtető Chello Central Europe Zrt. közös pályázata nyerte májusban a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) által szervezett versenyprogramok négy bajnoki idényre szóló közvetítési és sugárzási jogait. A szerződés bajnoki évenként 3,54 milliárd forintos bevételt hoz az MLSZ-nek. Információink szerint a médiaszolgáltatási alap az elmúlt hónapokban hosszú távú szerződéseket kötött regionális és városi tévéstúdiókkal, hogy így pótolják a megszüntetett vidéki stúdiók által korábban küldött riportokat, interjúkat, képanyagokat.
Úgy tudjuk, hogy 25 vidéki tévével kötöttek szerződést, havi 2,5-3 millió forintos átalányért. Ez éves szinten 750 milliós kiadást jelenthet az alapnak. A pontos összegeket firtató kérdésünkre az MTVA lényegében azt válaszolta, hogy az üzleti titok védelme miatt ezt egyelőre nem adhatják ki. Mindeközben a médiaszolgáltatási alap tízezres tételek kifizetésével küszködik a vidéki hírügynökségi dolgozóknak. Egy névtelenséget kérő újságíró lapunknak úgy fogalmazott: „több hónapos késéssel, csak a napokban fizette ki például az MTVA a tavaszi benzinpénzeket. Emiatt sokan a nyáron lényegében saját zsebből tankolták kocsijukat, hogy elvégezhessék a szerződésükben előírt, kötelező feladatokat”.
Értesüléseink szerint más kiadások – mint például a postaköltségek, sajtótermékek ára – megtérítésével is hónapokat késik a szervezet. Még rosszabb helyzetben vannak azok, akik külsősként dolgoznak a távirati irodának: közülük többen a munkájuk után járó honoráriumot csak néhány hónapos késéssel, hosszas „könyörgések” után kapják meg. A fizetési problémák kapcsán forrásaink kivétel nélkül megjegyezték: aligha arról van szó, hogy a cégnek nincs miből állnia a költségeket. Szerintük sokkal inkább egyszerű „trehánysággal” magyarázhatók a történtek.
Az MTVA a késedelmes kifizetésekre vonatkozó kérdéseinkre azt válaszolta, ilyen akkor fordulhat elő, ha például az üzemanyag-elszámolást nem megfelelően dokumentálják. Az MTVA szerint a hírügynökségi munkát végző külsős kollégák esetében az integráció újabb, júniusi szakasza (a korábbi MTI hozzávetőleg 130 dolgozójának áthelyezése az MTVA-ba – a szerk.) az adminisztráció megváltozása miatt okozott némi késedelmet a kifizetésekben.
Várhegyi Attila cége kommunikál
Az MTVA marketingkommunikációs tenderét Várhegyi Attila cége, a Prestige Média K . nyerte. A Fidesz egykori politikusának cégével nettó 16,8 millió forintért szerződést kötött a közmédia. Várhegyi Attila az elmúlt időszakban már dolgozott az MTVA-nak. Az előző kommunikációs igazgató, Szabó László távozása után ugyanis a médiaszolgáltatási alap Várhegyi Attila cégét szerződtette le külsős kommunikációs tanácsadónak.