A kiskapuk záródnak

„Szeretem a munkám!” – külföldön dolgozó magyarokról készült álhirdetéssel élcelődik a kormány munkavédelmi kampányán a Millamedia. A Facebook közösségi hálózaton alakult, Egymillióan a magyar sajtószabadságért csoporthoz kötődő független médiaprojekt gondolata még tavaly került szóba, a Millamedia.hu viszont csak a közelmúltban indult el, és még tesztfázisban van.

„Ti mind újságírók vagytok!” – ezzel a felkiáltással indult tavaly ősszel a millások civilmédia-kezdeményezése: még október 23-i, Nem tetszik a rendszer tüntetésük résztvevőinek osztogattak újságíró-igazolványokat, de a projekt csaknem egy év elteltével állt össze. A tavalyi szlogennek megfelelően verbuválódott a stáb: a főszerkesztő, illetve „főorvos” Para-Kovács Imre az egyetlen profi újságíró, a „beszállítók” és a rovatvezetők is civil aktivisták.

Juhász Péter millás szervező beszámolója szerint a Facebook-oldaluk százezres tagságára építve próbálnak független platformot létrehozni; egy olyan kommunikációs csatornát, amellyel a civilek hangját fel tudják erősíteni, tematizálni, mozgósítani tudnak az általuk felkarolt ügyekkel. A Facebookon erre legfeljebb napi három bejegyzés erejéig volt lehetőségük, ezt a csatornát próbálják most kitágítani saját honlappal.

A kereskedelmi médiában hírértékkel nem bíró, de a társadalmilag releváns írásokat, véleményeket fogják megjelentetni, „felerősíteni” a Millamedia.hu-n. „Nem szállunk be a hírversenybe, nem akarunk az Index vagy a Népszabadság konkurenciájává válni” – mondja Juhász Péter.

Az oldalon főleg blogokból szemléznek, de önálló tartalmakat is készítenek, terveik között szerepel egy rendszeresen jelentkező vitaműsor elkészítése, vagyis a kereskedelmi és a közszolgálati médiából kiszorult tévés műfajt próbálják pótolni a neten. A munkában 15-20 millás, civil aktivista vesz részt, négy területre (rovatba) tagozódva: szabadság, egyenlőség, testvériség és magyar igazság – utóbbi rovatban a véleménycikkeket gyűjtik. Mindezt ingyen, lelkesedésből csinálják, „de tudjuk, hogy ez így nem fenntartható. Alapítottunk egy nonprofit kft.-t az anyagi háttér megteremtésére; államtól, egyházaktól és pártoktól nem fogadunk el támogatásokat, csak magánszemélyektől és nem állami gazdasági szereplőktől” – mondja Juhász Péter.

A Millamedián futnak majd a közösség tüntetéseinek és más akcióinak kampányai is; részt vesznek például egy uniós civil kampányban a média szabadságáért, befolyásmentes működéséért.

A kampányba magyar kezdeményezésre került bele a hatalmi beavatkozás elleni kiállás; a cél egymillió uniós aláírás összegyűjtése – ha ez sikerül, akkor a témát napirendre kell vennie az illetékes uniós intézménynek. Szintén a millások közreműködésével jött létre a Polip-projekt, ami egy folyamatosan töltődő adatbázisból áll majd, és azt lesz hivatott bemutatni, hol csúszott félre a magyar demokrácia az elmúlt két évtizedben. A korrupció, a hatalmi érdekektől vezérelt döntéshozatal, a hatalom civil ellenőrzésének visszaszorítása, valamint az impotens államigazgatás a négy „gócpont” –ezekben a témákban dokumentumokkal, cikkekkel alátámasztva feltérképezik, hogy az eddigi kormányok hogyan építették le a demokráciát. Kampányaik irányát jelzi a Millamedia mottója is: A kiskapuk záródnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.