Percre kész információk a tömegközlekedőknek

Az évtized egyik legjelentősebb budapesti tömegközlekedési fejlesztésének tartja a Futár (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) projektet Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója.

A lelkesedés a fővárosi közösségi közlekedés valós idejű, 24 órán át történő, folyamatos felügyeletének szól. A BKK reményei szerint az új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer segítségével valóban elérhető lesz az egyenletes, menetrend szerinti járműkövetés, és jóval gyorsabb lehet a váratlan eseménynél való beavatkozás. A járművezetők, az utasok és a forgalomirányítók közötti többoldalú, valós idejű kommunikáció révén a BKV valóban képes lesz alkalmazkodni a változó közlekedési feltételekhez. Most ez nincs így. Jelenleg a BKK diszpécserei csak a járművezetőktől kaphatnak információt arról, melyik busz vagy villamos merre jár, méghozzá egy igen alacsony megbízhatóságú rádiórendszer közvetítésével.

– A Futár projekt bevezetése után mindez másként lesz – ígéri Vitézy Dávid. A diszpécserek műholdas nyomkövetéssel folyamatosan követhetik és szabályozhatják majd a járművek mozgását, így sokkal könnyebben és gyorsabban szervezhetik meg a villamos- vagy metrópótlást zavar esetén. A rendszer azt is pontosan tudja majd, hogy melyik jármű mikorra ér egy adott megállóba, amiről az utasokat a 257 helyszínre telepített kijelzőn keresztül tájékoztatják. (Okostelefonokra is készítenek egy alkalmazást.) A kijelzők a következő járatok érkezését mutatják majd, tehát az utas dönthet, hogy az érkező járatok közül melyiket választja például egy forgalmas csomópontban. Az új kijelzők forgalmi zavarok esetén is sokat segítenek majd, hiszen ma gyakorta félórás várakozás után derül csak ki, hogy egy baleset miatt nem jár a villamos.

– Az információ időt jelent, így rengeteg időt és ezzel rengeteg bosszúságot spórolhatunk majd meg utasainknak – ígéri Vitézy. A tájékoztatási rendszer azzal is kiegészül, hogy a járműveken a következő megállót bemondó rendszer minden járművön automatikus lesz, és nem a járművezető odafigyelése, hanem a műholdas pozíció alapján mondja majd a géphang a megállókat. Ezenkívül zavar esetén a központból bármely jármű utasterébe bele tud majd szólni a diszpécser: például ha kár átszállni a villamosra, mert késik, vagy nem jár, erre még a buszon figyelmeztetik az utasokat.

A BKK vezérigazgatója szerint mindez akkor fontos, ha a buszok nem menetrend szerint közlekednek, például egymást utoléri két jármű, és utánuk hézag alakul ki. Az új rendszer ilyen esetben a diszpécsert riasztja majd, aki rögtön beavatkozik, és újra egyenletessé teszi a járatok közlekedését, a buszvezetőket tájékoztatja, és kiadja a szükséges utasításokat. De jelentősen javítja majd a villamos- vagy metrópótlás megszervezésének gyorsaságát is, hiszen az új információs rendszer segítségével valóban a legközelebbi buszokat küldhetik a helyszínre. S ez nem ritkaság. Jelenleg naponta hétszázszor támad zavar a budapesti tömegközlekedésben: műszaki hibák, balesetek, filmforgatások, dugók. Vitézy Dávid szerint rendkívül fontos ezen helyzetek hatékony és gyors kezelése, mivel jelentősen befolyásolják a közösségi közlekedés működéséről alkotott véleményünket.

A rendszer részeként 30 jelzőlámpás kereszteződésben előnyben részesülnek majd a közösségi közlekedés járművei, amelynek révén rövidül az utazási idő, és jelentős megtakarítás érhető el a szolgáltatónál. Az új műholdas fedélzeti rendszer telepítésével 2295 Budapesten közlekedő villamoson, trolibuszon és autóbuszon kaphatnak majd friss információkat az aktuális forgalmi helyzetről az utasok.

A Futár projekt fővállalkozója a Synergon Rendszerintegrátor Kft., míg a rendszer „lelkét” képező szoftverrendszert a több kontinensen hasonló rendszereket sikerrel bevezető német IVU szállítja. Vitézy Dávid nem tagadta, hogy a projekt az alvállalkozó cseréje és a struktúra átalakítása miatt csúszott, de most már bízhatnak a 2013-as kezdésben. A program 6,7 milliárd forintos összköltségéből mintegy 4 milliárdot az Új Széchenyi Tervből, illetve az Európai Uniótól nyerte a BKK.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.