Üldözött autósok

Úgy tűnik, lényegesen jövedelmezőbb a bírságolás, mint parkolóhelyeket létesíteni, és közvetlenül vagy közvetve azok hasznát szedni.

Egy vezető beosztású kormányzati személyiség már a kérdést sem értette, hogy tudniillik, nem lenne-e célszerű és szükséges a leendő 65 ezer férőhelyes új fővárosi futballstadion közelébe építeni egy jókora parkolóházat is? „A világon sehol sincs parkolóház a stadion tőszomszédságában, még jó, hogy nem a szektorukig akarnak autóz ni a szurkolók” – mondta, majd azt javasolta a futballrajongó autósoknak, hogy Zugló távolabbi részein vagy valamelyik szomszédos külső kerületben tegyék le az autójukat, és busszal vagy tömegközlekedéssel közelítsék meg a stadiont, esetleg gyalogoljanak.

Kétsége ne legyen senkinek, ha elkészül az új stadion, a mérkőzések idején éppúgy megszállják majd a környéket a tilosban vagy „csak” szabálytalanul várakozó autókra vadászó rendőrök és közterület-felügyelők, ahogy mostanság is teszik meccsek és koncertek alatt. Ki tudná náluk jobban, hogy a rendezvényre érkező több ezer autónak már ma sincs elegendő hely a parkolásra, így az autósok egy része garantáltan szabálytalankodni fog. A már idézett kormányzati illetékes szerint „a két dolognak semmi köze egymáshoz”, mármint annak, hogy nincs elegendő parkolóhely Budapesten, se fizető, se ingyenes – és annak, hogy a szabályokat be kell tartani, aki nem teszi, azt megbírságolják.

A leggyakoribb szabálysértés egyike a járdán parkolás
A leggyakoribb szabálysértés egyike a járdán parkolás

Ebben akár még egyet is érthetnénk, ha a város évek óta nem úgy viselkedne, mint akinek jó üzlet a bírságbiznisz, lényegesen jövedelmezőbb, mint parkolóhelyeket létesíteni, létesíttetni, és közvetlenül vagy közvetve azok hasznát szedni. Természetesen nem állíthatjuk, hogy a mindenkori városvezetés, kerületi vezetések azért nem foglalkoztak eddig a parkolási anomáliák megoldásával, mert a bírságolás többet hozott a kasszába. Tény azonban, hogy a közterület-felügyelet honlapján a szabálysértések közül a két leggyakoribb a járdán parkolás és a tiltott helyen várakozás. Közvetlenül ezeket követik az illegálisan kihelyezett hirdetések. Vélhetően azért van ez így, mert az autón van rendszám, a hirdetésen egy telefonszám, az eljárás tehát különösebb konfrontáció és utánajárás nélkül megindítható, a bírság behajtható. Komplikáltabb ügy a város környékét és külső kerületeit hulladékkal tonnaszám elborítók leleplezése, noha mondjuk a „város rendőrségének” ez is dolga lenne, de ez egy másik történet.

Az azonban nem, hogy a város egyfelől előírja, hogy bizonyos építményekhez (például irodaházakhoz) mennyi garázsra van szükség, ám e szabály alól van kibúvó. Egy mélygarázsférőhely létesítésének a töredékével megváltható a parkolóhely-létesítési kötelezettség, amennyiben a parkoltatás 500 méteren belül megoldható más módon is. És persze, hogy megoldható – legalábbis azok szerint, akik a kibúvót keresik, és akik a lehetőséget megadják számukra. Így aztán felépülhet egy újabb irodaház, amely vonzza az autós ügyfeleket is, majd idővel a szabálytalankodókra vadászó hatóságokat is. Egyszerű képlet.

És a város még tudja fokozni. Forrásaink szerint több kerületben is fontolgatják, hogy fizető övezetté nyilvánítják a metróállomások és más tömegközlekedési csomópontok környékét, mert túl sok vidéki vagy külső kerületből érkező autós teszi le ott a kocsiját ingyen. Fizessenek. Ha nem tudnak, járjanak tömegközlekedéssel – már ha nem megy csődbe a jövő nyáron, ahogy a jelenlegi finanszírozási rendszer mellett prognosztizálják, és ha a kapacitása elbírja, hogy az eddig autón közlekedő sokaság buszra, villamosra vált.

Bécsben a belvárosban is több tucat mélygarázs kínálja szabad helyeit a tömbházak alatt, olcsóbban, mint amennyiért az utcán lehet parkolni. Nálunk a legtöbb parkolóházban jó esetben is pontosan ugyanannyit kérnek egyórai várakozásért, mint az utcán, de a belvárosban például a másfélszeresét. Csoda-e, hogy az utca tele autóval, a parkolóházak meg fél házzal sem üzemelnek. Még a náluk jobb üzletpolitikát folytató, foghíjtelkeken létesített parkolók kihasználtsága is jobb, fúrják is őket a „rendes” parkolóházak üzemeltetői.

A bel- és a külváros határán épült plázák pedig sorra állítják a sorompókat, jelezvén, hogy előbb-utóbb lezárják a drága pénzen megépített parkolóikat a potyázók előtt. Lehet, hogy kis támogatással másképp döntenének, az is, hogy még nagyobb helyet alakítottak volna ki az autóknak, akár P+R célokra is elegendőt. De ehhez tárgyalni, számolni és dönteni kellett volna. Sokkal egyszerűbb és olcsóbb a bírságolás, nem mellesleg azonnal bevétel van belőle.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.