Itt az első Metropolis
Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatója mindenkinek megköszönte, hogy tegnap átadhatták az első Metropolis szerelvényt, kezdve Orbán Viktor miniszterelnöktől –aki 1998-ban megvonta a kormánytámogatást a 4-es metrótól – egészen a katowicei munkásokig, akik legyártották a kocsiszekrényeket. Patrick Kron könnyed eleganciával félreértésnek minősítette a szállítási szerződés 2010-es felbontását, majd hangsúlyozta, a tavaly módosított megállapodásban vállalt kötelezettségeiket teljesítették. Kijavították a hatóság által jelzett hibákat, megszerezték a típusengedélyt. Az Alstom vezérigazgatója egyúttal meggyőződésének adott hangot: Budapest népe szeretni fogja az új légkondicionálóval felszerelt, megbízható szerelvényeket, amelyekből több ezret adtak már el világszerte. Majd átadott két kulcsot Budapest első emberének: egyet emlékbe, egyet az indításhoz.
Tarlós megköszönte. Ezt is meg a korábbiakat is. Azután szintén köszönetet mondott a kormányfőnek, a fejlesztési miniszternek – feledve az elődjének e tárgyban küldött éles hangú üzeneteit. Ezt követően spontán felemlegette a Fradit, a bejáratnál álldogáló mentőkocsit, a Demszky Gábor hagyta nehéz örökséget, a városvezetés kármentesítő tárgyalásait a francia partnerrel, majd elejtett néhány szót a 4-es metróra szánt szerelvények körüli tisztázatlan kérdésekről (erről az átadás után le is ültek tárgyalni), végül pedig arról biztosított mindenkit, hogy az új metrókocsik megfelelnek az előírásoknak és újrahasznosíthatók. Majd minden notabilitás – miniszter, holdingvezér, cégvezető, várospolitikus, frakcióvezető – együtt szállt fel az új metrószerelvényre, amely elvitte őket a Deák térre, majd visszatért a Puskás Ferenc stadion megállójába, hogy este nyolcig megcsodálhassa a pesti nép. A száz méter hosszú, egyterű fehér színű szerelvény 1023 utast szállíthat egyszerre. Ötödük le is ülhet.
A 247 millió eurós metrókocsiszerződést tavaly júliusban kötötték újra. A Budapest Metropolis Consortium – az Alstom magyar projektcége – vállalta, hogy a kontraktus aláírásától számított 300 napon belül megszerzi a típusengedélyt a 2-es metróvonal szerelvényeire, míg 548 nap alatt a 4-es metró kocsijaira. Majd a francia szállító ismét felmentést kért a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a hazai jogszabályok alól a fékrendszerre és a vezetőfülke magasságára. (Mint ismeretes, a közlekedési hatóság elsősorban az Alstom saját elgondolása alapján legyártott fékrendszer miatt tagadta meg korábban a típusengedély kiadását, mondván, az nem felel meg a magyar előírásoknak. Az új városvezetés pedig erre hivatkozva mondta fel 2010-ben a szerződést.) Az NKH ezúttal megadta a felmentést.
Az Alstom havonta legalább három új szerelvényt szállítását vállalta. A városházán korábban azt remélték, hogy a francia cégtől rendelt 22 kocsi mindegyike megérkezik őszre. Az M2-es vonalon futó járműveket ugyanis sürgősen ki kellene vonni a forgalomból. Ráadásul az új szerelvények nem állíthatók rögtön forgalomba. A BKV-nak ugyanis mindegyikre külön-külön meg kell szereznie az üzembe helyezési engedélyt. Ehhez viszont a hazai pályán is futniuk kell ezer kilométert. A próbafutás pedig csak akkor kezdhető meg, ha lesz hozzá képzett metrókocsi-vezető, márpedig az oktatást addig el sem kezdhették, amíg nem volt itt a szerelvény, amelyen gyakorolhatnának. S mindez csupán előjáték a 4-es metróhoz.