Budai sérelmek, aggodalmak, ötletek
Így Budapesten éppen az ellenkezője történik annak, ami miatt Londonban gondosan előkészítve bevezették a „zsúfoltsági díjat” – olvasható a XII. kerületi önkormányzat következő testületi ülésére készült állásfoglalás-tervezetben. Az önkormányzat egyébként azt is sérelmezi, hogy sem hivatalos tájékoztatást, sem szakmai előkészítő anyagot nem kaptak, így a kerületvezetők nem ismerik a konkrét fővárosi szándékot.
Tudomásuk szerint semmilyen célzott felmérés nem készült a dugódíj budai hatásának előrejelzésére. Így a tervezet szerint fennáll a veszélye annak, hogy a dugódíj a budaörsi buszsávhoz hasonló hatást fejt ki. A levegőminőség romlása mellett a parkolás ellehetetlenülésétől is tartanak a zónahatárokon, mivel a jelenlegi kapacitás aligha lesz erre elég.
Így a dugódíj bevezetése előtt előbb a nagy kapacitású P+R parkolókat kellene megépíteni – véli Pokorni Zoltán polgármester testülete, amely egyúttal hangsúlyozza: nem ellenzik a behajtási díjat, feltéve hogy azt nem forrásbővítési eszközként vezetik be. Az egyzónás rendszer helyett sokkal jobbnak tartanák több zóna kialakítását.
Ennek lehetőségét más kerületi polgármesterek felvetésére már vizsgálják a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK). Korábbi elképzelések szerint a zónahatár Pesten a Hungária körút, Budán a Margit körút vonala lenne. Tarlós István főpolgármester új ötletként a hídpénz szedését is felvetette. Ebben az esetben szűkítenék a díjfizető zónát. Ám ebből várhatóan jóval kevesebb pénz folyna be, mint a dugódíjból. Márpedig egyelőre ez a legfontosabb tényező.
Mint ismeretes a behajtási díj bevezetését a 4-es metró uniós támogatási szerződésében vállalta Budapest. A BKV finanszírozási gondjai miatt azonban már a vonal átadása előtt, jövő nyáron bevezetnék. Az unió összeget nem írt elő, így a főpolgármester által megjelölt napi 400-500 forintos díjtételt nem a kontraktusba foglaltakhoz, hanem a szükséges forráshoz szabják.
Nagyrészt ebből a tételből kell ugyanis fedezni a 32 milliárdos állami normatíva jövő évi kiesését. Még így se lesz könnyű. A főváros az első csonka évben 9 milliárd, később évi 20 milliárd forint bevételt remél, ám ezt még alaposan átszínezheti a kedvezmények rendszere, amelyről már elkezdődött az alkudozás. A jelen elképzelések szerint a zónahatáron belül felszerelt kamerák minden autó rendszámát rögzítik majd, a behajtási díjat megfizető autósokat automatikusan törlik a rendszerből.