Budai sérelmek, aggodalmak, ötletek

Az elmúlt három évben mintegy 15-24 százalékkal csökkent a közútijármű-forgalom, illetve a közlekedésben részt vevők száma Budapesten. A belvárosi „főutca” átadását követő, valamint az Országház környékének átépítése után várható új forgalmi rend szintén csökkenti majd az autóforgalmat.

Így Budapesten éppen az ellenkezője történik annak, ami miatt Londonban gondosan előkészítve bevezették a „zsúfoltsági díjat” – olvasható a XII. kerületi önkormányzat következő testületi ülésére készült állásfoglalás-tervezetben. Az önkormányzat egyébként azt is sérelmezi, hogy sem hivatalos tájékoztatást, sem szakmai előkészítő anyagot nem kaptak, így a kerületvezetők nem ismerik a konkrét fővárosi szándékot.

Tudomásuk szerint semmilyen célzott felmérés nem készült a dugódíj budai hatásának előrejelzésére. Így a tervezet szerint fennáll a veszélye annak, hogy a dugódíj a budaörsi buszsávhoz hasonló hatást fejt ki. A levegőminőség romlása mellett a parkolás ellehetetlenülésétől is tartanak a zónahatárokon, mivel a jelenlegi kapacitás aligha lesz erre elég.

Így a dugódíj bevezetése előtt előbb a nagy kapacitású P+R parkolókat kellene megépíteni – véli Pokorni Zoltán polgármester testülete, amely egyúttal hangsúlyozza: nem ellenzik a behajtási díjat, feltéve hogy azt nem forrásbővítési eszközként vezetik be. Az egyzónás rendszer helyett sokkal jobbnak tartanák több zóna kialakítását.

Ennek lehetőségét más kerületi polgármesterek felvetésére már vizsgálják a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK). Korábbi elképzelések szerint a zónahatár Pesten a Hungária körút, Budán a Margit körút vonala lenne. Tarlós István főpolgármester új ötletként a hídpénz szedését is felvetette. Ebben az esetben szűkítenék a díjfizető zónát. Ám ebből várhatóan jóval kevesebb pénz folyna be, mint a dugódíjból. Márpedig egyelőre ez a legfontosabb tényező.

Mint ismeretes a behajtási díj bevezetését a 4-es metró uniós támogatási szerződésében vállalta Budapest. A BKV finanszírozási gondjai miatt azonban már a vonal átadása előtt, jövő nyáron bevezetnék. Az unió összeget nem írt elő, így a főpolgármester által megjelölt napi 400-500 forintos díjtételt nem a kontraktusba foglaltakhoz, hanem a szükséges forráshoz szabják.

Nagyrészt ebből a tételből kell ugyanis fedezni a 32 milliárdos állami normatíva jövő évi kiesését. Még így se lesz könnyű. A főváros az első csonka évben 9 milliárd, később évi 20 milliárd forint bevételt remél, ám ezt még alaposan átszínezheti a kedvezmények rendszere, amelyről már elkezdődött az alkudozás. A jelen elképzelések szerint a zónahatáron belül felszerelt kamerák minden autó rendszámát rögzítik majd, a behajtási díjat megfizető autósokat automatikusan törlik a rendszerből.

A dugódíjtól ugyanúgy bedugulnak a bevezető utak, mint a budaörsi buszsávtól?
A dugódíjtól ugyanúgy bedugulnak a bevezető utak, mint a budaörsi buszsávtól?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.