Megaveszteség a TV2-nél
Valójában megszűnt a verseny a két nagy kereskedelmi tévé között, az RTL Klub nemcsak nézettségben, de pénzügyi eredményben is toronymagasan vezet a TV2 előtt. A napokban közzétett 2011-es pénzügyi beszámolókból kiderül, hogy óriási szakadék tátong a két cég eredménye között: míg az RTL tavaly 2,6 milliárd forintos nyereséget ért el, addig a TV2 8,94 milliárd forintos veszteséget produkált. Már 2010-ben is hasonló folyamatoknak lehettünk szemtanúi. Az RTL akkor 29,1 milliárd forintos árbevétel mellett 3,1 milliárdos nyereséget hozott. A TV2már tavalyelőtt is veszteséges volt, a 19 milliárd forintos árbevételhez képest 2,2 milliárd forintos deficittel zárt, miközben 2009-ben még 654 milliós nyereséget könyvelhetett el. A TV2 árbevétele a 2010-es 19 milliárd forintról tavaly 16,3 milliárdra csökkent. A csaknem kilencmilliárdos veszteség főként a csökkenő árbevétel és a lekönyvelt értékvesztés (3,7 milliárd forint) következménye. Az RTL bevételei 2011-ben stagnáltak (29,2 milliárd), a nyereség 3,1 milliárdról 2,6-ra csökkent, de ez a hazai médiapiacon és a jelenlegi gazdasági helyzetben jelentős sikernek tekinthető.
A megszűnés határán táncol a Neo FM – legalábbis ez volt az üzenete a Médiatanács egyik tagja, Auer János szerdai sajtótájékoztatójának. Auer azt mondta, hogy a sokadik segítség után újabb mentőcsomagot kap a Neo FM rádiót működtető FM1 Zrt. a Médiatanácstól. A testület által nyújtott mentőcsomag része a többi között az a 40 millió forint, amely a tartozás késedelmi kamatainak elengedését jelenti. Auer János közölte: a Neo FM tulajdonosai, akik az elmúlt évben különböző jogcímeken mostanra több mint 700 millió forint tartozást halmoztak fel, most ismét lehetőséget kapnak arra, hogy tartozásukat rendezzék. Amennyiben a felajánlott lehetőséggel a rádió tulajdonosai nem élnek, a Médiatanács nem tudja másképp értelmezni, mint hogy a tulajdonosok nem kívánják tovább működtetni a rádiót – közölte Auer. A 700 milliós tartozás a médiaszolgáltatási díj elmaradásából, a szerződésben vállalt és folyamatosan biztosítandó bankgaranciából, valamint a különböző szerződésszegések miatt kiszabott bírságokból áll össze. A médiaszolgáltatási díj tekintetében Auer János emlékeztetett, hogy 2010 decemberétől a tulajdonosok hét esetben is kaptak fizetési könnyítést. Ennek ellenére a szolgáltató nem fizette meg adósságait, „sőt 2012 januárja óta lényegében egy fillért sem fizet” – közölte Auer János, aki hozzátette: a díjhátralék mellett a Neo FM tulajdonosai egy éve a kötelező bankgaranciát sem biztosítják. Auer János azt mondta, mindezt nem tudják másképp értelmezni, mint hogy a tulajdonosok maguk kívánják bezárni a rádiót. Ha ez bekövetkezik, az kizárólag az üzleti vállalkozást működtető tulajdonosok felelőssége – tette hozzá. Szerdán próbáltuk megszólaltatni az FM1 vezérigazgatóját, de nem értük el.
2009-ben nagy botrányt váltott ki, hogy az akkori médiahatóság, az Országos Rádió- és Televíziótestület fideszes, kereszténydemokrata és szocialista delegáltjai a Sláger frekvenciáját a Neo FM-mel pályázó, a baloldali gazdasági körökhöz több szállal kötődő FM1 konzorciumnak, a Danubius hullámsávjának használati jogát pedig az akkor Fellegi Tamás, jelenleg Nyerges Zsolt érdekkörébe tartozó Advenio Zrt. által működtetett Class FM-nek adták hét évre. (Ehhez a jobboldalhoz köthető médiabirodalomhoz, az Infocenterhez tartozik a Heti Válasz és a Lánchíd Rádió is.) Majtényi László, az ORTT elnöke a döntés miatt mondott le posztjáról, és már akkor közölte, hogy a pályázók ígérete, az, hogy árbevételük 50-55 százalékát befizetik az állami kasszába, teljességgel irreális és teljesíthetetlen. Ezek után az ORTT jogutódja, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) idén tavasszal titokzatos módon csökkentette a Class FM és a Neo FM által az államnak fizetendő díjat. A két cég pályázati anyagában azt vállalta, hogy az első két évben fix összegű díjat fizetnek, majd 2011. július elsejétől az előre meghatározott 200 millió forintos alapdíj felett befizetik bevételük mintegy felét. A Class FM tulajdonosai a bevétel 55 százalékát ajánlották fel, a Neo FM pedig az 50 százalékát.
A Neo FM-et működtető FM1 Zrt. a legfrissebb eredménykimutatások szerint 2010-ben és 2011-ben is veszteséget produkált. 2010-ben 1,14 milliárd forintos nettó árbevétel mellett 713 millió forint veszteséget termelt. Az árbevétel 2011-ben 641 millióra zsugorodott, a veszteség pedig 1,2 milliárdra nőtt. Ezzel szemben a Class FM-et működtető Advenio nyereséges. 2010-ben 2,4, 2011-ben pedig 2,3 milliárd árbevételt könyvelhetett el, tavalyelőtt 161 millió nyeresége volt, 2011-ben pedig csaknem 54 millió.