Szép lesz a főtér, de drága

Több hónapos késésben van a keszthelyi főtér rekonstrukciója: eredetileg novemberben kellett volna befejezni az 1,8 milliárdos beruházást, de még mindig nincs kész, ám az ára 300 millióval már feljebb kúszott. Viszont nem ezt vizsgálta az EU csalás elleni hivatala.

Keszthelyen nagyszabású munkálatokba fogtak tavaly tavasszal. Egymilliárdos uniós támogatással összesen mintegy 1,8 milliárd forintért elkezdték a település központjának teljes átalakítását, megújítását, a főtér és környéke korszerűsítését. A még ma is tartó munkálatokat a közbeszerzési eljárás győztese – a Balaton-parti város honlapján fellelhető adatok szerint – a Közgép Építő- és Fémszerkezet Gyártó Zrt., valamint a Reneszánsz Kőfaragó Zrt. konzorciuma, a KR 2010 végzi, amely egyedüliként pályázott a megbízásért. A sajtóban a napokban megjelent – és lapunkban is idézett – hírek szerint ezzel a keszthelyi beruházással kapcsolatban kereste meg ellenőrzés, adatszolgáltatás miatt a Közgépet az Európai Bizottság Európai Csalás Elleni Hivatala (OLAF).

Ezzel szemben a projektben közreműködő Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökségnél érdeklődésünkre azt mondták: nincs információjuk arról, hogy a keszthelyi beruházást bármilyen uniós hatóság vizsgálná, vagy akárcsak kifogásolná. Mint megtudtuk, a rekonstrukció kapcsán eddig egyetlen vizsgálatról tudnak csupán: miként más projekteknél, ennél is ellenőrizték a közbeszerzési eljárást. Mindent jogszerűnek, szabályosnak találtak. Ruzsics Ferenc, Keszthely polgármestere (Fidesz) határozottan visszautasította, hogy a városi beruházást vizsgálná az Európai Csalás Elleni Hivatal. Mint mondta, a sajtóhírek miatt kedd délelőtt megkereste a Közgép vezérigazgató-helyettesét, aki cáfolta, hogy a keszthelyi beruházás miatt indult volna vizsgálat a cégnél.

Noha az érintettek szerint a keszthelyi beruházás teljesen jogszerű és szabályos, valamint semmi nem igaz abból, hogy uniós vizsgálat indult volna a projektnél, a megkérdezett helyiek szerint „nincs minden rendben” a beruházással. Igaz, a főtér környékén megszólított keszthelyiek nem a Közgépnél indult vizsgálat miatt dühöngenek:

– Röhej, ami itt megy! Tavaly márciusban kezdték a munkát, november végére kellett volna végezni. Most pedig még mindig egy nagy építési terület az egész placc – mutat a kerítéssel körbevett térre egy középkorú asszony. – Állítólag még ebben a hónapban átadják a területet, de ha még így is lesz, akkor sem lehetnek büszkék. Nem kis teljesítmény kilenc hónap alatt majd fél évet csúszni!

A késlekedés kapcsán különösen a tér közelében lévő üzlettulajdonosok panaszkodnak sokat: állítják, forgalmukon is érződik, hogy több mint egy éve „hadiállapotok uralkodnak” a belvárosban. Igaz, többen azt is hozzáteszik: ha végre elkészül a kivitelező, akkor valóban sokkal szebb, kulturáltabb lesz a városközpont.

– Szép lesz, de csak akkor, ha tisztességes munkát végeznek. A napokban viszont azt láttam, hogy nagy kupaktanács volt a munkaterületen, aztán hirtelen elkezdték felbontani a már lerakott térkövet – mondja egy nyugdíjas férfi, és megjegyzi: – Ráadásul egyre többet hallani a városban arról, hogy kicsit többe kerül nekünk ez a tér, mint ígérték.

A tér sarkánál lévő bank előtt álló fiatalember sem elégedett:

– Állítólag hónapról hónapra többe kerül a munka, és ahogy látom, lassan is dolgoznak. Tipikus magyar beruházás ez, mert a végén ugyan lesz egy szép főterünk, csak túl drágán, túl lassan!

Más is megemlíti az állítólagos költségnövekedést: egy városházi ügyeket ismerő forrásunk azt mondja, bő 300 millióval, vagyis az eredetileg tervezettnél majd 17 százalékkal kerül többe a beruházás.

A lakossági panaszokról megkérdeztük Ruzsics Ferenc polgármestert. Mint mondta, kétségkívül csúszik az átadás, tavaly november végére kellett volna elkészülnie a munkálatoknak, ám csak az idén májusban végeznek a kivitelezők. Hozzátette: ennek az az egyik oka, hogy a régészeti feltárások miatt olyan építménymaradványokra bukkantak, amelyek miatt részben át kellett dolgozni a terveket. A kivitelezés minősége kapcsán azt mondta: kisebb gondot okozott, hogy a tér eddig elkészült burkolatának egy része nem volt tökéletes, kisebb-nagyobb egyenetlenségeket tapasztaltak, ezért azt nem vették át, visszabontatták.

Arra a kérdésünkre, hogy a beruházás során jelentkeztek-e pluszköltségek, többe kerül-e a rekonstrukció az eredetileg tervezettnél, a polgármester azt felelte: „A régészeti feltárások miatt változtatni kellett a terveken, és emiatt a kivitelezésben is voltak módosítások. Ez összességében mintegy 80 milliós pluszkiadást jelentett. Emellett van egy 220 milliós tétel is, ami az eredeti 1,8 milliárdos összegre rakódik rá. Ez azonban már nem a kivitelezéssel kapcsolatos kiadás. A közbeszerzési pályázat első fordulója eredménytelen volt, mert a pályázó túl magas összeget kért. A második fordulóban már jóval alacsonyabb összegre tett ajánlatot ez a konzorcium, ám még mindig többet kért, mint terveztük. Mivel azonban a szakértők szerint indokolt volt a kért többlet, a város szerződött a nyertessel. Ebből a 220 milliós, valamint 80 milliós tételből áll össze az az összesen mintegy 300 millió forint, amivel a tervezettnél többe kerül a beruházás.”

A még ma is tartó munkálatokat a Közgép és a Reneszánsz Kőfaragó konzorciuma végzi, amely egyedüliként pályázott a megbízásért
A még ma is tartó munkálatokat a Közgép és a Reneszánsz Kőfaragó konzorciuma végzi, amely egyedüliként pályázott a megbízásért
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.