Matyóhímzés, Orczy-foci és biciklis lecsó
A legjobb szociális vállalkozás díját a matyodesign kapta. – Autentikus matyóhímzéseket hordható viseletet készítünk. Az összes hímzést tardi asszonyok készítik – mondja a matyodesign egyik alapítója, Váczi Borbála. Ezeknek az asszonyoknak a munkanélküliségtől sújtott borsodi térségben esélyük sem lenne elhelyezkedni, most mégis tele vannak munkával – a matyodesign a neten értékesíti a ruhákat, és elsősorban a divatra érzékeny, fiatal városi nőket célozza. A másik díjazott szervezet halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeknek szervez sportolási lehetőséget a Józsefvárosban. Az egyesület „székhelye” az Orczy-parkban van, és elsősorban a józsefvárosi Internationale csapattal foglalkozik, amely roma gyerekekből áll. A Pro Bono közönségdíjat egy kerékpáros ételkiszállítással foglalkozó kis cég, a KétkerÉtkem kapta. A vállalkozás „egy lecsóval kezdődött”. Sinkó Bori ugyanis állítólag isteni lecsót csinál, a barátok pedig folyton kérlelték, hogy nekik is főzzön.
Andor László, az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi összetartozásért felelős biztosa a díjátadón a szociális vállalkozásokat uniós megvilágításba helyezte. – Európa komoly válságot él át. Ez nem műbalhé, a monetáris unió egzisztenciális kérdéseiről van szó. Első hallásra marginálisnak tűnhet a szociális gazdaság kérdése, mert ez leszorul a címlapokról. Pedig a strukturális megoldások keresése közben számolnunk kell ezekkel a vállalkozásokkal –mondta megnyitóbeszédében a biztos, emlékeztetve arra, hogy az EU 2020-as stratégiájában a kitűzött célok között szerepel a szociális gazdaság megerősítése. Andor László ismertette, hogy Franciaországban 12, Spanyolországban pedig 9 százaléknyi a szociális gazdaság szerepe a teljes gazdaságon belül.