'Ha egyáltalán lesz jövőnk...'
A Hungária körút szomszédságában, a kőbányai MÁV-telepen nincsenek utcanevek, csak helyrajzi számok. A fejlődés mintha elfeledkezett volna a fővárosnak erről a szegletéről. A szegénység látványa kezdi átvenni a hatalmat a századelő patinás hangulata felett. Az egykor vasúti alkalmazottak számára épült míves lakóházak falairól pereg a vakolat, a hepehupás úttesten lavórnyi gödrök éktelenkednek. Csatornázva nincs, szippantókocsi viszi el a szmötyit.
A szociális boltra végleg lakat került. Hiába szereltek fel rácsokat, túl sokszor törtek be ahhoz, hogy értelme legyen fenntartani. A vele szemközt lévő iskola udvarán viszont – éles a kontraszt – tombol a jókedv.
Labdapattogás, kiabálás, sűrű gyerekzsivaj. Odabent, az alsósok szárnyában valóságos mesebarlang fogadja a látogatót: a zegzugos folyosókon színes rajzok és papírfigurák keltik életre a képzeletet. A MÁV-telepi iskolát a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség működteti. Egyike azoknak az intézményeknek, amelyek léte végveszélybe került. Bár az Iványi Gábor vezette közösség megfelelt az új törvényi feltételeknek, a kétharmados jobboldal hivatalos indoklás nélkül megvonta tőle az egyházi státuszt. Az eddig kapott állami támogatás bizonytalanná vált.
Lónyai Zsuzsanna igazgató az idősek elbeszéléséből tudja, hogy az 1905-ben létesített iskola hajdan elismert intézménynek számított. A Kádár-korszakban aztán megváltoztak a viszonyok. A MÁV-telep lakossága részben kicserélődött, részben elöregedett. A közelben sokemeletes panelházakat húztak fel, az ottani iskola elszipkázta a gyerekeket.
A helyi hatalom egyre inkább a problémás – főként cigány, rendkívül rossz családi környezetből érkező – gyerekek gyűjtőhelyévé tette a MÁV-telepi intézményt. A beiskolázási körzethatárok átalakításakor idesorolták a hírhedt Hős utcát és az úgynevezett Pongrác-telepet.
A X. kerületi önkormányzat az ezredforduló után már majdnem megszüntette az iskolát, amelyet végül a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség vett át, 2004-ben. Az épületben most általános iskola, szakiskola és esti gimnázium működik, összesen csaknem kétszáz – döntően halmozottan hátrányos helyzetű, roma – tanulóval.
Az intézmény befogadja az ország más vidékeiről érkező rászoruló családok gyerekeit is. Jellemzően borsodi falvakból jönnek, két hullámban: az őszi iskolakezdéskor, majd valamikor január-február táján. Általában – mondja Lónyai Zsuzsanna – az uzsorások elől menekülnek. Papírjaik hiányosak, sok időt és energiát emészt fel, mire az iskola közreműködésével sikerül beszerezni a szükséges iratokat. Gyakran fölöslegesen. Az igazgató számára is rejtélyes módon a családok pár hónap múlva többnyire visszaköltöznek a falujukba, oda, ahonnan egyszer már elmenekültek.
A tanárok nem is a gyerekekkel, hanem a szülőkkel küszködnek a legtöbbet. Az egyik 11 fős osztályban például a pályaválasztással kapcsolatban tartottak szülői értekezletet. Az osztályfőnök előzőleg minden családot személyesen megkeresett, végül így is csak hárman jelentek meg.
A családok kilátástalan nyomorban élnek, olyan körülmények közt, amelyeket sokan elképzelni se tudnak. A gyerekek számára mindennapos élmény a drog, a bűnözés – jelzi az igazgató, hogy hasonló helyzetben bizonyára ő sem lenne mintadiák.
Gondolhatnánk, hogy a jogvédő szervezetek elvileg éppen az ilyen „iskolai szegregátumok” felszámolását szeretnék elérni. A MÁV-telepi iskola azonban az átlagosnál jobb feltételeket kínál a diákoknak. Digitális tábla, számítógépes terem segíti az oktatást. A pedagógusok speciális képzésben részesültek, a gyerekek kis létszámú osztályokban tanulnak. Térítésmentesen napi háromszor étkeznek, a konyha hétvégén is üzemel. Ha megbetegszenek, a szülők elvihetik az ételt.
Az igazgató szerint tragédia lenne, ha az iskola bezárásával szétszórnák a gyerekeket. Itt szemmel láthatóan jól érzik magukat. Máshol kiközösítenék vagy elküldenék magántanulónak őket. Rövid úton megszabadulnának tőlük. Elkallódnának.
A MÁV-telepen működő szakiskolába, amely bolti eladókat és épületasztalosokat képez, már nem csak a környékről és nem csak szegény gyerekek jelentkeznek. Az igazgató reméli, hogy idővel az általános iskola is hasonlóan vonzó lesz. Tele van ötletekkel, az épület átalakításán és új programok indításán gondolkodik.
Az egyház körüli hercehurca lelkileg nagyon megviselte a pedagógusokat, de mindent elkövetnek, hogy a gyerekek ebből ne érzékeljenek semmit. Úgy tesznek, mintha nem lebegne Damoklész kardja a fejük fölött. A tanáriban a jövőt tervezik. Igaz, ilyenkor mindig akad valaki, aki hozzáteszi: ha egyáltalán lesz jövőnk…
Veszélyben
Az Iványi Gábor lelkész vezetésével működő Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) több ezer rászorulóról gondoskodik, és mintegy nyolcszáz embernek ad munkát. A közösség szociális és oktatási intézményei, amelyek a sajátosan értelmezett új egyházi törvény miatt veszélybe kerültek:
SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK:
1. „Fűtött Utca” Hajléktalanok Központja, Budapest (VIII. kerület)
2. „Oltalom” Hajléktalanok Központja, Budapest (VIII.)
3. Női Átmeneti Szálló, Budapest (V.)
4. Családok Átmeneti Otthona, Budapest (XVII.)
5. Oltalom Karitatív Egyesület Kórház és Egészségügyi Centrum, Budapest (VIII.)
6. MET Idősek Otthona, Budaörs
7. MET – „Oltalom” Idősek Otthona, Békéscsaba
8. MET – „Oltalom” Idősek Központja, Hetefejércse
9. MET – „Oltalom” Idősek Otthona, Szolnok
10. Mária Gondozóház, Esztergom
11. Wesley János Családi Napközi, Abaújkér
OKTATÁSI INTÉZMÉNYEK:
1. Wesley János Többcélú Intézmény (Családi Napközi, Bölcsőde, Óvoda, Általános Iskola, Előkészítő és Speciális Szakiskola, Kollégium és Szakképző Iskola): Abaújkér, Felsődobsza, Hernádszentandrás, Nagykinizs
2. Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Gimnázium: Budapest (VIII., X.)
3. Wesley Kincsei Általános Iskola és Gimnázium: Budapest (XVIII.)
4. Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Előkészítő Szakiskola, Szakközépiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Kollégium: Beregdaróc, Gemzse, Gulács, Gyüre, Jánd, Márokpapi, Tiszaszentmárton, Újkenéz
5. Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Előkészítő Szakiskola, Speciális Szakiskola, Szakközépiskola: Szeged, Orosháza
6. Wesley – Da Capo Művészeti Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény: Dunaújváros, Nagykarácsony
7. Wesley János Lelkészképző Főiskola: Budapest (VIII.), Kiskunhalas