Az új szám: 1820
Beneda Attila, az egészségügyért felelős államtitkárság kabinetfőnöke lapunknak elmondta: május elsejétől országszerte húsz központban fogadják majd a mentőszolgálat irányítói a betegszállítást megrendelő hívásokat, s ők osztják el az adott területhez tartozó szolgáltatók között a feladatokat. Amennyiben valahol szűkösnek bizonyulna a kapacitás, ott az irányítók a megyehatárokon túl is tudnak autókat biztosítani.
Havonta körülbelül 200 ezer beteget visz vizsgálatra, kezelésre – vagy éppen a kórházból haza – a most meglévő 83 betegszállító cég. Minderre tavaly és az idén is alig több mint hatmilliárd forint jut az egészségbiztosító kasszájából. Csakhogy az üzemanyagárak folyamatos emelkedése miatt egymás után szűnnek meg a kisebb betegszállító vállalkozások. Ezek vezetői azt állítják: a 105 forintos átlagos kilométerpénz nem elég a benzinre. A betegszállítók szerint az árak miatt állandó kompenzációra, az idén még legalább 600-800 millió forint többletre volna szükségük. Máskülönben országos jelenséggé válhat az, ami Szegeden megtörtént: az ott dolgozó négy cégből kettő máris tönkrement, és az eddigi 29 hadra fogható gépkocsiból nyolc kiesik.
Beneda Attila úgy tudja: a kiesők területéhez tartozó betegek ellátását a többiek már át is vették. A kabinetfőnök ugyanakkor azt is nyilvánvalóvá tette, hogy a jelenlegi helyzetben nincs több pénz. Azt kell beosztani, ami van. Hozzátette: azt lehet remélni, hogy az egészségügy működtetésére fordítható forrásokból sikerül valamilyen módon megtakarítani, és akkor azt az összeget lehet szükség szerint benzinár-kompenzációra fordítani.
A kabinetfőnök hozzátette: tavaly nyár óta GPS-szel ellenőrzik a betegszállítók bevallásait, és azóta 30 százalékkal kevesebb kilométert számolnak el, ekkora belső tartalékra még a tárca sem számított. Az új rendszerrel kiderült, hogy például egyes szolgáltatók, ha egyszerre négy beteget vittek, akkor azt négy külön útként számolták el a finanszírozónak. Ezt azonban a GPS-es követéssel már nem lehet megtenni, az így keletkezett megtakarítás visszakerült a rendszerbe.
Az államtitkárság az egységes irányítástól további hatékonyságjavulást remél.
– Mi ezzel egyelőre nem vitatkozunk – nyilatkozott lapunknak Bíró Ferenc, a Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke –, kivárjuk a május elsejét, és meglátjuk.