Blöff Kósa Lajos módra
A tárgyalásnak az ad különös jelentőséget, hogy az EU tagországaiban máris kemény verseny folyik a 2014–2020 közötti időszak forrásainak felhasználásáért, hiszen a 2014-től rendelkezésre álló pénzügyi keret hét éven át megszabja majd a fejlesztésekre fordítható kiadások elosztását.
Ennek tükrében meglepő, hogy Kósa Lajos a kormány képviselőivel folytatott tárgyalás előtt lényegében elmulasztotta kikérni a debreceni közgyűlés véleményét arról, hogy a város legfontosabb döntéshozó testülete mely projekteket emelne be a kiemelt beruházások körébe. Ez nem azt jelenti, hogy felhatalmazás nélkül tárgyalt volna. Hanem azt, hogy a politikus a közgyűlésnek esélyt sem adott arra, hogy eldöntse: melyik legyen az az öt kiemelt nagyprojekt, amelyre a kormány támogatását kéri. Sem a bizottságok, sem a közgyűlés elé nem került olyan határozati javaslat, amely a szóba jöhető fejlesztéseket számba vette volna, s lehetőséget adott volna a képviselőknek a véleményük kifejtésére.
Ehelyett a debreceni városháza múlt hét csütörtökön egyszerű sajtóközleményben tudatta, hogy „a városban a következő öt évre tervezett öt kiemelt fejlesztési projekt” a következő beruházásokat foglalja magába: a Debreceni Gyógyfürdő Kft. komplex fejlesztése nettó 10,1 milliárd forintért, az Airport Debrecen Üzleti Park infrastruktúrájának kialakítása nettó 4,7 milliárd forint értékben, egy intermodális közösségi közlekedési központ létrehozása egy új autóbusz-állomással 21 milliárd forintért, a belvárosi közterületek fejlesztése a Nyugati kiskörút kiépítésével bruttó 2,1 milliárd forintból, s végül az 1-es villamosvonal rekonstrukciója tizenegy villamos beszerzésével egy nettó 13 milliárd forintos beruházás keretében.
Az említett fejlesztések között némelyik már régebbről ismerős lehet, hiszen például a gyógyfürdő fejlesztése vagy egy új autóbusz-állomás építése már évekkel ezelőtt szerepelt a közgyűlés napirendjén. Arról viszont semmilyen közgyűlési döntés nem született, hogy ezeket a projekteket a város a 2014–2020-as költségvetési ciklus kiemelt projektjei közé sorolja. Ugyanilyen váratlanul érte a debreceni közvéleményt az 1-es villamos nyomvonalának tervezett módosítása, amelyről a városvezetés – ugyancsak közgyűlési döntés nélkül – azt nyilatkozta a helyi sajtóban, hogy egyes villamosmegállókat áthelyeznek, s a síneket elvezetik a leendő új nagyerdei stadion irányába. Az már csak hab a tortán, hogy a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület az 1-es villamosvonallal kapcsolatos városvezetői nyilatkozatokat szakmailag ízekre szedte. Jónás Zoltán, az egyesület elnöke lapunkkal közölte: megdöbbenéssel értesültek Kósa bejelentéséről.
Különösen felháborítónak találják, hogy mindezt kiemelt fejlesztésnek álcázva, a közösségi közlekedésre szánt európai forrásokból kívánják megvalósítani. Jónás szerint értelmetlen dolog az új stadion elé megállót építeni, elvégre a mostani is mindössze háromszáz méterre van a létesítmény helyétől. Vagyis ha a stadionban nincs rendezvény, akkor a stadionhoz érkező napi rendszeres forgalom minimális, viszont rendezvény idején a város összes villamosa is kevés lenne a stadion igényeinek kiszolgálásához. Az egyesület szerint a bejelentett új nyomvonal csaknem tízezer ember számára napi szinten tizenöt százalékos menetidő-növekedést okozna.
Mindezt azért idéztem ilyen részletességgel, mert éppen az ilyen viták lebonyolítására kellett volna lehetőséget adni az önkormányzati bizottságoknak és a közgyűlésnek a téma megvitatására. Még azelőtt, hogy Kósa Lajos az 1-es villamosvonal átépítését „kiemelt projektként” jelenti be az illetékes államtitkárok előtt. Igaz, a városházi közleményhez képest Pajna Zoltán alpolgármester már sokkal árnyaltabban fogalmazott. Megkeresésemre közölte: egyelőre csak ötletekről van szó, így még az sem biztos, hogy az említett öt nagyprojekt mindegyike uniós és állami támogatást kap, s így meg is valósul. Arra, hogy Kósa miért nem vitte a közgyűlés elé az ügyet, Pajna Zoltán azt mondta: az öt projekt közül három már korábban is napirenden volt, így azokat a képviselők ismerték.
Közbevetésemre, hogy a projektek kiemelt státuszáról azonban nem döntöttek, Pajna azt válaszolta: erre nem volt szükség, mert még kezdeti stádiumban van a tervezés, egyelőre annyi történt, hogy a város fölhívta a kormány figyelmét pár fontos beruházásra. Megemlítettem neki a közlekedési egyesület kifogásait, de erre Pajna Zoltán csak legyintett: szerinte az egyesület szerepzavarban van, látszik, hogy még nem bonyolítottak le egyetlen komoly projektet sem, különben tudnák, hogy most még csak az előkészítés zajlik. „Most még csak ötletekről van szó”, mondta.