A csatornázási művek következik?
A Fővárosi Közgyűlés tegnap zárt ülésen döntött a Fővárosi Vízművek Zrt. 25 százalékos részvénycsomagjának visszavásárlásáról, a francia Suez és a német RWE közös konzorciumával 1997-ben kötött szerződéseinek felbontásáról. A befektetők összesen 16,5 milliárdot fizettek a vízművek részvénycsomagjáért, illetve a menedzsmentjogokért. A tárgyalások tavaly tavasszal kezdődtek.
A szándéknyilatkozat értelmében a főváros 15,1 milliárd forintot fizet a tulajdonrészért és a menedzsmentjogokért. Információink szerint az első 8 milliárdos részletet szerződésbontáskor kell kifizetni, s a következő négymilliárd is esedékessé válik a következő két évben, míg a fennmaradó rész a konzorcium hitelállományának átvállalása. Tarlós István korábban még a cég nyereségéből fizetett volna, ám ennyit nem termel ki a cég két év alatt. Az utóbbi években a külföldi befektetők évi 1-2 milliárd forintot vettek ki a cégből menedzsmentdíj címén, míg a főváros hasonló összegű osztalékot kapott. A vételárat így a vízművek, illetve egy másik közműcég által felvett hitelből fizetik majd. A szándéknyilatkozat azonban három ponton változott a külföldi befektetők által jóváhagyotthoz képest. A módosítások elsősorban az átadás után még fennálló részletek megfizetésének garanciáira vonatkoznak. Ha 90 napon belül nem lesz megállapodás, az önkormányzat él a rendkívüli felmondás lehetőségével.
Tarlós István főpolgármester tegnapi sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy folytatni kívánják az eladogatott fővárosi közműcégek visszavételét. A következő célpont várhatóan a Fővárosi Csatornázási Művek lesz. A főpolgármester azt is jónak tartaná, ha az összes vízi közművet – vízmű, szennyvíztisztító, csatornázási művek, szippantósok –egy cégbe vonnák össze, de erre ebben a ciklusban aligha kerülhet sor.
A fenti 15,1 milliárdos döntés után tárgyalta a közgyűlés a BKV-nak nyújtandó újabb 5 milliárd forintos tulajdonosi kölcsönre vonatkozó előterjesztést. A kölcsönt legkésőbb július 31-ig vissza kell fizetnie a vállalatnak, havi 7 százalékos kamattal.
Az újabb pénzügyi segítséget az idén lejáró 58 milliárd forint összegű hitelállomány visszafizetése, illetve a 32 milliárdos állami normatíva zárolása miatt kialakult akut forráshiány teszi szükségessé, amely már a cég működőképességét, illetve az áprilisi munkabérek kifizetését is bizonytalanná tette. Eközben a városvezetés párhuzamosan tárgyal a kormánnyal és a kilenc hitelezővel. Előbbivel a budapesti közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozásáról, utóbbiakkal a lejáró hitelek refinanszírozási szerződéseinek megkötéséig – várhatóan június 29-ig – tartó fizetési moratóriumról. A pénzintézetek azonban több feltételt is szabtak: teljes körű kormányzati kezességvállalást, az új közszolgálati szerződés megkötését, a kamatfizetési kötelezettségek teljesítését, a zárolt állami támogatás feloldását, a korábbi fővárosi tulajdonosi kölcsön támogatássá alakítását, a bankok számára is elfogadható üzleti terv kidolgozását, a refinanszírozási közbeszerzések meghirdetését, illetve ígéretet várnak arra, hogy a kormány nem nyilvánítja stratégiai jelentőségű vállalattá a BKV-t. Ráadásul szoros határidőket szabtak. A kormánynak például március végéig kellene nyilatkoznia a kezességvállalásról, és április végére kellene felszabadítania a 32 milliárdot. Ehhez képest a kormány és a főváros között olyan egyezség született, hogy a hitelekért közvetlenül Budapest vállaljon kezességet, míg az állam a fővárosért állna jót.
Bontható a Károlyi-szobor
A Fővárosi Közgyűlés hozzájárult a tulajdonában álló Kossuth téri Károlyi Mihály-szobor bontásához, amit az Országgyűlés Hivatala kért. A parlament északi oldalánál álló szobor eltávolítását a tér 1944-es arculatát visszaállító rekonstrukció miatt kérte a hivatal.
A Károlyi-szobrot várhatóan Siófokon állítják fel, a vasútállomással szemközti Millennium parkban, de erre még Siófok önkormányzatának is rá kell bólintania. A Balaton-parti város az újraállítás költségeinek megtérítését, illetve az alkotás térítésmentes átadását kéri. (Sz. A. A.)