Szembeforgalomban, autóval

A világ haladóbb felén az oktatásban egészen más szelek fújnak, mint errefelé – ez derült ki azon a nemzetközi oktatási konferencián, New Yorkban, amelyre Magyarország is meghívást kapott. A múlt heti találkozón Kanadától Kínáig 26 ország oktatási miniszterei és pedagógus-szakszervezetei vettek részt. Erről Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke és Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke beszélt tegnap, akik Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkárral együtt vettek részt az eseményen. A rendezvényt az Amerikai Egyesült Államok oktatási minisztere, az amerikai pedagógus-szakszervezet és a Pedagógus-szakszervezetek Világszövetsége szervezte. Magyarországot azért hívták meg e körbe, mert a fejlett országok oktatási rendszereit vizsgáló legutóbbi PISA-mérés szerint némi javulás mutatkozott a 15 évesek szövegértési, -olvasási tudásában. (Ez egyébként elismerten a Pokorni Zoltán miniszteri idejéhez köthető kerettantervek és a Magyar Bálint liberális miniszter idején keresztülvitt 2003-as oktatási reform következménye.) A találkozó központi témája a pedagógusok és intézményvezetők képzése volt.

A magyar érdek-képviseleti vezetők arról számoltak be: a konferencián részt vevő országokban annak érdekében, hogy az oktatás minősége javuljon, az oktatásszakma szervezetei közötti együttműködés erősödjön, a szakszervezetek partnerként vesznek részt a reformok kidolgozásában, a nagy átalakító intézkedéseket pedig kutatások, adatok, elemzések figyelembevételével készítik. Ez Magyarországra jelenleg nem jellemző. Szó esett az intézmények és a pedagógusok autonómiájáról is. Kiderült, hogy a meghívott országokban nagy szabadságot élveznek az iskolák, amelyek nem egy központi akaratnak, hanem a lakókörnyezet igényeinek vannak alárendelve.

– Még Kína képviselője is kiemelte az autonómia fontosságát –mondta Galló Istvánné, hozzátéve, hogy a válság minden országot megrázott, de a Fidesz-kormány modelljétől eltérő politikai döntésre sarkallta a kormányokat. Vagyis nem vettek ki, épp ellenkezőleg, még több pénzt fektettek az ágazatba. A konferencián el is terjedt az a mottó, hogy „a válság megoldása a tantervekben készül”.

– A közoktatás átalakítása pont ellentétes azzal a nemzetközi trenddel, amit a konferencián tapasztaltunk – vette át a szót Mendrey László, hozzátéve, Magyarországon központi finanszírozásúvá lesznek, állami fenntartás alá kerülnek az iskolák, a döntésekből pedig kizárják a szülők, a diákok, a pedagógusok véleményét. Az oktatási tartalmak központi szabályozásával minimálisra csökkentik a pedagógusok autonómiáját, ami szintén ellenkezik a nemzetközi folyamatokkal. Mendrey az ismert viccet idézve azt mondta: nem a többiek vannak rossz sávban, mi vagyunk azok, akik szembeautózunk a forgalommal. A PDSZ elnöke elmondta, komolyan meglepte Gloviczki Zoltán MTI-nek adott nyilatkozata, amely szerint „a köznevelési törvény intézkedéseivel lényegében egybehangzó megállapítások hangzottak el a New York-i konferencián”. – Ha Gloviczki úr szerint tényleg az a helyes út, amelyet New Yorkban látott, akkor várom azt a képviselői indítványt, amely a köznevelési törvény visszavonásáról szól – fűzte hozzá.

A magyar közoktatásban minimálisra csökkentik a pedagógusok autonómiáját
A magyar közoktatásban minimálisra csökkentik a pedagógusok autonómiáját
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.