A lélek mélyéig hatoló zene

– Mi egy percre sem feledkezünk meg Bartók Béláról, mert annyira felemelő érzés, hogy tőlünk mind össze 20 kilométerre ilyen géniusz született – mondja Hajdu Márta, a makói Bartók Béla Általános Iskola tagintézményének művészetimunkaközösség-vezetője.

A Bartók iskola is részt vállalt a Magyarország–Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program 2007–2013 Tánc és zene határok nélkül című programjában, amelyben Makón kívül Zsombolya, és Bartók szülővárosa, Nagyszentmiklós néptánccsoportjai, valamint a bartóki hagyományt őrző intézményei, civil szervezetei vettek részt. Nagyszentmiklóson körülbelül tíz éve működik a Pro Bartók Társaság, amely ápolja a Bartók család sírját, a Nákó-kastélyban pedig évente közös koncertet szerveznek a szegedi és a temesvári egyetem zeneművészeti karának oktatói és hallgatói.

– Nekünk szívügyünk Bartók és Kodály. Ma is a szolmizáláson alapuló Kodály-módszert használjuk – mondja Gilinger Ildikó, a makói Bartók iskola énektanára, kórusvezetője.

– Kodály azt mondta: már az anyaméhben foglalkozni kell a világra készülő gyermek énektanításával, mert attól is függ, milyen lesz majd a lelkülete. Ha valaki sohasem próbálta, annak nem lehet elmagyarázni, miről marad le, aki nem vett részt közös éneklésben. Ahol hiányzik a közös éneklés felszabadító élménye, onnan egyenes út vezet a lelki szegénységhez.

– Mi nemcsak műveljük, hanem másnak is átadjuk a zenét: az ének és a hangszeres muzsika szeretetét –magyarázza Nagyné Zombori Margit, a Bartók iskola vezetője. –A zeneiskolások minden évben adnak három matinékoncertet és három bérletes hangversenyt, amelyen a város összes óvodása és iskolása részt vehet. Így tudatos, zeneértő felnőtteket nevelünk.

– Bartók zenéje sohasem megy ki a divatból – állítja Hajdu Márta, a művészeti munkaközösség vezetője. – A Mikrokozmosz hat kötete az első hangszeres órától a zeneakadémiai vizsgakoncertig elvezeti a tanítványokat. A Gyermekeknek címmel írt négy sorozat pedig gyermekés népdalok feldolgozását tartalmazza. Nem is csak magyar népdalokat, hanem a szomszédos és távolabbi népek dalkincsét is. Ezen keresztül nevel arra, hogy ismerd meg és tiszteld más népek kultúráját.

A hangszeres zene fejleszti a gyermek koncentrációs képességét, a kézügyességét. Egy zenekar tagjai megtanulnak egymáshoz alkalmazkodni: egyszer szólót játszva kiemelkedni, máskor háttérbe vonulni, hogy másik hangszercsoport vigye a dallamot. És megtanulják együtt megízlelni a sikert, amikor remekül szól a darab, és utána felállva tapsol a közönség.

– Sokan félnek attól, hogy kamaszkorba jutva a gyermekeik rossz társaságba keverednek – említi HajduMárta. – Aki egy zenekar, énekkar, tánccsoport közösségében nő fel, a legritkább esetben kallódik el. Bartók zenéje a lélek mélyéig hatol, és többé tesz, mint amennyi addig voltál.

Hangszeres zeneóra a makói Bartók iskolában
Hangszeres zeneóra a makói Bartók iskolában FOTÓ: BELLÁNYI TÍMEA
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.