Egyelőre nem dőlnek a dominók
A fővárosi közlekedési vállalat hitelei kis közzel, dominószerűen követik egymást. A Budapest Bank elodázott kölcsönét az UniCredit ötmilliárdos, a KDB kétmilliárdos és az MKB újabb – január végén már 8,9 milliárdot kellett a banknak visszafizetni – 4,5 milliárd forintos hitele követi márciusban. Áprilisban további négy tartozást kellene törleszteni összesen 14,3 milliárd forint értékben.
A Fővárosi Közgyűlés által megszavazott – időközben támogatássá alakult – 9 milliárdos tagi kölcsön, illetve a 6 milliárdos költségvetési előirányzat előre hozott kifizetése kevés lesz ehhez, különös tekintettel az üzemeltetés napi 380 millió forintos költségére, amelyből 137milliót fedez a jegyárbevétel. Áprilisig mintegy 15 milliárdot kellene beletenni a cégbe ahhoz, hogy a járművek kijöhessenek a forgalomba. A fővárosi önkormányzat új, 16 milliárdos folyószámlahitelének BKV-ba folyatása – erre a legutóbbi közgyűlésen felhatalmazást kapott a főpolgármester –, illetve az eredetileg március végéig zárolt állami normatíva 32 milliárdja kellő fedezetet nyújthatna. Bár az utóbbi feloldására egyelőre semmi jel nem mutat. Ha a kormány mégis zöld utat adna a normatíva időarányos kifizetésének, akkor is kérdéses az év hátralévő részének fedezete. A főváros nem kötelező feladatainak felmondása, illetve az intézményi előirányzatok tíz százalékának zárolása erre aligha elég.
Megoldást jelenthetne a hitelszerződések meghosszabbítása. A főváros erről tárgyalásokat is kezdeményezett a pénzintézetekkel. Hétfőn túljutottak a második fordulón is, amelyen a bankok számos feltételhez kötötték az adósságátütemezést. A bankvezérek továbbra is kockázatos üzletnek értékelik a BKV finanszírozását. Így kellő garanciákat várnak a főváros, de leginkább a kormány részéről. A kormány még hezitál. Áprilisig azonban döntenie kell. Ez ugyanis a közlekedési cég várható összeomlásának legújabb határideje.
Áprilisban lejár a cég közszolgálati szerződése is, amely csak biztos finanszírozási háttérrel köthető újra. Hiányában viszont szintén leáll a cég. Tarlós István főpolgármester már többször is hangsúlyozta – és ebben az ellenzék is egyetért vele –, hogy Budapest eddigi döntéseivel „elment a falig”, a vállalásokkal már a főváros működését kockáztatják. Atkári János a csőd szétterjedését sem tartja kizártnak. A BKV összeomlását Budapest, majd az állam fizetésképtelenné válása követheti. Ezt a minap a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is könnyen bekövetkezhető eseménynek tartotta.