Mikor lesz rend a Keletinél?

Legkorábban 2012 közepén köthet szerződést a főváros a 4-es metró építéséhez kapcsolódó Baross tér felszíni rendezésére, holott a tenderdokumentációban szereplő ütemezés szerint jövő év végére, illetve 2014 elejére át kellene adni a forgalomnak. Ám egyelőre a tendert se írták ki. Legalábbis az újat.

Az előző eljárás eredményét ugyanis tavaly nyáron megsemmisítette a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB), sőt egymillió forintos bírságot is kiszabott a pályázatot kiíró BKV Zrt.-re.

A Baross tér rendezéséhez szükséges tendert még ki sem írták

Az akkor még Klados Gusztáv vezette – a 4-es metró építését irányító – DBR Projektigazgatóság sokrétű feladat elvégzésére kért ajánlatot 2010 novemberében. A Thököly úti villamosvágány Hernád utcáig való elbontása, közművek, biztosító- és elektromos rendszerek kiépítése, illetve a régi vezetékek, aluljárók bontása mellett az új aluljáró és megálló összes szakipari munkája, négy lift beépítése és a Baross-szobor visszahelyezése is szerepelt. Mindezt az eredeti elképzelések szerint 80 hét alatt kellett volna elvégezni.

A felhívásra öt ajánlat érkezett, ám ebből végül csak kettőt találtak érvényesnek, majd ezek közül is visszalépett az egyik ajánlattevő, ezért az akkor hatályos közbeszerzési törvény értelmében az eljárás eredménytelenül zárult. Legalábbis a Budapesti Közlekedési Központ most így emlékszik a történtekre.

A Közbeszerzési Döntőbizottság másként látta. A BKV által eredetileg 7,2 milliárd forintra becsült feladatot a nyertesnek kihirdetett Stra-Masz (Strabag-MML és a Magyar Aszfalt Kft.) 2011 konzorcium 4,2 milliárdért is elvégezte volna, míg a második helyezett ötmilliárdért dolgozott volna. A döntőbizottság szerint az ajánlatkérőnek rá kellett volna kérdeznie az árra, és csak az erre adott válasz megalapozottsága esetén hirdethetett volna győztest. A KDB a mulasztás miatt megsemmisítette az eredményt, sőt a korábbi gyakorlattól eltérően egymillió forintos bírságot is kiszabott. A döntőbizottság szemét egyébként a második helyen végzett, de később visszalépett Colas konzorcium által kezdeményezett jogorvoslati eljárás irányította az ügyre.

A BKV, illetve felügyelő szerve, a BKK tavaly novemberre új tenderfelhívást állított össze, majd a frissen elfogadott közbeszerzési törvény, illetve az időközben felmerült szakmai javaslatok figyelembevételével átdolgozták. Az új eljárás kiírása napjainkra utolsó stádiumába ért. Már zajlik a kötelező minőségbiztosítási eljárás, amelynek lefolytatását eddig az erről rendelkező végrehajtási rendeletek hiánya késleltette. Ennek végeztével írhatják ki a kivitelezői a pályázatot, ám az eredményhirdetésre és a szerződéskötésre aligha kerülhet sor nyár előtt.

A majdani kivitelezőtől a BKK által aktualizált tervek alapján az állomás feletti rész teljes rendezését, az új gyalogos-aluljáró megépítését, a régi felújítását, a Baross-szobor eredeti helyére történő visszatelepítését, az új autóbusz- és trolibusz-végállomások és zöldfelületek kialakítását, a térburkolatok lerakását, a teret határoló utak, járdák megépítését, az utcabútorok elhelyezését, valamint a közművek kiépítését várják. Minderre jó esetben másfél-két éve lesz a győztesnek.

Addigra a többi állomás és a felette lévő közterek kialakítása is befejeződhet. A BKK tájékoztatása szerint mind a tíz állomás szerkezetépítése befejeződött 2011 végére, és megkezdődtek a belsőépítési, rendszerépítési munkák. A belsőépítés szempontjából a budai oldali állomások egy része mára csaknem100 százalékos készültségi fokot ért el, a pesti oldalon – ahol az alagútépítő pajzsok később haladtak el – nemrég kapott munkaterületet a kivitelező.

A járműtelep építése szintén befejeződött, jelenleg a műszaki átadás-átvételhez kapcsolódó hatósági eljárások zajlanak. A vágányépítés jelenleg a Duna alatti alagútszakaszon zajlik. A teljes projekt készültsége 70 százalékos. A Baross teret, illetve a Móricz Zsigmond körteret kivéve valamennyi helyszínen megkezdődött a felszínrendezés. A munka helyszíntől függően 2012 második felében, illetve 2013-ban fejeződhet be.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.