Május elsején leállhat a BKV

Jogosítvány nélkül nem lehet autót vezetni. Közlekedési vállalatot még kevésbé. Így május elsején egyetlen busz, villamos és metró se fut ki a remízből, ha a cég új közszolgáltatási szerződésének ügyében nem sikerül közös nevezőre jutni a kormánnyal.

Az uniós jogszabályok értelmében a kontraktus csak kiszámítható finanszírozás esetén köthető meg. Egy csődbe zuhant cég aligha felel meg ennek a kritériumnak – festette fel a közeli jövőt Tarlós István budapesti főpolgármester tegnap. A városvezető szerint Budapest elhátrált a falig, sőt – Horváth Csaba szocialista frakcióvezető szavait kölcsönvéve – már túl is ment rajta.

Vitézy Dávid két új tesztbusszal, közszolgálati szerződés nélkül a használatban lévők sem futhatnak kiFOTÓ: TEKNŐS MIKLÓS
Vitézy Dávid két új tesztbusszal, közszolgálati szerződés nélkül a használatban lévők sem futhatnak kiFOTÓ: TEKNŐS MIKLÓS

A Fővárosi Közgyűlés kormánypárti többsége tegnap elfogadta a kilencmilliárd forintos áthidaló hitelről, a költségvetési koncepcióban eleve megadott hatmilliárd forintos BKV-támogatásról, illetve az intézményi előirányzatok tíz százalékának zárolásáról szóló előterjesztést. Kikerült viszont a javaslatok közül a Nemzetgazdasági Minisztérium által forszírozott tarifaemelés, illetve a diák- és nyugdíjaskedvezmények fogyasztóiár-kiegészítéshez igazítása. (Ettől függetlenül a nyugdíjasok közül áprilistól csak a 65 év felettiek élhetnek a kedvezménnyel.)

Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató tájékoztatása szerint a tegnap megszavazott 15 milliárdból még a héten átutalnak a cégnek tízmilliárd forintot (a hitel négymilliárdját, illetve a hatmilliárdos előrehozott támogatást), amelyből a cég visszafizetheti a pénteken lejáró 8,9 milliárdos tartozását. Ám a márciusban lejáró hitelek további 16 milliárdjára ez még akkor is kevés, ha a fennmaradó ötmilliárdot is megkapja addig a vállalat. (Az állami normatíva 32 milliárdját csak márciusig zárolták.) Nagyobb lélegzethez jutna a cég, ha a főváros tartaná múlt heti ígéretét, miszerint az idén összesen harmincmilliárd forintot különít el a tömegközlekedés működésének finanszírozására. De Tarlós István tegnap már egy kissé másként fogalmazott: az önkormányzat más intézményei és kötelező feladatai rovására próbálja előteremteni a pénzt, ami akár iskolabezárással is járhat. A nem kötelező feladatok felmondásával, az intézményi előirányzatok egy részének zárolásával, illetve az áthidaló hitellel azonban kisöpörték a padlást. A fővárosnak nincsenek további tartalékai. Ezt a kormánynak is be kell látnia. Egyedül, állami segítség nélkül megoldhatatlan matematikai képlet a BKV finanszírozása – állította Tarlós, aki nem tagadta: egyetlen egyeztetésre sem hívták még az ötfős fővárosi tárgyalódelegációt, amely csaknem két hete küldte el javaslatait a kormánynak.

– Önt cserben hagyta Orbán Viktor miniszterelnök és a Fidesz – értékelte a helyzetet Horváth Csaba, azt kérve a közgyűlés kormánypárti többségétől, hogy ne szavazza meg a tulajdonosi hitelt, amelyet, mint Tüttő Kata (MSZP) rámutatott: esélye sincs visszafizetnie a cégnek a javaslatban szereplő április végi határidőig, ráadásul súlyos kamattal terhelve. Így tulajdonképpen egy fedezet nélküli hitel felvételére kényszerítik a BKV vezetőit.

A jelen előterjesztés csak elodázza a problémát, meg nem oldja – állította Somfai Ágnes (LMP), aki a történteket a főváros és a kormány között zajló politikai játszma részének tartotta.

Színvallásra kérte a Jobbik és az MSZP Rogán Antalt, a tárgyalócsapat különvéleményt megfogalmazó tagját. A belvárosi polgármester azonban csak annyit mondott: jelen kabinet politikai felelőssége a cég olyan gazdasági pályára állítása, amelybe később nem kell beavatkozni.

E-jegy két év múlva

Elektronikus jegyrendszert vezetnének be 2014-től Budapesten. A Fővárosi Közgyűlés által támogatott javaslat értelmében elérhetővé válik az időalapú jegy, a napi limit és az érintésmentes bankkártyás fizetés, míg a bérletes utasok otthonról, számítógépen keresztül hosszabbíthatják meg bérletüket. Első lépésként bankkártyához hasonlatos biztonságú, hamisíthatatlan plasztiklapokra cserélik a bérleteket. Következő lépésként bevezetik az időalapú jegyet, amely 2013-tól korlátlan átszállást biztosítana meghatározott időhatárokon belül. Míg 2015-től a metróknál teljesen, a HÉV-nél részben automatizált be- és kiléptető kapuk váltanák fel az ellenőröket. S végül érintés nélküli bankkártyák, illetve mobiltelefonok segítségével külön kártya kiváltása – és az ehhez tartozó ügyintézés – nélkül, utólagos fizetéssel lehet majd utazni a BKV-járatokon. (Sz. A. A.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.