Rogánnak különvéleménye van, a megegyezés azonban elkéshet

A BKV pénzügyi helyzetének rendezésére konszenzusos tárgyalási javaslatot dolgozott ki a fővárosi önkormányzat delegációja – állítja Rogán Antal, az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke, az ötfős tárgyaló küldöttség egyik tagja. Ennek ellenére nem tagadja, hogy a kormánynak szánt előterjesztés nem minden pontjával ért egyet.

– A forrásmegosztási törvény módosítását nem tartom reálisnak – hangsúlyozza az V. kerületi polgármester. – A kerületeknek a főváros számításai szerint öt százalékkal kevesebb bevételük származik az idén az iparűzési adóból, ami a nagyobb önkormányzatoknál 500-600 millió forintos veszteséget jelent a 15-20 milliárdos költségvetésükből. A forrásmegosztás módosítása egymilliárd fölé tornázná ezt a hiányt. Ennyi pénzt nem lehet kigazdálkodni. Főként úgy nem, hogy a szociális ellátórendszer, a járóbeteg- és az alapellátás, valamint a közigazgatási feladatok teljes egészében náluk maradnak, sőt az idén még oktatási intézmények működtetése is rájuk hárul.

Rogán Antal különvéleményét – egyezségük szerint – Tarlós István főpolgármester az előterjesztés mellé csatolt kísérőlevélben rögzítette.

Lapunk információi szerint a kormány egyelőre nem tárgyalta a fővárosi javaslatokat, amelyek között a forrásmegosztás újragondolása mellett a 32 milliárd forintos normatíva zárolásának feloldását, további húszmilliárd forint állami támogatást, valamint a közlekedési adó bevezetéséhez való hozzájárulást és az egységes fővárosi parkolási rendszer felügyeletét kérik a kabinettől. Az előterjesztést éppen egy hete küldték meg a kormánytagoknak, valamint a döntésben érintett minisztériumi munkatársaknak. A kabinet azonban még nem ért rá foglalkozni a fővárosi közlekedési cég küszöbönálló csődjével.

Holott az idő meglehetősen feszes. A városvezetésnek jövő szerdáig kellene valamiféle állásfoglalást kapnia ahhoz, hogy annak ismeretében fogadja el vagy módosítsa a Fővárosi Közgyűlés számára készített akciótervet. Ebben egyebek között egy kilencmilliárdos áthidaló kölcsön is szerepel, amely márciusig – a következő négy hitel lejártáig – felszínen tarthatná a közlekedési társaságot. Ha a képviselők nem szavazzák meg a javaslatot, akkor a BKV január 27-én, az MKB fenti összeggel megegyező hitelének lejártakor fizetésképtelenné válik.

A cégnél már nincsenek tartalékok. A BKV tájékoztatása szerint külső segítség nélkül a februári bérek kifizetése is kérdéses, bár a főpolgármester erről még nem értesült. A vállalatnál lecsavarták a fűtést, és leállították az alkatrészellátást. A meghibásodó alkatrészeket roncsbuszokból kiszerelt alkatrészekkel pótolják. A szakszervezetek szerint a reggeli üzemkezdéskor egyre nehezebb elegendő számú üzemképes járművet kiállítani.

A fővárosi Fidesz-frakció által ígért gyorsítás egyelőre várat magára. (A főpolgármester a frakció ezen ígéretére fújta le a múlt heti rendkívüli ülést.) Az újabb, immár sokadik jegyzék elküldése óta se történt semmi. Bár már az Állami Számvevőszék (ÁSZ) is belépett a ringbe. Különös időzítéssel tegnap hozták nyilvánosságra a tavaly augusztusra elkészült jelentésüket. E szerint a fővárosi önkormányzat az előző ciklusokban nem teljesítette szerződésben vállalt kötelezettségeit, és nem fizette ki teljes mértékben a BKV-nak a bevételekkel nem fedezett kiadásait, viszont szemet hunyt a cég kockázatelemzések nélkül felvett hitelei fölött.

Budapest egyetért az ÁSZ megállapításaival, és töretlen bizalommal várja a kormány ajánlatát. Híreink szerint a másik oldal is biztos a megegyezésben. De a megállapodás várhatóan két részre bomlik majd. Első lépésként a 32 milliárdos normatíva egy részének feloldása várható, ha a főváros legalább ugyanennyit ad a BKV-nak. A városvezetés – Atkári János pénzügyi tanácsadó gyors távozása után – hajlik is erre. Tegnap bejelentették, hogy Budapest az idén összesen harmincmilliárd forintot különít el a tömegközlekedés működésének finanszírozására. Minden más kérdést – köztük a közszolgáltatási szerződés megkötéséhez szükséges kiszámítható finanszírozási rendszert – csak a második körben tárgyalnák meg. A kettő szétválasztása már önmagában is kétessé teszi a sikert, de a késlekedés még súlyosabb következményekkel járhat.

Információink szerint az első körös megegyezés sem születik meg február vége előtt. Ha a közgyűlés – az eredeti elképzelésekkel ellentétben – kormányígéret nélkül is megszavazza a kilencmilliárdos tulajdonosi hitelt, akkor a BKV kibírhatja addig. Ha nem, akkor összeomlik, mire bedobják a mentőövet.

BKV-busz halad el a Rogán Antal vezette V. kerület magát népszerűsítő logója előtt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.