Szalai Anna: A fejőstehén halála

Nem aggódom a BKV pénzügyi helyzete miatt. A működési kiadások 40 százalékát fedezi a jegyárbevétel, a fennmaradó rész pedig előbb-utóbb mindig előkerül valahonnan. A kijelentést még jóval a 32 milliárdos normatíva befagyasztása előtt, de jócskán az ad hoc segélyként érkező augusztusi állami milliárdok utalása után tette a fővárosi közlekedési cég megbízott vezetője.

S ez akkor igaz is lehetett. Az előző tíz év ennek jegyében telt. A cégnek mindenki osztotta a feladatokat, de a pénzt már kevésbé. Sem az állam, sem a fővárosi önkormányzat nem fizette ki a megrendelt szolgáltatások, elvárt kedvezmények árát. Csak kértek és fanyalogtak. Büdös, koszos, ritkán jár, kényelmetlen, lerobban. Mi tagadás, könnyű volt fogást találni rajta. A tudatosan alulfinanszírozott cég egyre-másra vette fel a hiteleket, és közben szórta a pénzt. Az állam és a főváros – saját sarát vakargatva – szemérmesen félrenézett. Jó volt ez így. Az egyre jobban eladósodó, járműparkját végletekig lepusztító, hatalmassá terebélyesedő vállalatból mindenki kicsípte, amit lehetett. A végkielégítéseken és álszerződéseken túl is.

De minden fejőstehén megdöglik egyszer. A BKV se jár tőle messze. A hitelezők gyűrűje egyre fullasztóbb. A főpolgármester drámai nyilatkozatai szerint segítség nélkül legfeljebb néhány hetük van hátra. A főváros persze szívesen megtámogatná az egyik oldalon, ha a másikon az állam is nekivetné a hátát. Mert ez közös tehén, akármilyen büdös is, szükség van rá. A befizetett adó, a nélkülözhetetlen funkció és a fenyegető népharag okán is. Mégse akaródzik nekiveselkedni. A főváros a nem utolsósorban a kormány által kiürített kasszájára mutogat. Az államnak – szintén talál emiatt bűnbakot – szintén nincs pénze. Az idei milliárdoknál is súlyosabb az új szolgáltatási szerződéssel járó évi 70 milliárd közpénz. Nem kevés, de igazán nagy a baj, ha ennyit se bír adni egy kormány. Vagy nem akar.

A bűnös város húzza ki magát a kátyúból? Meg aztán Tarlós se egy hithű pártkatona. Bátorságpróbái már többek idegeit kikezdték. Ráadásul többeknek jobb lenne a kimúlt BKV, mint a viruló. S itt megakadt a tű. Hónapok óta ugyanide ugrik vissza a lemez.

Budapest pedig kőarccal hagyja kivérezni a céget. Nincs is hatásosabb üzenet egy csődbe zuhanó óriásnál, s egy megbénított városnál.

A BKV csak egy bábu a sakktáblán. De ha leverik, mindenki mattot kap. Mégsem elképzelhetetlen, hogy megteszik. S akkor majd módosítják a támogatási szerződéseket. Elvégre az Alstom-szerződést is újrakötötték. Vitézy csapata pedig új céget gründol a BKV romjain, saját (Tarlós) arcképére formálva azt. Mert a közösségi közlekedés leállása olyan abszurditás, amit semmilyen körülmények között sem vállalhat be egy kormány. Mert ez nem saller , hanem súlyos gyomros 3 millió embernek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.