BKV: zsarolók, túszok, titkos szobák

Alig használt Mercedes buszokkal fiatalítja járműparkját a BKV. A harminc busz darabjáért 65 500 eurót fizettek. Különös hír így, összeomlás idején.

Főként, ha azt is hozzátesszük, hogy alig néhány hete Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója arról győzködte az általa összehívott konferencia hallgatóságát, hogy az üzletág további üzemeltetéséhez meg kell újítani a járműparkot, de saját járművásárlás szóba sem jöhet. Így inkább új buszüzemeltetési modellt vezetnének be, vagyis az üzletágat részlegesen kiszerveznék külsős vállalkozóknak.

Ehhez képest néhány nappal később beszerzési tendert írtak ki 3-6 milliárd forint nettó értékben, majd 620 millió forintért vettek buszokat. A beszerzés pikantériája, hogy a járműveket szállító EvoBus Hungaria Kft. – a Volánbusz korábbi Mercedes-beszerzése okán – felkerült a kormány által kivizsgálandó ügyletek listájára. Úgy tűnik, helyreállt a bizalom.

Egyre nagyobb repedések mutatkoznak viszont a kormány–Budapest, illetve Tarlós István főpolgármester és a Fővárosi Közgyűlés többségét adó Fidesz-frakció között. Mindenki másra mutogat, miközben a BKV száguld a csőd felé. Az MKB január 27-én lejáró 9 milliárdos hitele csupán az első lépés. Ez még a főváros kölcsönével áthidalható lenne. Már ha a városatyák a Fővárosi Közgyűlés mára meghirdetett rendkívüli ülésén megszavazták volna az erre vonatkozó főpolgármesteri javaslatot. Csakhogy a városvezetés lefújta a közgyűlést. A fővárosi önkormányzat szűkszavú közleménye szerint Tarlós István a Fidesz–KDNP-frakció kérésére halasztotta el a szerdai ülést, mivel határozott ígéretet kapott a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására.

Az idő sürget. Ha a főváros nem dönt a kölcsönről a jövő heti ülésén, akkor a BKV fizetésképtelenné válik, ami a közösségi közlekedés néhány napon belüli összeomlását okozhatja. Bér híján sztrájk, üzemanyag nélkül garázsban maradó buszok – ez a közeljövő. De a távolabbi sem rózsaszín. A kormány által zárolt 32 milliárd forintos normatíva feloldása se lesz ugyanis elég. A társaságnak – állami garancia, illetve az ígért, de elmaradt adósságkonszolidáció miatt – 41 milliárd forint hitelt kell visszafizetnie júniusig, majd az év második felében további 17 milliárdot. Nem beszélve a milliárdos üzemeltetési költségekről. Az idei büdzséből 73 milliárd hiányzik az adósságszolgálat nélkül, s legalább ennyi kell minden évben. Ennek a fedezetét „vésné kőbe” a cég és a főváros, illetve az állam között kötendő új közszolgálati szerződés. (A régi áprilisban lejár.)

A Nemzetgazdasági Minisztérium és a kormánypárt erős vidéki emberei azonban semmiképpen nem kívánják ezt a pénzt megadni. Hiába kínált tálcán a főváros számos módot a pénz előteremtésére, ezeket rendre lesöpörték. Most az önkormányzat drasztikus járatritkítást és jegyáremelést helyezett kilátásba. A teljesítmény 30 százalékos csökkentését – ez gyakorlatilag csúcsidőn kívüli leállást jelent –, a diák- és nyugdíjaskedvezmények megvonását, illetve a teljes árú jegyek árának körülbelül hétszázalékos emelését ígérték. A közgyűlési anyagban ráadásként szerepelt 15 százalék intézményi elvonás, illetve az önként vállalt feladatok felmondása is. Az MSZP fővárosi frakciójának számításai szerint ez akár 29 milliárd forint elvonást jelentett volna, ami az ellehetetlenülés határára sodorta volna a főváros oktatási, kulturális és sportintézményeit.

Kérdés, mennyit ér a fővárosi Fidesz-frakció ígérete. Főként, hogy maguk is megosztottak Tarlós támogatásában, a vidéki lobbi pedig náluknál is erősebb embereket tud felsorakoztatni Budapest ellenében. A Vitézy Dáviddal tárgyaló Szatmáry Kristóf államtitkárnak pedig aligha van felhatalmazása egy 73 milliárdos ígéretre. Tarlós, úgy tűnik, továbbra is Orbán Viktorban bízik: újabb javaslatcsomagot küld neki, és mielőbbi találkozót sürget.

– Remélhetőleg nem látszatmegoldást hozó titkos megállapodás születik valamelyik füstös minisztériumi szobában – kommentálta a történteket Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakciójának vezetője, aki szerint ilyen súlyos helyzetben a Fővárosi Közgyűlésnek joga lenne közös álláspontot kialakítani.

– A halasztás nem old meg semmit, csak tovább nyújtja a BKV helyzetének rendezését – csatlakozik a fentiekhez Somfai Ágnes LMP-s képviselő, aki tegnap 42 milliárd forintról szóló BKV-s pótdíj-befizetési csekket adott át Matolcsy György nemzetgazdasági miniszternek címezve.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.