Az idén először „kirepülték” az 1600 órájukat
A nyertes HM Ei Zrt. és az Innova Metál Kft. építheti meg a „garázst” a vadászrepülő számára 144 millió forintból. A beruházás érdekessége, hogy a kiírásban a HM maga is elismeri: NATO-előírás, hogy két repülővel kell minden időjárási körülmény között biztosítani a készenléti szolgálatot, ezt pedig nem mindig sikerül teljesíteni. „Jelenleg csak egy Gripen repülőgép számára biztosított olyan infrastrukturális körülmény, amely nagy biztonsággal lehetővé teszi a megfelelést. A fenti NATO-szabályzókban előírt második repülőgép számára a jelenlegi lefedés nem biztosítja a minden időjárási körülmények közötti, valamint minden napszakban azonnali bevethetőséget: +5 Celsius alatti magas páratartalom mellett a lehetséges lefagyásból adódóan a repülőgép fedélzeti rendszerei bizonytalan működést produkálhatnak az indítás pillanatában. Vállalt kötelezettségünk teljesítéséhez elengedhetetlenül szükséges minimálisan két repülőgép megfelelő elhelyezését biztosító lefedés létesítése” – olvasható a pályázati kiírásban.Megkérdeztük a HM-et, hogy ennek alapján hány alkalommal nem sikerült két repülőgéppel biztosítani a szolgálatot. Amióta a Gripeneket szolgálatba állították, nem fordult elő, hogy ne sikerült volna két géppel ellátni a kötelezettséget.
Ugyanakkor az idén először sikerült az előzetesen tervezett repülési óraszámot (1600 óra) „kirepülniük” a pilótáknak. Korábban ez erősen kérdéses volt, egy időbenmegfelelőmennyiségű kerozin sem állt rendelkezésre.
A HM azt nem árulta el, hogy a Gripenek az idén hányszor emelkedtek a levegőbe, és hányszor kellett ezek közül éles riasztásnak eleget tenniük. Csak annyit közöltek, hogy 2011 átlagos év volt a légi riasztások és rendkívüli események szempontjából. Egy legutóbbi ilyen eset: egy finn magánrepülő előzetes bejelentkezés nélkül lépett be a magyar légtérbe Romániából, s miután a rádióhívásokra nem reagált, két Gripen „fogta el” és kísérte ki az országból. A magyar vadászoknak mindössze négy percre volt szükségük minderre.
1600
A GRIPENEK pilótái az idén először „kirepülhették” a formában tartásukhoz szükséges 1600 órát. Korábban előfordult, hogy a szükséges óraszám teljesítéséhez nem volt elegendő kerozin.
Titkos információ, ezért a HM azt nem árulta el, hogy az 1600 órányi repülési időből mennyi volt az éles bevetés...