Visszakézből Kerényinek

A legtöbben Kerényi Imrét hiányolták szerda este a Visszakézből című kiállításon. Már csak azért is, mert ha ő nincs, a fiatal művészek „ellentárlata” sem jön létre. Ha Kerényi Imre miniszterelnöki megbízottként nem rendel több mint húszmillió forintért történelmi tárgyú festményeket, akkor a budapesti Fabric Galériában bemutatott képek sem készülnek el.

Neki köszönhetően viszont egy képre kerülhetett Rákosi Mátyás, Kádár János és Orbán Viktor Méltó utód címmel, s megörökítették a miniszterelnököt egy Kerényifejű fehér lovon vonulva is, amint azt kiáltja, hogy „Eltakarítottuk a hajléktalanokat!” Lefestették a Szent Koronával a fején is.

A jobban értesültek azonban tudták, hogy Kerényi Imre nem jön el a tárlatra. Korábban ugyanis látta a kiállított képek egy részét és nem tetszettek neki.

– Azt hittem, ezek alkotások lesznek alkotásokkal szemben, ami egy óriási, szenzációs dolog lett volna – mondta a Hvg.hu-nak, hozzátéve, hogy a Vörös iszap című képet öt perc alatt megcsinálja a számítógépen, Az alkotmány születésének pillanatát kimásolja az anatómia tankönyvből, a második világháborút feldolgozó képen látható tárgyakat pedig a lakásában is megtalálja.

– Ez egy érdekes projekt lehetett volna, arra is gondoltam, hogy az elkészült képeket beemelem az általam rendelt festmények közé, vagy elviszem őket egy kiállításra, de ezek nem képek, ez véleménynyilvánítás, ezek pamfletek – tette hozzá.

Ez utóbbi kijelentéssel Hervé-Lóránth Ervin, az ellentárlatnak otthont adó galéria tulajdonosa is egyetért.

– Amit itt látunk, az egy két és fél hét alatt létrejött művészi refl exió, semmi más. Azonban abban is biztos vagyok, hogy ha ezek a fiatal alkotók is 1,6 millió forintot kapnak képenként, akkor jobb képeket készítenek, mint a Kerényi-féle sorozat – mondja.

A magukat független képzőművészekként aposztrofáló alkotók a Kerényi Imre által meghatározott tizenöt témát dolgozták fel újra, ahogy fogalmaztak, „nem a közpénzeket osztogató udvari lakájok lábához dörgölődzve, hanem a művészet és a történelem iránti alázattól vezérelve”. Szerintük ugyanis Kerényi olyan műveket rendelt, amelyek jól példázzák a jelenlegi rezsim kultúráról alkotott képét. „A hatalom számára a művészet nem más, mint eszköz, amivel felépítheti sosem volt mitológiáját, egy nagymagyar giccset, amivel önmagukat fényezik, és amivel egyben elvakítják a tömegeket”, írták kiáltványukban.

Az ellentárlatot megnyitó Kálmán C. György kritikus szerint figyelemre méltó, hogy milyen sok embert megihletett a Kerényi-féle vállalkozás bornírtsága. A kiállított alkotásokon kívül ugyanis az interneten is számos, a Kerényi-képekre reflektáló mű látható. Ráadásul a tárlat a következő napokban is egyre bővül, ahogy a további reflexiók elkészülnek.

Végső soron Kerényi Imre jót tett a kortárs képzőművészetnek. Hervé-Lóránth Ervin például nem emlékszik, hogy mikor voltak utoljára ennyien fiatal művészek kiállításmegnyitóján. Az eredeti sorozat alkotói – közük számos elismert művész – jelentős összeggel, az ellentárlat készítői pedig soha nem tapasztalt érdeklődéssel gazdagodhattak. Arról nem is beszélve, hogy mikor vitatkoztak ennyit kortárs képzőművészetről a tévékben, rádiókban, újságokban.

Reméljük, Kerényi Imre legközelebb balettelőadást rendel az alkotmányozásról. A kortárs magyar táncművészet sem dúskál ugyanis sem pénzben, sem érdeklődésben.

-
FOTÓ: KURUCZ ÁRPÁD
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.