Maradt a székében a 'veszteségvezér'

Debreceni politikai és gazdasági szereplők körében meglepetést keltett, hogy a helyi önkormányzati vállalatokat tömörítő vagyonkezelő holding igazgatósága a napokban újabb három évre meghosszabbította Nagy Attila vezérigazgató megbízását a Debreceni Közlekedési Vállalat Zrt. (DKV) élén.

A döntést sokan azért furcsállják, mert a 2006-ban öt évre kinevezett Nagy Attila volt az, akinek az irányítása alatt a közlekedési cég a története egyik legnagyobb veszteségét könyvelte el: a DKV hiánya tavaly elérte az 1,2 milliárd forintot. De nemcsak a cég pénzügyi mérlege romlott látványosan, hanem a megítélése is: debreceniek között járva azt tapasztalni, hogy a lakosság elégedetlen a helyi közösségi közlekedés átszervezésével, a lassan követhetetlenné váló menetrend-változtatásokkal, az egyes járatok összevonásával és csökkentésével. A városban sokkal kevesebb járatot közlekedtetnek csúcsidőn kívül, mint öt évvel ezelőtt, ám a jegyek és bérletek ára azóta növekedett – igaz, cserébe vannak olyan útvonalak is, amelyeket idén kapcsoltak be a hálózatba.

A DKV rekordnagyságú veszteségéből 630 millió forintott tett ki az elmaradt bérlet- és jegyárbevétel. Ebből 160 millióra rúg az abból adódó hiány, hogy egy tavaly bevezetett új bérletkonstrukció nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így pár hónap után meg is szüntették. Százmillió forintos többletköltséget kellett kifizetni a budapesti székhelyű Inter Tan-Ker Zrt.-től bérelt buszok állítólag előre nem látott, emelkedő futásteljesítménye miatt. Tavaly a DKV a tervezett 5,1 milliárd forintos éves árbevétel helyett 4,5 milliárd forint bevételt realizált, az idei veszteségállományt pedig mintegy 900 millió forintra tervezték.

Nem csoda, hogy ilyen előzmények után sokan azt hitték: a vagyonkezelő holding nem hosszabbítja meg a városban sokak által „veszteségvezérnek” hívott Nagy Attila megbízását. (Csak összehasonlításképpen: a debreceni Csokonai Színház előző igazgatóját, Csányi Jánost azzal az indokkal rúgták ki egyik napról a másikra, hogy az intézmény fedezetlen kötelezettségvállalása állítólag meghaladta a 30 millió forintot.) A holding igazgatósága azonban a napokban azt a döntést hozta, hogy újabb öt évre nem, de három évre még bizalmat szavaz a vezérigazgatónak, így a megbízatásának lejártát összekötötték az új 2-es villamos projektjének 2014-es befejezésével.

Ezzel kapcsolatban a vagyonkezelő igazgatóságának elnöke, Mészáros József érdeklődésünkre azt mondta: Nagy Attila mellett szól, hogy a cég a veszteség csökkentésében jelentős eredményt ért el, s ebben az évben a hiány a tervek szerint alakul. Közbevetésünkre, hogy a vezető irányítása alatt nehéz pénzügyi helyzet alakult ki a cégnél, az elnök azt válaszolta: a válság miatt kevesebben utaznak, s emelkednek a költségek, ami nincs ok-okozati összefüggésben Nagy Attila tevékenységével. Megjegyzésünkre, hogy a debreceniek körében nem aratott sikert a sűrű menetrendváltozás sem, Mészáros József azt válaszolta, hogy az új menetrend elnyerte az emberek tetszését, s pozitív fogadtatásra talált a járatok racionalizálása.

Az igazgatóság elnökéhez hasonlóan megvédte Nagy Attilát a város vagyongazdálkodásért felelős alpolgármestere, Papp László is. A politikus megkeresésünkre azt mondta: a DKV-nál idén minden negatív körülmény ellenére jelentős költségmegtakarítást sikerült elérni, ehhez 25 főt kellett elbocsátani, és szükség volt a járatforgalom racionalizálására is. Hozzátette, hogy ezt olyan gazdasági környezetben sikerült végrehajtani, mikor az üzemanyag átlagára nettó 295 forintra nőtt a tavalyi 235 forintos nettó átlagárról. Kérdésünkre, miszerint hogyan kommentálja, hogy Nagy Attila újbóli kinevezése nem öt, hanem három évre szól, az alpolgármester diplomatikusan csak annyit mondott: „tudomásul vettük az igazgatóság döntését. Papp László szerint a DKV gazdálkodásának rendbetétele összefügg azzal, hogy jövőre a központi költségvetésből több támogatást kaphatnak-e a megyei jogú városok közlekedési cégei. Ha erre a javaslatra a parlament rábólint, akkor a DKV jelenlegi mintegy 400 millió forintos állami támogatása 2012-ben a duplájára nő.

S miképpen vélekedik erről maga az érintett? Nagy Attila megkeresésünkre úgy nyilatkozott, hogy a vállalatnak nincs miért szégyenkeznie, hiszen Győrött, Székesfehárváron, Miskolcon, Pécsett vagy Szegeden a helyi közösségi közlekedés hasonló problémákkal küszködik, mint Debrecenben, csakhogy a DKV-nál idén több mint háromszázmillió forintos eredményjavulás várható, ami nem mondható el minden városi közlekedési cégről az országban. Nagy Attila szerint a mai gazdasági válságban, amikor általános tendencia az utasforgalom csökkenése, már az is nagy eredmény, hogy nem csökken tovább az eladott bérletek száma. Márpedig Debrecenben ez a helyzet, így – mondta – valószínűleg ezeket az eredményeket honorálta a holding az újabb hároméves megbízással. Kérdésünkre, hogy szerinte miért három, s miért nem öt évre nevezték ki, a vezérigazgató röviden az mondta: ez közös döntés volt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.