Hadsereg lett a köznevelési törvény ellenzőiből
– Az az arcátlanság, hogy már az észrevételek leadásának határideje előtt 12 órával elfogadta a kormány a törvénytervezetet, megérlelte bennünk, hogy „hadsereggé” kell szerveződnünk. Informális csatornákon eddig is napi kapcsolatban voltak ezek a szervezetek, de most már muszáj volt erőt mutatnunk – mondja Trencsényi László. Szerinte a tervezet restaurálja az évszázadokkal ezelőtti inasoktatást azzal, hogy leszállítja a tankötelezettséget, kiveszi a szakképzésből a közismereti tárgyakat, a gimnáziumi belépés számait radikálisan csökkenti, vagyis teljesen ellene megy a munkavállalókkal szembeni elvárásoknak.
Ami az osztálytermi szintet illeti, úgy véli, hogy a büntetés, a fenyegetés, a kizárás olyan eszközök, amelyekről száz éve tudja a neveléstudomány, hogy hatástalanok vagy a célokkal ellenkező hatást váltanak ki. Kifogásolják azt is, hogy a tervezet „finoman instrukciókat ad a szegregálás jogszerűségére”. – Nem mondja ki, hogy a romákat a HÍD programba kell küldeni, de szegregál, átjárhatatlanságokat képez, felbátorítja az erre hajlamos, sok szempontból megnyomorított pedagógusokat – teszi hozzá.
Ami az iskolák államosítását illeti, Trencsényi László szerint ennek egyik következménye a legjobban teljesítő intézmények „lopakodó” átadása lesz az egyházaknak. Pedig az önkormányzati fenntartású iskolák egyik fő jellemzője, hogy a „mi iskolánkról” van szó, ezért hivatalos kötelességünkön túl is figyelünk rá. Trencsényi László szerint a pedagógus-életpályamodell is minden számítás nélkül készülhetett el.
– Lesz egy nagy elbocsátás, ami kontraszelekcióval jár, hiszen az megy el más szakmába, aki élelmes, gyorsan tanul. Ahelyett hogy végiggondolták volna, hogy hogyan vezetjük ki fokozatosan a többletet a pedagógustársadalomból. Ha rövid idő alatt egyszerre kerülnek az utcára, abból hatalmas társadalmi feszültség lesz – állítja.
A hálózat tagjai tovább tiltakoznak a törvényes eszközök között válogatva, legyen az sztrájk, tüntetés, jogorvoslathoz folyamodás. – A társadalmi egyeztetés végét meg nem várva fogadta el a tervezetet a kormány, amivel megsértették a jogalkotásról szóló törvényt. A tartalma pedig alkotmányellenes, és nemzetközi egyezményeket sért. Ha elfogadják, akkor minden lehetséges fórumot igénybe kell venni a bevezetés megakadályozására – teszi hozzá Molnár Lajos. (Interjúnk a Nol. hu-n.)
A hallgatók elégedettek a miniszterelnökkel
Eredményesnek ítélték a résztvevők a felsőoktatási törvénytervezetről pénteken, a Parlamentben tartott egyeztetést a hallgatók képviselői és a kormány illetékesei között. Az utóbb minden résztvevő által sikeresnek ítélt megbeszélésen részt vett Orbán Viktor kormányfő is.
Miként az elhangzott, abból az alkalomból tartották a megbeszélést, hogy finisébe érkezett a felsőoktatási törvénytervezet megalkotása, és az előterjesztés várhatóan órákon belül a Ház elé kerül. Utóbb Hoffmann Rózsa kereszténydemokrata oktatási államtitkár elmondta: ezen az „intellektuálisan izgalmas” megbeszélésen tisztázták a múltban felmerült problémákat. Hozzátette, reméli, hogy a felsőoktatási törvény „azon viharai, amelyek az előző másfél évet jellemezték, ezzel elültek”.
Nagy Dávid, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának elnöke úgy fogalmazott: nagyon jó, hogy a kormányfő első kézből hallhatta az érveiket. Kiemelte: garanciát kaptak arra, hogy már a javaslatok tervezése során figyelembe veszik a hallgatók érveit és indítványait. Ezek közt említette a hallgatói szerződéseket és az önköltséget. Csiszár Imre, a Doktoranduszok Országos Szövetségének főtitkára azt emelte ki, hogy javaslataik maradéktalanul bekerültek a felsőoktatási törvény tervezetébe. (Ó. M. D.)