Jöhetnek a Metropolis kocsik
A derogáció megszerzésével elhárult az akadály a 2-es vonalra szánt metrószerelvények típusengedélyének kiadása elől. Így a cég a vállalt 2012-es határidőig leszállíthatja a kocsikat, amelyekre már nagyon várnak a BKV-nál. A jelenlegi elaggott járműpark nagygenerálja ugyanis jövőre vált volna esedékessé.
A felmentés és a típusengedély birtokában az Alstom azonnal megkezdheti a szállítást, mivel a kocsikat már legyártották, de a forgalomba helyezésre még várni kell. A szerelvényeket ugyanis előbb össze kell hangolni a Siemens által gyártott elektronikus és biztonsági rendszerrel.
Csakúgy, mint az épülő 4-es vonalon. Nem véletlen, hogy a beruházást felügyelő DBR Metró Projekt Igazgatóság különösen magas kockázatúnak ítélte a rendszerintegritás megteremtését, kiépítését és a biztonsági eljárások, működtetési ügyrendek kidolgozását, valamint a szakképzett kezelői, üzemeltetői személyzet kiképzését. A különböző cégek által szállított rendszerelemek együttműködését ugyanis tökéletesen, az előírt biztonsági szinten kellene megteremteni, amit szintén az NKH-val kell majd igazoltatni. A hatóság a folyamat legvégére két hónap üzemszerű és teljesen hibamentes (utas nélküli) próbaüzem lefolytatását írta elő. Ennek a műszaki követelmények teljesítésén túl az is feltétele, hogy addigra legyen szakképzett és minden helyzetre felkészült üzemeltetői személyzet.
Az Alstom eddig nem bizonyult előzékeny partnernek, márpedig a szerelvények és a rendszerek pontos összehangolásához elengedhetetlen a felek szoros együttműködése. A Siemens a meghiúsuló egyeztetések és a rendszerek tervezéséhez szükséges dokumentumok elfogadásának hiánya, illetve az alagútfúrásoknál és az állomásépítéseknél bekövetkezett csúszások miatt 37,2 millió euró (11 milliárd forint) többletköltségigényt jelentett be a beruházást megrendelő BKV Zrt.-nek. Ebből 8millió euró kifizetését már jóvá is hagyták. A főpolgármester szerint az általa 3-4 milliárdosra tartott kötbérvita nem akadályozza a munkát. A főváros már megkezdte a tárgyalásokat, de Tarlós nem zárta ki, hogy az ügy választott bíróság elé kerül. Várszegi Gyula megbízott BKV-vezérigazgató reményei szerint a 2-es vonalon jövő év végéig befejeződhet a próbafutás. S addig a hiányzó engedélyek is beszerezhetők. Ettől függetlenül a francia cégnek a 4-es vonalra szánt szerelvényekre is meg kell szereznie a derogációt és a típusengedélyt. Tarlós bizakodó: van rá három évük.
A 2006-os szállítói szerződés reinkarnációjának tekinthető új megállapodás aláírásakor korántsem volt ennyire bizakodó, hiszen az utolsó percben „politikai biztosítékként” a szerződésbe még beerőltettek egy új tender kiírását lehetővé tévő passzust. Bár ennek realitásában már akkor sem hittek. Tarlós ezért mindenkiben tudatosította: a vita már nem a főváros és a cég, hanem a szállító és a hatóság közt dúl. A hatóságot felügyelő minisztérium vezetője – Fellegi Tamás –, illetve Tarlós közötti látványos csörte ellenére az idő múltával egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az Alstomnak meg kell kapnia a felmentést. Sem a hatóság, sem az illetékes minisztérium, de még a kormány se vállalhatta, hogy Budapest emiatt essen el az uniós támogatástól, amelynek visszafizetése alapjaiban rengette volna meg a főváros költségvetését. Ezt a pénzügyi kényszert a politika sem tudta felülírni.
Az NKH viszont kényes helyzetben találta magát. Hogyan adhat felmentést arra, amiről korábban kinyilvánította, hogy sem a hazai, sem az uniós szabványoknak nem felel meg, mivel a kettő egy és ugyanaz?
Az Alstom ugyanis egy pillanatig sem titkolta, hogy újra felmentésért folyamodik, különös tekintettel az időközben beszerzett nemzetközi tanúsítványokra. Így is tett. A 2-es metróvonalra szállítandó szerelvények új típusengedélye iránti kérelemmel együtt felmentést kért a fékrendszerre és a vezetőfülke magasságára is. A cég állítása szerint számos lényeges változtatást hajtottak végre a berendezésen a korábbi magyar észrevételek alapján. Az NKH pedig tekintettel volt „a gyártó és a főváros között létrejött új megállapodásra”.