Képviselői fizetések: összejöhet a havi kilencszázezer

Sokan jobban járnak, mások – elsősorban a fővárostól távoli megyékben élők – kevesebbet visznek majd haza, ha a parlament elfogadja Lázár János fideszes frakcióvezetőnek a képviselők juttatásaira vonatkozó javaslatait.

A kormánypárti politikus, mint ismeretes, mindenkinek 750 ezer forintos államtitkári fizetést adna, s emellett legfeljebb benzinkártya, mobiltelefon és a vidékieknek – nem túl nagy méretű – budapesti lakás járna. Többen viszont – a bizottsági és a frakcióban viselt tisztségek után kifizetett pénzekkel, a választókerületi pótlékkal, illetve lakhatási támogatással együtt – most jóval egymillió felett keresnek. Minél messzebb lakik valaki a fővárostól, annál többet keres, míg egy budapesti honatyának – ha nem tagja egy bizottságnak sem – be kell érnie esetleg nem egészen négyszázezer forinttal.

Sokaknak megéri majd
Sokaknak megéri majd

A képviselők javadalmazásáról szóló új szabályok előkészítésére létrehozott albizottság tegnapi ülése után már bizonyos, hogy – a korábbi javaslattal szemben – mégis lesz bizottsági pótdíj. A testületben az LMP-t képviselő Szilágyi Péter elmondta: az első bizottsági tagság után húsz, a kiemelt bizottságokban harminc százalék járna, további bizottsági szerepvállalásért még tíz, az eseti bizottsági tagságért öt százalék pluszt fizetnének. Vagyis: a kilencszázezer akkor is összejön, ha valaki csak egyetlen testületben dolgozik.

Az LMP csak a mindenkori átlagfizetés háromszorosát adná – ez hatszázezer forint körül van –, míg ennél többet kizárólag a bizottságokban aktív képviselők kereshetnének. A szocialisták pedig még azt is megkövetelnék, hogy a nagyobb fizetésért ne csak üldögéljen a plenáris üléseken a képviselő, hanem mutasson fel valamit: az LMP is támogatná, hogy aki csak passzív „megfigyelőként” van jelen, attól vonják meg a tiszteletdíja egy részét.

A képviselőknek emellett benzinkártya is járna: a budapestiek kétezer, a távolabb lakók pedig akár ötezer kilométernyi útra elegendő üzemanyagot kapnának. Az LMP álláspontja szerint a keretet legfeljebb 1600 köbcentis autó átlagos fogyasztásához kellene szabni – sőt a képviselőket a közösségi közlekedés igénybevételére kellene ösztönözni –, de a Fidesz inkább kétezres, esetleg háromezres autókban gondolkodik; egy ilyen kocsi ötezer kilométeren elfogyaszt legalább százötvenezer forintnyi benzint. Azt az elképzelést viszont talán nem vetik el, hogy a kártya használatát legalább kössék rendszámhoz, mert azzal megelőzhetők a visszaélések. A vidékiek ezentúl nem lakhatási támogatásra, hanem egy átlagos méretű, hatvan-hetven négyzetméter körüli lakásra tarthatnának igényt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.