Abszurd harc egy kávézóért a Mammutban
Király Lajos vállalkozó fogságra ítélte önmagát. Tizenöt napja bement a fővárosi Mammut bevásárlóközpont területén lévő, tíz éve nyitott kávézójába, és azóta egy percre sem jött ki onnan. Így védi az augusztus eleje óta vendégeket nem fogadó üzletét, így tiltakozik a bevásárlóközpont ellen, ami szerinte ellehetetleníti vállalkozását, jogszerűtlenül tekinti semmisnek kávézója bérleti szerződését.
A középkorú, kétgyermekes családapa elmondása szerint „birtokvédelmi akciójának” első napjai még viszonylag kényelmesek voltak, hiszen volt víz, használhatta a WC-t, égtek a lámpák. Később azonban sokat veszített komfortjából a Promenád Café, mert – mint meséli – a Mammut vezetése elzáratta a vizet, lekapcsoltatta a villanyt, hogy távozásra kényszerítsék. Ezután pedig kerítésekkel vették körbe az utcára nyíló kávézót, hogy senki ne juthasson be.
– Bármikor kijöhettem volna, de maradok, amíg be nem bizonyosodik, hogy jogszerűtlenül próbál elbánni velem a Mammut – kiabálja bentről Király Lajos a sajátos interjú során,minthogy az üzletközpont biztonsági őrei az újságírókat csak a kávézót bekerítő kordonokig engedik.
Király Lajos – és a szolidaritásból vele együtt tiltakozó barátja – eltökéltségét jelzi, hogy önként vállalt fogságuk során egészen abszurd helyzetekhez alkalmazkodtak. Saját bevallásuk szerint működő WC híján napokig nejlonzsákokba végezték dolgukat. A zsákokat aztán kihajították az utcára, hogy a barátok, rokonok elvihessék azokat. Állítják, a kávézót hermetikusan elzáró biztonsági őrök miatt másféle túlélési technikákat is ki kellett dolgozniuk: segítőik a kordon túloldaláról hajítanak be palackos vizet, dobozokban élelmet, feltöltött telefont. Az időközben leállt hűtőkben megrohadtak az élelmiszerek, s külön jogi csetepatét okozott annak elszállíttatása, majd a fertőtlenítés. A helyzet mára sem változott, állóháborúvá vált Király Lajos és a bevásárlóközpont eldurvult vitája. A vállalkozó bentről védi, az üzletközpont kívülről őrizteti a kávézót.
Csetneki Attila, Király Lajos ügyvédjének szavaiból kiderül, mindez egy hétköznapi bérletidíj-vita következménye. Elmondása szerint ügyfele cége 2001-ben kötött tízéves bérleti szerződést az üzletközponttal, hogy kávézót üzemeltessen. A szerződés egyik pontja opciós jogot biztosított a 2011. augusztus elején lejáró kontraktus meghosszabbítására a bérleti díj piaci viszonyoknak megfelelő módosítása mellett. Király Lajos a bérlő Mimezin Kft. ügyvezetőjeként már tavaly májusban jelezte, hogy hosszabbítana, majd el is kezdődtek a bérleti díjról szóló tárgyalások. Csakhogy nem jutottak egyezségre.
– Irreális összeget kértek. Az elmúlt tíz évben is mindig nőtt a bérleti díj, de ezt most még meg akarták duplázni, messze a piaci ár fölé emelték volna a tarifát – mondja Király Lajos, s hozzáfűzi: – Én huszonöt százalékos emelésig partner voltam, de enynyivel nem érte be a cég.
Csetneki Attila szerint hiába nem tudtak megállapodni a díjról, a bérleti szerződés továbbra is érvényesmaradt, hiszen időben jelezték, hogy élnek opciós jogukkal. Szerinte az lett volna a jogszerű eljárás: a kávézó működhet tovább, s közben tárgyalás vagy akár bírósági eljárás során megállapítják a tarifát. Ehelyett döbbenten tapasztalták augusztus végén, hogy az üzletközpont – miként az ügyvéd fogalmaz – „tilos önhatalommal” lezárta a kávézót, s előkészületeket tett arra, hogy az új bérlő költözhessen be. Király Lajos ekkor döntött úgy, hogy nem teszi ki lábát a kávézóból addig, amíg be nem bizonyosodik az igaza. Nem sokkal később pedig birtokvédelmi eljárást kértek a második kerületi jegyzőtől, hogy állapítsa meg, ki jogosult a kávézót birtokba venni.
A Mammut Szolgáltató Zrt. elfogadhatatlannak és jogszerűtlennek tartja Király Lajos eljárását. Mint azt közleményükben írják, a Mimezin Kft.-vel kötött bérleti szerződésük 2011. augusztus 3-án lejárt, mivel a felek huszonkét hónap alatt sem tudtak megállapodni a hosszabbításáról. A cég szerint a korábbi bérlő több felszólítás ellenére sem volt hajlandó elhagyni a helyiséget. Emiatt a „jogunkkal élve, a szerződés lejárta után 15 nappal a bérlemény közműellátását megszüntettük és a helyiséget lezártuk”.
A társaság álláspontja szerint a Mimezin Kft. két munkatársa már ezután „tört be a lezárt helyiségbe”, s a „sajtó útján, valótlan állításokkal igyekszik nyomást gyakorolni a jogszerűen eljáró bérbeadóra”. A Mammut Szolgáltató Zrt. kiemeli: a viták kereszttüzébe került helyiséget már bérbe adták, és az új bérlő elfogadta azt a díjat, amit a Mimezin nem vállalt. Emellett – teszik hozzá – az üzletközpont bérlői közül egy kivétellel mindenkivel meg tudtak állapodni a hosszabbításról. A társaság sajnálattal állapítja meg, hogy manapság, „a vendéglátóipar területén nem ritka, hogy némely szereplő erőszakos magatartással próbál jogszerűtlen előnyökhöz jutni”.
Vígh Gábor, a Mammut Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója lapunk kérdésére cáfolta, hogy a biztonsági őrök semmit és senkit ne engednének be a kávézóba. Példaként azt említette, hogy az önkormányzat munkatársai is bejuthattak. Mint mondja, a kávézó elfoglalása miatt „minden lehetséges jogi lépést megtettünk, több eljárás is folyamatban van”.
De ahogy a Mammut, úgy Király Lajos sem enged:
– Ha kitenném innen a lábam, máris beköltözne az új bérlő. Kérdéses, hogy mi lenne a bútoraimmal, a felépítménnyel, cégem, családom, s az alkalmazottak jövőjével. Ha elmennék, aligha tudnék már visszatérni. Az pedig engem cseppet sem vigasztalna, ha többéves pereskedése után mondanák ki, hogy igazam volt.