Fedett autók kerülő úton

Személyeskedő vitáig fajult az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának csütörtöki rendkívüli ülése. A testület, amely tagjainak alig fele ment el a tanácskozásra a nyári melegben, három, illetve az ülés előtt a katasztrófavédelmi törvény módosításával hirtelen kiegészítve négy napirendi pontot tárgyalt.

A három fajsúlyos tétel a belügyi tárca különböző fejlesztéseihez kapcsolódó beruházások nyílt közbeszerzés alól való felmentéséről szólt, ezeket minden esetben formailag Pintér Sándor belügyminiszter kezdeményezte a testületnél.

Ezekben az előterjesztésekben a szaktárca azt kérte, hogy a Nemzeti Nyomozó Iroda összeköltöztetéséhez (a jelenlegi több objektumból egy közös, Labanc utcai ingatlanba) szükséges tervezési szolgáltatást közbeszerzés nélkül vehesse igénybe a tárca. Ennek összege egyébként bruttó ötvenmillió forint lesz. A kéréshez, ahogyan a harmadik napirendi pontként tárgyalt, a Készenléti Rendőrség létszámbővülése miatt szükséges – közel 1,4 milliárdos – ingatlanfejlesztéshez is hozzájárultak a képviselők, egyetlen ellenzéki sem tartózkodott vagy szavazott nemmel.

A második napirendi pontként tárgyalt gépkocsibeszerzés módja viszont már csak a kormánypártiaknak tetszett. A belügyi kérelem ugyanis – címét tekintve legalábbis – arról szólt, hogy a Készenléti Rendőrség csapatlétszámának bővülése miatt a gépjárműpark fejlesztése is szükséges, s miután a kocsik paramétereinek ismerete nemzetbiztonsági kérdés, ezért kérte a minisztérium, hogy a bizottság adja meg a felhatalmazást, hogy a több ezer autóból 627-et nyílt közbeszerzési eljárás nélkül bérelhessenek a jövőben. Az előterjesztés érdekessége viszont, hogy a bérlet „eredeti kiírója” az ORFK volt, ehhez viszont csatlakozott az Alkotmányvédelmi Hivatal, a büntetés-végrehajtás, a katasztrófavédelem, a Rendőrtiszti Főiskola, de még a rendészeti szakközépiskolák is. Vagyis az ORFK fedett gépkocsikra vonatkozó igénye mellett további 91 darab autóra fognak úgy bérleti szerződést kötni valamilyen céggel, hogy annak részletei nem lesznek megismerhetők. Holott alapvetően a készenlétiek szükségleteinek kielégítéséről lenne szó.

Harangozó Tamás szocialista képviselő az ülésen azt mondta: a bizottság elmúlt éves gyakorlatában a mindenkori ellenzék konstruktívan megszavazta a hasonló felmentéseket, mert azok a rendvédelem és így az ország érdekeit szolgálták. Az MSZP-s szakpolitikus szerint azonban a kormányzat most olyan flottát akar bérelni, amelynek semmi köze a nemzetbiztonsághoz, pusztán erre hivatkozva kijátsszák a közbeszerzési törvényt. Harangozó ezért választ várt arra, hogy miért kell például a Rendőrtiszti Főiskolának fedett módon gépkocsit beszerezni.

Tóth László, a BM gazdasági és informatikai helyettes államtitkára a kormány képviseletében azt válaszolta, hogy nem kívánnak kibújni a közbeszerzés alól, hiszen „ez is közbeszerzés lesz, csak nem a törvény alapján”. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy vizsgálatuk szerint a biztonsági okok fennállnak az említett esetekben, a beszállítókat pedig ezért egy zárt listáról kell kiválasztani.

Harangozó kijelentette, hogy az MSZP meg fogja támadni a döntést a Közbeszerzési Döntőbíróságnál és ha kell, más jogi fórumon is. „Ügyintéző autókról van szó, amelyeknek nincs köze a biztonsági kérdésekhez. Jogi csűrcsavarral bújnak ki a törvény alól, pedig épp az önök kormánya hirdeti a tiszta kezek politikáját és az elszámoltatást” – fogalmazott. Csampa Zsolt, a testület fideszes alelnöke erre válaszul azt mondta: „ilyen agreszszív és fenyegetőző felszólalás” a bizottság elmúlt éves történetében még nem volt, a Fidesz ellenzékben mindig konstruktív volt, és soha nem fenyegetett. A szocialisták voltak azok, akik korábban ehhez hasonló beterjesztéseket vittek a testület elé.

Biztonsági okokra hivatkozva 627 autót bérelnek majd úgy, hogy titkosak lesznek a szerződés részletei FOTÓ: MÓRICZ SIMON
Biztonsági okokra hivatkozva 627 autót bérelnek majd úgy, hogy titkosak lesznek a szerződés részletei FOTÓ: MÓRICZ SIMON
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.