Alig ellenőrzik a kamionosokat

A megyei közlekedési felügyeletek jogkörének átszervezés után három hatósági ember kell ahhoz, hogy megvizsgáljanak egy teherautót.

„A megyei közlekedési felügyeletek jogkörének átszervezése miatt kimondható: nem működik a korábbi rendszeres közúti ellenőrzés az országban. Nincs jogkörünk, önállóan nem járhatunk el, csak rendőrökkel és vámosokkal együtt. Jegyzőkönyvet sem írhatunk, csak ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ellenőrzési osztályától lejön hozzánk valaki, de ez idén alig fordult elő. Emiatt tengelysúlyt nem mérünk, veszélyes szállítmányt, tachográfot, útdíjat nem ellenőrzünk, csak telephelyi ellenőrzéseket végzünk korlátozottan, de ezeket is csak azért, mert a törvényben egy fogalmazási hiba miatt ehhez megmaradt a jogunk. Pedig nem szabadna hagyni, hogy a fuvarosok kihasználják ezt a helyzetet, s a lazább ellenőrzés miatt szabálytalanul szállítsanak.” Egy olyan közlekedési felügyelő szavai ezek, aki a nevét és lakhelyét nem merte elárulni nekünk, mert fél attól, hogy kirúgják. Talán azért, mert megállapításai helytállóak.

„Tengelysúlyt nem mérünk, veszélyes szállítmányt, tachográfot, útdíjat nem ellenőrzünk”
„Tengelysúlyt nem mérünk, veszélyes szállítmányt, tachográfot, útdíjat nem ellenőrzünk”

A Nemzeti Közlekedési Hatóság volt regionális igazgatóságait 2011. január elsejével a megyei kormányhivatalokba integrálták szakigazgatási szervként. Idén januártól az NKH központi hivatalként működik, a közlekedési felügyelőségek mindössze „közreműködnek” a tényállás tisztázásában. A mindennapok gyakorlatában ez azt jelentette, hogy –ismét az említett felügyelőt idézve –„a kormányhivatalhoz tartozunk létszámilag, de az NKH szakmai irányítása alatt, a jogkörünk viszont az NKH-nál maradt, mi meg ugye nem ők vagyunk”. Szerinte a legjobb az volna, ha az ellenőrök az NKH-hoz kerülnének vissza a kormányhivataltól. A járműveket januártól ugyanis csak rendőrök állíthatják meg, a rakodási vagy egyéb szabálytalanságokat szankcionálni pedig csak az NKH jogosult, egy-egy ellenőrzéshez tehát e hatóság és a rendőrség, valamint a megyei közlekedési felügyelet szakembereire együttesen van szükség.

Az illetékes tárcához eljuttatott kifogások miatt augusztus 12-én életbe lépett a nemzeti fejlesztési miniszter rendelete, amely tisztázta ugyan a megyei felügyelőségek jogkörét, de nem tudni, hogy ez mit fog jelenteni a napi gyakorlatban.

Tudósítóink azt tapasztalták, hogy nem egyedi problémáról van szó, a közúti ellenőrzések jelentős megritkulása mindenütt tapasztalható. A jogszabályi változások okozta zavaros helyzetre jellemző, hogy Marics András, a Fejér Megyei Kormányhivatal közlekedési felügyelőségének vezetője munkatársunktól értesült a nemzeti fejlesztési miniszter említett rendeletéről. Ezzel kapcsolatban azt mondta: mivel a személyi és a tárgyi feltételek adottak, a jogi helyzet rendezésével rövid időn belül képesek lesznek a korábbi évek szintjére vissza tornázni a közúti ellenőrzések számát. R. Szabó Ágnes, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője kérdésünkre közölte: napi szinten tartanak közös közúti ellenőrzéseket a közlekedési felügyelőséggel.

Tudósítónk értesülése szerint Győr-Moson-Sopron megyében is lényegesen csökkent a közúti ellenőrzések száma a hatósági átszervezések következtében. Az ország nyugati térségében ráadásul jelentős a közúti forgalom, folyamatosan érkeznek a világcégek beszállítóitól az alkatrészek, s az átutazó kamionok száma is rendkívül magas. A korábbi tapasztalatok szerint sok túlsúlyos jármű halad az utakon, melyeket károsítanak, esetenként tönkretesznek az engedélyezettnél jóval nehezebb szállítmányok. A szakemberek szerint közbiztonsági szempontból is sok veszélyt hordoznak magukban a túlsúlyos járművek, megnyúlik például a fékút. A tachográfok ellenőrzésére is sokkal kevesebb alkalom nyílik, mintha önálló hatósági jogokat gyakorolhatnának a megyei felügyelőségek.

A győri kormányhivatalnál egyébként úgy tudják, hogy van már egy előterjesztés, mely a jogszabályok változtatásával, illetve pontosításával ismét megteremtené a megyei közlekedési felügyelőségek ellenőrzési lehetőségeit. S hogy mit szólnak mindehhez a fuvarozók? Az ügyről megkérdeztük Karmos Gábort, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárát, aki elmondta: a szállítmányozók működését hat különböző hatóság ellenőrizheti, közülük az idén valóban a megyei közlekedési felügyelőségek tűntek a legvisszafogottabbaknak. Karmos szerint ez azért baj, mert a közúti szállítás legfőbb szakmai ellenőrző szerve korábban éppen az NKH volt. A főtitkár fontosnak tartaná, hogy – miután végre tisztázódott a megyei felügyelőségek jogköre – újra hatékonyabban ellenőrizzék a közutakon a fuvarokmányokat, a pihenőidő betartását, valamint a járművek műszaki állapotát.

A Baranyában megkérdezett kamionosok közül sokan úgy érzik: idén kevesebbszer intették le őket a közlekedési hatóság szakemberei. Az egyik pécsi hipermarketbe Jászberényből hűtőket szállító Szabó Tibor le is kopogta a műszerfalon, hogy idén még egyszer sem kapott kontrollt, pedig korábban havonta-kéthavonta megállították, hogy megnézzék a tachográf által rögzített adatokat. A 45 esztendős, jászberényi férfi ra tavalyelőtt a pihenőidők megsértése miatt ki is róttak 870 ezer forint bírságot, amit utóbb elengedtek, mivel húsz év alatt sosem okozott balesetet, és addig egyszer sem „tanúskodott ellene” a tachográf. Szabó György kamionos is azt tapasztalta, hogy ha az NKH emberei valahol leintetik a kamionokat, akkor mindig velük vannak a rendőrök és a vámosok is, s idén úgyszólván csak a sztrádákon, az országhatár közelében látott ilyen ellenőrző egységeket. Több szállító elmondta: az ellenőrzések során leginkább a tachográf adatai miatt marasztalják el őket. A pécsi vásárcsarnoknál egy helybéli fuvaros úgy fogalmazott: igaz, neki nem hiányzik, hogy megint öthetente megállítsák.

Az ellenőrzések száma értesüléseink szerint csökkent Hajdú-Bihar megyében is, ám a problémával kapcsolatos kérdésünkre Szabó Tamás Bálint, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének megbízott igazgatója vázolta a jogszabályi helyzetet, majd javasolta, hogy ha részletesebb információra van szükségünk, akkor keressük meg az NKH kommunikációs főosztályát. Megtettük, de sokra nem mentünk a válasszal. A főosztály egyrészt közölte, hogy „az NKH az előző évekhez hasonlóan 2011 első fél évében is maximális kapacitással végezte a hatályos jogszabályok alapján az ellenőrzéseket”. Majd ennek némiképpen ellentmondva azt írták: „a hatáskörök rendezését követően megnyílik a lehetőség a korábbiakban megszokott mértékű közúti ellenőrzésre”.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.