EP-szavazás: A kritikát komolyan kell venni
Lattmann hangsúlyozta, hogy az európai jogrendszerben ez fontos politikai fejlemény, amelyet a magyar kormánynak mindenképpen komolyan kell vennie, ha szeretné megtartani saját politikai hitelességét az EU-ban és az európai politikai kultúrkörben.
Az ELTE Állam és Jogtudományi Kar Nemzetközi Jogi Tanszékének oktatója azt mondta: az Európai Parlament érdekes jogi-hatalmi vákuumhelyzetben mozog az alkotmányok ügyében, mert a tagállami alaptörvények főszabály szerint az adott országok szuverén hatáskörébe tartoznak. De minden tagállam vállalt olyan kötelezettségeket az EU-alapszerződésekben, amelyek értelmében bizonyos ügyekben alá kell vetniük magukat a közösen elfogadott uniós jogi normáknak. Az alkotmányok éppen olyan jogi dokumentumok, amelyek vegyesen tartalmaznak olyan elemeket, amelyek uniós hatáskörbe is tartoznak, és a tagállami szuverenitás körében is maradnak.
Az Európai Parlamentnek ugyanakkor nincs jogi hatásköre fellépni a tagállamokkal szemben, erre az Európai Bizottságnak van lehetősége – hívta fel a figyelmet Lattmann. Hozzátette: a bizottság, mint a szerződések őre, az Európai Parlament kérése nélkül is, saját hatáskörben ellenőrizheti a tagállamok jogi megfelelőségét az uniós szerződésekhez képest.
A nemzetközi jogász emlékeztetett az új magyar médiatörvényre, amelyet az Európai Bizottság az Európai Parlament bíráló határozata előtt már vizsgálat alá vont. Lattmann szerint az alkotmányok tekintetében azonban a bizottságnak is bizonyos mértékben meg van kötve a keze, hiszen az alkotmányok egyes passzusai a tagállamok saját hatáskörében vannak, ezekbe nem szólhat bele.
A nemzetközi jogász szerint az, hogy az Európai Parlament kedden felszólította az Európai Bizottságot, vizsgálja meg az új magyar alaptörvény és a közeljövőben elfogadandó sarkalatos törvények összhangját az uniós szerződések szellemével, valamint az EU Alapjogi Chartájával, kötelezettséget jelent a bizottság számára. A bizottság, ha úgy ítéli meg, hogy a magyar alkotmány bizonyos részei ellentétesek az uniós jogállami normákkal, akár kötelezettségszegési eljárást indíthat Magyarországgal szemben, és végső esetben az Európai Bíróságon keresztül a jogszabály megváltoztatására kötelezheti az országot.