Nagyon mély garázs

Harminchárom hónapja épül Vác szívében az a mélygarázs, melynek megfeneklett a befejezése. Közben a Főutca-program miatt föltúrták a teljes városbelsőt is. A Fő tér környéke kezd úgy kinézni, mintha Vácott háború dúlt volna.

A mélygarázst 292 személyautóra tervezték, a föld alatti munkálatokkal a beruházó elkészült, de a befejezéssel gondok vannak. A városközpont több üzlete ezért bezárt, a piac megközelíthetetlen. A késedelem miatt jelentős helyi iparűzési adótól esik el a város. A tizenhat éves szocialista hatalom átvétele után a fideszes többségű jobboldali vezetőség úgymond készen kapta a „szagos” mélygarázsügyet.

A politikai képlet eléggé cifra. Az MSZP-s Bóth Jánost az egymással is acsarkodó KDNP és Fidesz erői még meg tudták buktatni, megegyezni azonban máig nem tudnak. S noha Bóthot szeretik minden baj helyi okozójának kikiáltani, úgy tűnik, ő volt az utolsó váci polgármester, aki építeni is képes volt. A Fő teret nyolcéves regnálása idején tették rendbe, 2006-ban adták át, s a baloldali polgármester adósság nélkül vágott neki harmadik ciklusának.

A mélygarázs építésére 2,5 milliárd forintért kötötték meg a szerződést, de úgy, hogy azt Vácnak 20 év alatt kellene kifizetnie. Kis „matekozás” után helyben kiszámolták: a lízingszerződés teljes összege így valójában 5,3 milliárdra rúg. Ez volt a 2010-es kampány vezérmotívuma, ezért állt le az építkezés. Mindehhez tartozik, hogy a beruházó fölvette az 1,6 milliárdos hitelt, de 500 millióval tartozik alvállalkozóinak. Vácott perek ennek sokaságára lehet számítani.

A helyi kereskedők ettől félnek a legjobban. Mert akkor a vásárlók teljesen leszoknak a belvárosról, a csőd szélén billegő üzletek pedig lehúzhatják a rolót. Nem zavarja őket, ha a Kövér László által feloszlatott Fidesz-csapat maradéka, a Fördős Attila polgármestert delegáló új KDNP-sek meg az újrafazonírozott, Fideszhez hű erők acsarkodnak, csak pereskedés ne legyen. Ezért tüntettek néhány hete a városban.

A Fideszből kipenderített – ám azután polgármesterré választott – Fördős Attila kezdte blokkolni a zavaros mélygarázsügyet, de ezzel aztán valójában meg is akasztotta a befejezést. A háttérben komoly huzavona kezdődött, a Raiffeisen Bank elkezdett futni a milliárdjai után, a beruházó sem tudott megalkudni a várossal.

A mélygarázs, ami miatt teljes a zűrzavar a városban, 95 százalékban elkészült, de a végleges megegyezésig az autósok nem használhatják.

Az építkezésen
Az építkezésen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.