Vigyázzon! 40 helyen tiltakoznak útlezárással
A mára tervezett munkabeszüntetések – részben jogerős bírósági döntések hiányában, részben a kezdeményezők saját elhatározása alapján – kivétel nélkül elmaradnak. Így egész nap közlekednek a buszok és a villamosok Budapesten, de járnak a vonatok is, s a villamosenergia-szolgáltatás sem szünetel sehol. Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke tegnap bejelentette, hogy a korábban meghirdetett országos sztrájk helyett félpályás útlezárás lesz: negyven helyen egy-két kilométernyi szakaszon kell számítani forgalomlassító demonstrációra. A 2-es főúton például máris hatalmas torlódás alakult ki, mert Budaperst határában a tiltakozók lezárták a főváros felé vezetpő oldalt. A forgalmat váltakozva engedik.
A korkedvezményes és korengedményes nyugdíj tervezett megvonása, illetve a munka törvénykönyve egyoldalú módosítása miatt több szakszervezet is munkabeszüntetést helyezett kilátásba: a figyelmeztető sztrájkokkal tárgyalóasztalhoz akarták kényszeríteni a kormányt. Ezt a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete, az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetsége, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete, az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, illetve a Bánya-, Energia- és Ipari Dolgozók Szakszervezete elérte. A nemzetgazdasági tárca államtitkára július 4-re egyeztetésre hívta őket.
A BKV-sok már a múlt héten bejelentették, hogy a munkabeszüntetést elhalasztják, mert az elégséges szolgáltatás mértékéről nem sikerült a BKV vezetővel megegyezésre jutni, a munkaügyi bíróság pedig a sztrájk jogszerűségére vonatkozó beadványukkal érdemben nem foglalkozott. A többiek – bár a sorban egyedüliként a villamosenergia-ipari szakszervezet legalább részlegesen megegyezett az elégséges szolgáltatásról, ezért több helyen kikapcsolhatták volna a villanyt – az államtitkári levél kézhezvétele után retiráltak, mondván, a sztrájkkal nem akarják rontani a tárgyalásos rendezés esélyét.
A mozdonyvezetők ugyancsak figyelmeztető sztrájkra készültek, s bár őket nem várják az egyeztetésre, mégsem áll le a vasút, mert az elégséges szolgáltatásról ők sem tudtak a munkáltatóval megegyezni. A Mozdonyvezetők Szakszervezete számára előnyös bírósági verdikt pedig egyelőre nem jogerős, mert a MÁV fellebbezhet.
Ezt nyilván meg is teszi, mert a vasúttársaság szerint az elégséges szolgáltatás a vonatok kilencven százalékának közlekedtetését jelentette volna, míg a tegnap nyilvánosságra hozott végzésben egészen más feltételek szerepelnek. E szerint a délelőtt 9 és 11 óra közötti időre tervezett sztrájk ideje alatt elegendő lenne, ha a nyílt vonalon tartózkodó vonatok a következő állomásig közlekednének, s az állomásokról a két időpont között csak a nemzetközi járatoknak kellene elindulniuk.
A sztrájkveszély azonban nem szűnt meg, mert a szakszervezetek továbbra sem mondtak le az érdekérvényesítésnek erről az eszközéről. Ha a július 4-i egyeztetésen nem lesz előrelépés, nyilván megint előhúzzák ezt a kártyát, bár a meglehetősen körülményes egyeztetési eljárások miatt a július 7-re meghirdetett következő akció is kútba eshet. De az már akár holnap eldőlhet, hogy a fenyegetést mennyire kell komolyan venni. A hat szakszervezeti konföderáció és a tagszervezetek vezetőinek csütörtöki tanácskozásán ugyanis valószínűleg kiderül majd, hogy mekkora az egység és az elszántság, mert országos sztrájkot hirdetni csak együttes akarattal lehet, különben úgy járnak, mint most.