Porpácig ér a kínai kapcsolat

Hivatalosan még nem jelentették be, de minden jel arra utal: a Sárvár közelében található Vát és Porpác melletti hatszáz hektáros területen épül meg Kína közép-európai logisztikai központja, nagy cargogépek fogadására alkalmas repülőtérrel, szervizbázissal és termelő üzemekkel. A sanghaji finanszírozással megvalósuló beruházás összértéke eléri a 100 milliárd forintot.

– Tíz évvel ezelőtt egy burgenlandi vállalkozó szeretett volna cargorepteret létesíteni Szombathely térségében – idézi vissza a kezdeteket Kovács Ferenc országgyűlési képviselő, a Vas megyei közgyűlés elnöke. Akkor többek között azért hiúsult meg az elképzelés, mert nem találtak olyan, megfelelő nagyságú területet, melynek kifutópályájáról felszállva a repülőgépek nem lakott terület fölött húztak volna el. Három magyar magánvállalkozó – egyikük sem Demján Sándor, akinek a neve a kínai reptérprojekttel kapcsolatban fölmerült –azonban megalakította a Sárváron bejegyzett SIA-Port Kft.-t, s előkészítették a kínaiak által régóta szorgalmazott beruházást. Ők a Vát és Porpác között található, használaton kívüli, II. világháborús repteret találták alkalmasnak a logisztikai központ megépítésére. A beruházáshoz még szükséges területekre a szövetségesként megnyert két helyi önkormányzat már opciós jogot szerzett. A tervek szerint a földterületek állami, illetve önkormányzati tulajdonban maradnának, s a működtető társaság tőlük bérelné az ingatlant.

Porpácon és Váton 2009-ben népszavazáson nyilvánították ki a lakók, hogy támogatják a beruházást. Kovács Ferenc szerint a projekt indulásra kész: a sárvári és a szombathelyi ipari parkban már több kínai cég működik, ez is felkeltette a kínai gazdasági és politikai döntéshozók érdeklődését. A kínai befektetők egyébként már többször kinyilvánították: amennyiben a Savaria Airport nem kapja meg a „felszállási engedélyt”, akkor Magyarország helyett Lengyelországban építik meg a közép-európai logisztikai központot. Úgy tudjuk, hogy Gdanks környéke volt a magyar helyszín vetélytársa.

Barta Balázs, a SIA-Port Kft. egyik tulajdonosa és ügyvezető igazgatója szerint a kínai gazdasági kapcsolatokban óriási szerepe van a személyes kontaktusnak. Az ügyvezető hangsúlyozta: Vát és Porpác térségében nem csupán repülőtér épül, hanem olyan logisztikai központ, ahol termelőüzemek is letelepedhetnek. Az érdeklődés óriási a lehetőség iránt, s nem csupán a kínai cégek részéről.

Úgy tudjuk, hogy a beruházás a Sanghai Construction Grupon keresztül kizárólag kínai befektetői, illetve kormánypénzekből valósulhat meg. Barta Balázs szerint a projekt nyomán legalább kétezer új munkahely jön létre a térségben.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.