A fék még mindig csúszós
Az említett szerződési klauzula értelmében a forgalomba állításhoz szükséges típusengedély megszerzésének elmulasztása esetén a partnerek nem felelősek az eseményből származó károkért. Az Alstomnak a szerződésmegkötésétől 10-12 hónapja lenne a típusengedély megszerzésére. Ám ez az idő is kevésnek bizonyulhat.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) lapunknak adott tájékoztatása szerint márciusban egyeztettek utoljára az Alstom képviselőivel. Az előzetes típusengedélyeztetési eljárás folyamatban van, de az Alstom a hiánypótlásra kapott március végi határidő ismételt meghosszabbítását kérte. Az NKH az év végéig adott újabb haladékot.
A kérdés, hogy mire kell az idő. Az NKH által kifogásolt fékrendszer, illetve a 47 oldalas listán szereplő hibák kijavítására, vagy a hazai szabványok alóli felmentés kijárására. (Az NKH által felrótt hibák javítási költsége korábbi számítások szerint meghaladná az egymilliárd forintot, amit az Alstom láthatóan nem akar kifizetni.) A hatályos jogszabályok értelmében viszont az NKH nem adhatja ki a típusengedélyt azokra a szerelvényekre, amelyeket az Alstom saját tervezési filozófiája szerint legyártott fékrendszerrel működtetnének. A francia cég viszont arra hivatkozva, hogy berendezése teljesíti a nemzetközi előírásokban rögzített kritériumokat, nem kíván azon változtatni.
A patthelyzetet könnyűszerrel feloldhatná a hazai előírások újrafogalmazása. A közlekedési hatóság a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyelete alá tartozik. S azon kevés intézmények közé sorolható, amelynek vezetőjét nem cserélték le a kormányváltás után. Az elutasító határozatok pedig még a kurzusváltás előtt születtek. Az NKH az egyébként is elavultnak tartott jelenlegi szabványok módosításával különösebb presztízsveszteség nélkül jöhetne ki az ügyből. Csakhogy a szabványok átdolgozása nem az NKH jogkörébe tartozik, az minisztériumi feladat. Az ügy kulcsa tehát a tárcát vezető Fellegi Tamás kezében van. Az előzetes információk szerint a keddi tárgyalás előtt az Alstom vezetője és a főpolgármester is egyeztetett vele. Talán ezért is haladt olyan gördülékenyen a megbeszélés. A fékrendszer azonban továbbra is kényes területnek bizonyult. Tarlós István erre vonatkozóan saját szavai helyett Patrick Kront, az Alstom-csoport elnök-vezérigazgatóját idézte: ha az NKH jogosan kéri a magyar jogszabályoknak megfelelő fékrendszer kialakítását, akkor ezt a módosítást végre fogják hajtani. Dodonai válasz.
Két hét múlva mindenesetre újra Budapestre jön az Alstom-vezér. Tarlós István pedig olyannyira bízik a megegyezésben, hogy az adott időpontra rendkívüli közgyűlés összehívását jelentette be. A fővárosi képviselők így rögvest áldásukat is adhatják az új kontraktusra, amellyel biztosítható lenne a 2-es metró vészesen elöregedett kocsijainak cseréje, illetve a 4-es metró új szerelvényeinek uniós határidőre történő szállítása. A főpolgármester egyúttal azt is világossá tette, hogy az új szerződést a többi érintettel, így például a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel is aláíratja.