Kevéssport, sok alkohol

A magyar férfiak bizonytalanok, frusztráltak, sokan közülük „nehéz időket” élnek. Egymásnak ellentmondó elvárásoknak kell megfelelniük, sokszor maguk sem tudják, hogy milyen az a bizonyos új férfi, aki már nem macsó, de nem is papucs – többek között ez derül a Pécsi Tudományegyetem és a Gfk. Hungária a Marquard Média megbízásából készült, több mint négyezer fős férfikutatásból, amelyet a napokban hoztak nyilvánosságra.

Lazaság és gondtalanság – meglepő, de a magyar férfiak többsége úgy véli, hogy ez a két tulajdonság nagyon fontos ahhoz, hogy valaki férfinak nevezhesse magát. Az már kevésbé váratlan eredmény, hogy a válaszadók szerint az sem nevezheti magát férfinak, aki nem tud gondoskodni a családjáról. A kutatás szerint a magyar férfiak legjobban a munkanélküliségtől, az elszegényedéstől és a családjukra leselkedő veszélyektől félnek.

Legfontosabb értéknek – a nőkhöz hasonlóan – a biztonságot tartják, bár ez a biztonság a férfiak értelmezésében elsősorban anyagi, és csak másodsorban érzelmi, családi. Olyannyira, hogy a válaszadók 43 százaléka szerint a pénz önmagában elég ahhoz, hogy valakinek „jó élete” lehessen, más nem is igen kell hozzá. Ugyanakkor csak a megkérdezettek 25 százaléka gondolta úgy, hogy az anyagi biztonság számára elérhető.

– Könnyen elképzelhető, hogy mekkora frusztrációt okoz, hogy a férfiak háromnegyede nem tartja elérhetőnek az anyagi biztonságot. Főleg, ha összevetjük azzal a laza és gondtalan férfiideállal, ami a fejekben él – mondja Steigervald Krisztián, a Gfk. Hungária munkatársa, a kutatás egyik vezetője.

Talán ez az oka, hogy a kutatás szerint minden harmadik magyar férfi naponta vagy hetente többször iszik alkoholt. Ötből hárman viszont soha nem sportolnak, rendszeresen pedig csak tíz százalékuk mozog. Az uniós átlag ennek a duplája.

A fentiek korábban is jellem zőek voltak a magyar férfi akra. A kutatásban azonban egy újfajta férfikép is megjelent. Különösen a fiatalabb korosztályra jellemző, hogy nagyobb részt vállal a házimunkában (a megkérdezettek harmada állította, hogy szívesen főz) és többet törődik a megjelenésével (25 százalékuk szeretne néhány kilót fogyni, 84 százalékuk szokott magának valamilyen kozmetikai cikket vásárolni).

Összességében csak a férfiak 37 százaléka állította, hogy elégedett az életével. – Nem könnyű megfelelni a növekvő és néha egymással szemben álló követelményeknek. A nők egyszerre szeretnének családcentrikus és anyagi biztonságot nyújtó partnert – hangsúlyozza Törőcsik Mária közgazdász, trendkutató, a kutatás egyik készítője.

Steigervald Krisztián emlékeztet: néhány évtizeddel ezelőttig a férfiak csak az „élelmiszer-beszállító” szerepét töltötték be a családokban. Most pedig azt várják tőlük, hogy az anyagi támogatás mellett időt, energiát, figyelmet is fordítsanak a családjukra. – Jogos elvárás, de ennek megtanulására csak 10-20 évük volt – teszi hozzá.

TörőcsikMária szerint az mindenképpen a férfiak nyeresége lesz, hogy egyre inkább kimutathatják az érzelmeiket, nem kell eltitkolniuk, magukba fojtaniuk például a fájdalmaikat. Azzal azonban még jó ideig meg kell küzdeniük, hogy új elvárások jelentek meg velük szemben, miközben még a régiek is megvannak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.