'Azért, mert valaki fideszes, még érthet ahhoz, amivel megbízzák'
Zuglóban nemrég rovásírástáblákat helyeztek el. Önnek mi van a rovásán?
Elszámolnivalója az embernek mindig van, leginkább a jóistennel. Tartozásom elsősorban a családommal szemben van. Aki ugyanis közéleti szerepre adja a fejét, annak azzal kell számolnia, hogy nagyon kevés időt tud azokkal tölteni, akiket igazán szeret. Nincs az embernek elég szabadideje. De pozitív szemléletű vagyok, igyekszem hamar túllépni azon is, amikor támadnak. Azért van Magyarországon demokrácia, hogy mindenki elmondhassa a véleményét, természetesen a jogszabályi keretek között.
Milyen eredményei vannak az elszámoltatásnak Zuglóban?
Nem azért vállaltam a polgármesterséget, hogy az előző ciklus ügyeivel foglalkozzam. Ez afféle egyenlegmegvonás. Zuglóban sajnos összefüggés mutatkozik a korábbi VII. kerületi eseményekkel, még a szereplők személyét illetően is, emiatt különös óvatossággal és körültekintéssel kellett átvennünk a hivatalt. De nem azért lettem polgármester, hogy elszámoltassak. Azért tekintünk mindent át, hogy valós képünk legyen a vagyonról és a lehetőségeinkről. Zuglót pénzügyi és gazdasági adottságait tekintve Miskolccal és Győrrel lehet összehasonlítani. Ha önálló város lenne, jószerivel semmi gondunk nem volna. Csak iparűzési adóból tizennégymilliárd folyna be a gazdasági tevékenységnek köszönhetően, s ezzel minden polgármester könnyedén hátradőlhetne. A sajátos forrásmegosztás miatt azonban ennek csak a felét kapjuk meg, és számos olyan intézményt örököltünk, amelynek fenntartása és kihasználtsága gazdaságtalan.
Polgármesteri munkásságával kapcsolatban az első kritikák a szerződéskötési gyakorlata miatt érték. Tud pontos számot mondani, hány millió forintba kerülnek a kerület jelenlegi vezetésének adott tanácsok?
Soha nem mondtam, hogy nincs szüksége tanácsadókra egy munkaszervezetnek. Jellemzően olcsóbb egy adott eseti vagy időszakos feladatra tanácsadót megbízni, mint külön munkavállalót felvenni és fizetni a bérét meg annak járulé kait. Amikor átvettük a hivatalt, olyan, sok esetben speciális szaktudással és tapasztalattal rendelkező szakértőkre volt szükségünk, akik nem voltak részei a korábbi rendszernek, ha úgy tetszik, nem voltak betagozódva. Ahhoz, hogy tiszta képet kapjak a rendszerekről és alrendszerekről, tanácsadókat alkalmaztunk. Rá adásul nagyon sok olyan nem önkormányzati feladat van, amely egy ekkora rendszer működtetéséhez szükséges. Ezek közé sorolom a kommunikációt, a jogi auditálást vagy a jogi képviseletet. Eddig tizenkét-tizenhárom ügyvédi irodával volt szerződése Zuglónak, most csak néggyel. Tanácsadói, szakértői szerződésekre összességében körülbelül hatvanötmillió forintot tervezünk kifizetni év végéig a teljes átvizsgálást is beleértve – szemben azzal a közel kétszázmillióval, melyet az előző vezetés alatt fordítottak ugyanezekre évente, átvizsgálás nélkül. Ezért is felháborítóak azok a valótlan kijelentések miszerint többet költöttünk tanácsadásra, mint az előző ciklusban.
Azért az érdekes, hogy ön és az önkormányzat vezetése elsősorban olyan személyekkel és azok cégeivel szerződött több százezer forintos havi megbízási díjra, akik korábban fideszes képviselők voltak, vagy azok családtagjai. Egyikük költségvetési tanácsadást végez, más az oktatási koncepciókat véleményezi, van, aki a testvérvárosi kapcsolatokat ápolja havi fizetéséért, valaki sajtóstraté giát dolgoz ki, de példaként hozható a korábbi fideszes polgármester, Rátonyi Gábor is, akinek cége sportügyi tanácsadást nyújt.
Eredményeket kell felmutatni. Vannak olyan területek, amelyekkel az önkormányzat eddig nem foglalkozott. Zugló a sport és a kultúra városa. Ötvennégy intézményünk van, emellett olyan országos és nagy múltú szervezetek, mint a BVSC, az MTK vagy a Postás S. E. Számomra és a kormánynak is fontos a sport, ezért gondoltam azt, hogy a területhez értő volt polgármestert, aki ráadásul a bizalmasom, megbízom e feladat felépítésével és ellátásával. Számos olyan munka van, amit az önkormányzati apparátus nem tud és nem is köteles ellátni. Ezek a munkák azért fontosak, hogy három év múlva eredményeket tudjunk felmutatni. Csak egy példa: informatikai tanácsadót alkalmaztunk, a kifizetések közt ugyanis szerepelt egy százmilliós nagyságrendű díj is, amelynek a hozadékát jelenleg nem látjuk.Most vettük át a térfigyelő kamerák üzemeltetését a fővárostól és addig, amíg az ezzel kapcsolatos közbeszerzést nem nyeri meg valaki, az üzemeltetésért mi felelünk. Mivel a térfigyelő kamerák tekintetében komoly fejlesztéseket szeretnénk, át kellett tekinteni a teljes szisztémát, ehhez pedig tanácsadóra volt szükség. Továbbá Zugló Kártya néven kedvezménykártyát fogunk kiadni a kerületi lakosoknak. Az informatikai háttér kifejlesztéséhez szintén szükség van szakemberek munkájára.
Épp az előbb mondta, hogy a korrekt áttekintéshez olyan embereket kell megbízni, akik nincsenek „betagozódva”. Akikről most beszélünk, az elmúlt önkormányzati ciklus zuglói képviselői voltak, fideszes színekben. Mi ez, ha nem betagozódás?
Azért, mert valaki fideszes, még érthet ahhoz, amivel megbízzák. Azok, akik az előző években itt voltak ellenzéki képviselőként, az eredeti szakmájukban megbecsült emberek. A rendszerekhez kapcsolódó stratégiai átalakításokhoz szükség van szakértelemre. Ezeknek az embereknek helyismeretük van. Azért támaszkodom rájuk, mert ismerik az elmúlt éveket, ismerik a hibákat. Sokuknak egyébként lejárt már a szerződése.
Nem foglalkoztatja vissza őket más módon?
Megállapodás kérdése. Azok számára teszünk ajánlatot, akik az átvilágításban átmenetileg részt vettek szakértőként és a továbbiakban is szükség van a munkájukra. Akikre nincs szükség, azoktól elköszönünk. A legfontosabb Zugló érdeke. Arra szegődtem, hogy az itt élők érdekét szolgáljam, és rendet tegyek. A helyiek bizalmát most is élvezem, különben nem nyertünk volna az időközi választáson. Az átvilágítás öt hónapja alatt hét testületi ülést tartottunk, számos fejlesztést indítottunk el. A racionalizálásokkal kétmilliárdot tervezünk megtakarítani, csak az önkormányzat hivatalánál közvetlenül négyszázmillió forintot fogunk spórolni.
Támadták az önkormányzat ügyvédi megbízásai miatt is. Hiszen épp az a Sárhegyi és Társa iroda kap havi nettó kilencszázezer forintos megbízást, amelynél ön az ügyvédi karrierjét kezdte, egy másik iroda pedig havi hétszázezerért az oktatási intézményrendszert mérte fel. Ez jogászi feladat?
Akkor nézzük először ezt az utóbbit. Pályázatot írt ki az alpolgármester, s a három jelentkező közül az Esztári Ügyvédi Iroda adta a legkedvezőbb és legköltséghatékonyabb ajánlatot. Most készült el a jelentésük, tudtommal több mint ezer oldal. A napokban kapom meg a vezetői összefoglalót, a költségvetésért felelős alpolgármester már vizsgálja az anyagot, de idővel a testület és a szakbizottság elé is le tesszük az asztalra. A céggel való elszámolás csak azután történik meg. Ha eredményesen végezték a dolgukat, megkapják a díjukat. Hétmillió körüli, egyösszegű fi zetésre tettek ajánlatot. Ami a Sárhegyi Ügyvédi Irodát illeti: valóban, itt voltam ügyvédbojtár. Sárhegyi úrral nagyon régóta ismerjük egymást, a gazdasági jogban talán a legjobb szakemberek egyike. A bizalmon és az emberi kapcsolaton túl azért esett rá a választásom, mert szakmailag ők a legalkalmasabbak arra, hogy például a milliárdos ingatlanügyeket, tranzakciókat megfelelően áttekintsék. Sárhegyi úr azoknak a nagyberuházásoknak a felülvizsgálatával van megbízva, amelyek hosszú évekre meghatározzák Zugló arculatát, ilyen például a városközpont és a főtér. Ezt nem mindegy, hogy ki csinálja. Én ebben nem látok kivetnivalót, a város csak jól jár ezzel.
Sokan értetlenül olvasták az önkormányzati szerződések között azokat a megállapodásokat is, amelyek a „Polgárosodás Modernkori Kutató Központjának” létrehozásáról szólnak. Ezzel egy ismerősét, Kun Miklóst bízta meg, aki nem mellesleg a „Zugló a Nemzetért” című konferenciasorozat egyik szervezője. Mellette két további személyt is foglalkoztattak az események szervezésére. Hárman összesen négymillió forin tot számlázhattak, a Magyar Narancs pedig a teljesítés igazolásaival kapcsolatban rámutatott, hogy azok közt olyan tételek is szerepelnek, mint például „önéletrajzok áttekintése”, négy órában.
Kun Miklós az ország egyik legmegbecsültebb történésze, akinek komoly érdemei vannak a kommunizmus bűneinek a feltárásában. Kun tanár urat ésmunkatársait azért kértük föl erre a feladatra, mert számomra fontos, hogy az önkormányzatnak legyen egyfajta missziója. Zuglónak súlya és rangja van. Azért fontos egy ilyen kutatóközpont, mert ez a régió volt a polgárosodás bázisa. A jövő szempontjából pedig fontos, hogy a fiatalok valamire büszkék lehessenek, valamihez tartozni tudjanak. A „Zugló a Nemzetért” konferenciasorozat sikeres, a kommunizmus gyermekáldozatairól szóló rendezvény például egyedülálló információkkal járult hozzá a nemzeti emlékezethez. Messze megérte. Valami nem mindennaposat tettünk. A kutatóközpont egyelőre nincs kész, az eddigi teljesítéseket és eredményeket most értékelik ki. De fontosnak érzem, hogy ez a kutatás elindult. Hogy megtudjuk, kik és honnan érkeztek Zuglóba, milyen értékekből táplálkoztak, ezt hogyan tudjuk átemelni a mai korba, akár az oktatási rendszerünkbe. Szeretném, ha visszatérne a polgári tudat, a polgári gondolkodás.
Korábban úgy nyilatkozott, hogy a polgármesteri tevékenységével kapcsolatos kritikák valójában „rágalomhadjáratok”. Nem érzi visszásnak, hogy míg korábban a hasonló módon kifogásolható szerződéskötések miatt az ön párttársai rendszeresen támadták a szocialista és liberális városvezetéseket, addig most ugyanezért rágalomhadjáratról beszél?
Azt, hogy ellenem rágalomhadjáratot indítottak, azt az azóta megtörtént nagyarányú helyreigazítások és a nekem igazat adó bírósági ítéletek bizonyítják. Tőlem olyat biztosan nem hallott, hogy valamelyik önkormányzati vezetést az indokolt szakértői megbízásai miatt kritizáltam volna. Nem az építő kritikákkal van baj, hanem a valótlan adatokkal való híreszteléssel, a hangulatkeltéssel. Azt meg soha nem gondoltam volna, hogy azért fognak támadni, mert saját pénzből vásárolt gépkocsival járok, sofőrt és benzinköltségtérítést nem veszek igénybe – mindezzel negyvenmillió forintot spórolok a kerületnek. Elszámoltatási kormánybiztosként, érdekes módon, senki nem támadott ilyen intenzitással. Vajon miért? Amint zuglói vezető lettem, azonnal elindult ellenem a gépezet. Mindenre igyekszem odafigyelni, tisztán és jogszerűen működünk. Természetesen nem láthatok mindent én sem, ezért kifejezetten örülök annak, ha valaki felhívja a figyelmemet arra, ha valami nem jó.
Ehhez képest, ha valaki szól, hogy nem jó, rágalomhadjáratról beszél és a „balliberális érdekkörök” sérelméről.
Mert ez így van. Igen, jelentős érdeksérelmeket okoztam, amióta polgármester lettem. Olyan csapokat zártam el, amelyek jelentős nyomással működtek. De, ha felhívják a figyelmemet arra, hogy valaki nem végzi a munkáját, magam fogom elbocsátani. Ha kiderül, hogy valaki a környezetemben lopott vagy csalt, magam jelentem fel. Jogszerűnek kell lenni. Nem lehet mást tenni.