Magyar rendőrök a 'halálzónában': leállósáv
Elrettentő statisztikai adatokat tettek közzé a kampány keretében arról, hogy két év alatt félszáz súlyos baleset történt a hazai sztrádák leállósávjaiban, ahol csak tavaly öten vesztették életüket.
Elismerése méltó a társaság igyekezete a közlekedés biztonságosabbá tételéért, ám erős a gyanú: részben megkésett a kampány. A jogalkotókat és a rendőrséget például egészen biztosan hamarabb kellett volna felvilágosítani a leállósávban leselkedő veszélyekről. Egy jogszabály-módosítás nyomán ugyanis tavaly január óta a rendőrségi járművek megállhatnak megkülönböztető jelzés nélkül a sztrádák leállósávjában, ha a közlekedők sebességét mérik. Ezt az engedélyt pedig – amit mások mellett az autópálya-kezelő is kifogásol – a jogalkotók érintetlenül hagyták a múlt év végi nagy KRESZ-módosítás során. Így mivel ma sem tiltják, a rendőrség, fittyet hányva az autópálya-kezelő kampányában hangoztatott veszélyekre, továbbra is nagy kedvvel, napi rendszerességgel parkol és lézerez a szalagkorlát mellől.
Persze nem az a baj, hogy mérnek, hanem az, ahogyan.
Most éppen úgy, hogy ezzel rombolják az autópálya-kezelő – nem mellékesen: a matricát vásárlók pénzéből indított, huszonötmillió forintba kerülő – kampányának eredményeit. Mert mégiscsak abszurd az: egy februári szombaton az M7-es sztrádán Nagykanizsa és Budapest között civil autót egyet sem láttunk a leállósávban, lézerező rendőrségi járművet viszont négyet is. Közben pedig elsuhantunk több, a leállósáv veszélyeire felhívó plakát és elektronikus tábla mellett. Az autópálya-kezelő kampánya szerint a sztrádák leállósávjában „a túlélési esély mindössze 20 perc”.