Megkésett zajvédelem
Csakhogy az IKEA Örs vezér téri építkezésének zajterhelése miatt indított perben végül csak tíz hangos éjszakát sikerült bizonyítani, de a bíróság így is épp annyi kártérítést ítélt meg a bútoráruház szomszédságában lakóknak, mint a Nagykőrösi út mentén élőknek, akik viszont 2004 óta hallgatják az M5-ös sztrádán beömlő autóforgalom rettenetes zaját, és négy éve pereskednek igazukért, sikerrel: a 36 felperesnek személyenként 300 ezer forintot ítélt meg a Fővárosi Bíróság. A bíró tanúkat sem hallgatott meg, sőt szakértők kirendelését sem kérte bizonyításként, mivel a felperesek az illetékes vízügyi hatóság mérési jegyzőkönyveivel támasztották alá igazukat.
Az M5-ös autópálya bevezető szakasza mellett élők 2004 óta bizonygatták, hogy az őket érő zajterhelés egészségkárosító. Az állampolgári jogok biztosa 2006 novemberében alkotmánysértőnek ítélte, hogy a bevezető szakasz mellett lakók az egészséget is károsító környezetben élnek, mivel a zajszint 10-15 decibellel túllépi az egészségügyi határértéket. Ezt a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság is kimutatta, amit a 2007-ben indított perben döntő bizonyítékként értékelték.
A sikert látva, most több száz környékbeli fontolgatja egy újabb per indítását. A pernyertesekkel egy lakásban élő családtagok esetében még egy lakcímkártya is elég a bizonyításra – állítja dr. Biczi Tamás ügyvéd, a Nagykőrösi út mentén élők képviselője.
A közlekedési tárgyú perekre idén elkülönített húszmillió forint nagyobbik részét elviszi a Nagykőrösi út lakóinak fizetendő 10,8 millió forint és annak kamatai. Holott akad még közlekedési vita a fővárosi önkormányzat és a lakosság között bőven. S még így is örülhetnek a városvezetők, hiszen az M5-ös autópálya bevezető szakasza mellett álló házak lakói eredetileg 500 ezer forintot követeltek fejenként.
Az ingatlanok értékcsökkenése nem volt az első per tárgya. A lakók még a vagyoni kártérítési per elindítását is fontolgatják.
A Fővárosi Bíróság ítélete különösen bosszantó lehet a rendkívül szigorú idei költségvetést összeállító fővárosnak, hiszen alig pár nappal a kihirdetése előtt szavazták meg az M5-ös autóút XIX–XX. kerületi szakaszának zajvédelmi beruházását. A zajvédő falak felállítására összesen 591,5 millió forintot irányoztak elő. A lebonyolítói szerződést még az előző önkormányzat kötötte meg a Metrober Kft.-vel tavaly szeptemberben, míg a kivitelező kiválasztására indított közbeszerzési pályázat nyertesével idén januárban írták alá a megállapodást. Már folyik a munkakezdéshez szükséges engedélyek beszerzése. Az öszszesen 910 méter hosszú átlátszó hanggátló panelek felállításának határideje június vége. A bíróság által a 36 felperesnek megítélt kártérítési öszszeget természetesen ettől függetlenül meg kell fizetni. A hazai ítélkezési gyakorlat ezzel új fejezetet nyitott, hiszen eddig még soha nem fordult elő, hogy zajterhelés miatt köteleztek volna kártérítés fizetésére egy önkormányzatot.