Fővárosi egyenruhát kapnak a középiskolák

Szeptembertől tizenöt központból irányítják a középiskolák és kollégiumok gazdálkodását. A szervezetek hatásköre a pénzügyi irányítástól, az épületkarbantartáson és a gépjármű-bérbeadáson át a kalóriafelhasználás nyilvántartásáig tart.

Szeptembertől megszűnik a budapesti középiskolák és kollégiumok gazdasági önállósága. A Fővárosi Önkormányzat 15 gazdasági szervezetbe tömöríti a 152 intézményt. Az átalakításról szóló tájékoztatót február közepén kapták kézhez az iskolaigazgatók, alig négy nappal az új főosztályvezető, Pölöskei Gáborné eddigi tevékenységéről beszámoló levél után. A főosztályvezető az idei költségvetés visszafogásával indokolja az oktatási intézmények gazdálkodási rendszerének átalakítását. A jelenlegi elaprózott struktúra ugyanis finanszírozhatatlan. A megoldást az összevonásban látja a főváros. Az oktatási intézmények költségvetési és vagyongazdálkodási feladatait a jövőben profi gárdával látnák el a jelenleginél szakszerűbben és olcsóbban. Utóbbi elsősorban az átszervezés címén elbocsátott 200–300 ember béréből állna elő.

Az V. kerületi Veres Pálné Gimnázium belső udvara
Az V. kerületi Veres Pálné Gimnázium belső udvara

– Az új struktúra kísértetiesen hasonlít a régi Gazdasági Műszaki Ellátó és Szolgáltatási Szervezetekre (GAMESZ) – állítja az egyik megszüntetésre ítélt gazdasági részleg ellehetetlenítéstől tartó vezetője. – Csakhogy ezeket a központosított gazdasági szervezeteket éppen azért szüntették meg, mert a kimutatásaik nem fedték a valóságot, az épületek állapota romlott, ráadásul az intézményvezetők is tele voltak panasszal az ellátatlanság miatt. A távoli központból ugyanis nem látszanak olyan jól a helyi gondok, a megoldás pedig rendre elhúzódik. Egy példa: nincs olyan oktatási intézmény, amely ne állna vitában a Magyar Államkincstárral, sohasem egyeznek az adatok.

Az orbitális hibákat – lásd amikor a gazdaságisnak utalnak milliós fizetést – könynyű kiszúrni, de az apróbb tévedésekhez már helyismeret kell. S ez egy központi szervezetnél nincs meg. Ennél sokkal kézzelfoghatóbb gond lesz, hogy az iskolaigazgatók még a takarítóknak se adhatnak utasítást, mint ahogy egyetlen csap megjavíttatásához, egy égőcseréhez is hosszas levelezésre lesz szükség. A 15 gazdasági szervezet felállítása mindenesetre megkezdődött. A főosztályvezető több fordulóban kéreti be az intézmények gazdasági igazgatóit a részletek kidolgozására. Szeptembertől ugyanis az új rendszerben folyna az intézmények gazdasági irányítása.

A jelenlegi elképzelések szerint a gazdasági szervezetek önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervként működnének. Az iskolák önálló jogi személyként megtartanák önálló létszám- és bérgazdálkodási, valamint munkáltatói jogukat. A gazdálkodási szervezetek az iskolákkal kötött megállapodás alapján látnák el a gazdálkodási, pénzügyi, számviteli, munkaügyi, ellátási feladatokat, üzemeltetnék a főzőkonyhákat – még az étrendet is ők beszélnék meg a beszállítókkal –, a gépjárműveket és a tárgyi eszközöket, gondoskodnának a takarításról, őrzésről, jogi, informatikai és szállítási feladatok ellátásáról. Hozzájuk tartozna az épületek karbantartása, a felújítások tervezése is. A gazdasági szervezet és az intézmények közötti kapcsolatot egy kihelyezett gazdasági ügyintéző biztosítaná. Az ő feladata lesz beszedni a térítési díjakat, ő leltároz, selejtez, kezeli a készpénzt és a gazdasági, munkaügyi iratokat. Várhatóan a jelenlegi gazdasági vezetőket kérik fel erre, fele pénzért.

A gazdasági szervezeteket jelenleg üresen álló ingatlanokban helyezik el. Az átépítésnek vélhetőleg lesznek költségei, de legalább az intézményektől távol tudnak működni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.