A fővárosra dől a BKV?
A főváros nem áll jót a tulajdonában lévő gazdasági társaságok pénzügyi kötelezettségeiért. Amennyiben egy gazdasági társaság két egymást követő éven át veszteségesen működik, és pénzügyi helyzetének rendezéséhez költségvetési támogatást kér, akkor annak felső vezetését fel kell menteni. Ez a szabály a BKV-ra is vonatkozik, amenynyiben az állammal folytatott egyeztetések eredményeként a megrendelt szolgáltatások indokolt fedezetét a tulajdonos teljes körűen biztosítja – olvasható a főváros idei költségvetési tervében, amelyben egyébként egyetlen fillér fővárosi támogatást sem különítettek el a BKV támogatására.
Tavaly még ötmilliárdot kapott ezen a címen a közlekedési vállalat. Csupán a tartalékkeretben jelöltek meg maximum tízmilliárd forintot, amely bizonyos körülmények szerencsés együttállásakor közlekedésfejlesztési célra használható, de működésre nem. Erre csupán a tavalyi összeggel megegyező állami normatívát használhatja a BKV.
Csakhogy a pénzügyi menetrend készítésekor a főváros még erősen bízott abban, hogy az állam végre valóban beszáll a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásába. Erről szólt szinte minden megnyilatkozásuk. A BKV siralmas pénzügyi helyzetét már beiktatási beszédébe is belefoglalta Tarlós István főpolgármester. S azóta nem múlt el úgy sajtótájékoztató, köszöntő, előadás, hogy a BKV így vagy úgy szóba ne került volna. A főpolgármester még a politikai pánikkeltéstől se riadt vissza. „Állami segítség nélkül a BKV még az idén bedől, és akkor leáll a város és az ország” – jelentette ki a múlt héten, egy egészen más témában tartott vitaesten.
Hétfőn viszont azon örvendezett, hogy már márciusban megérkezik a kormány első „jóságinjekciója” a közlekedési vállalatnak. De aligha erre számított. Úgy tűnik, az Orbán-kabinetnek már a fővárosi kórházak átvételére tett ígéret is kicsit több engedmény volt az eredetileg tervezettnél. A BKV adósságállománya és az egész fővárosi közlekedési rendszer működtetési terhe – még akkor is, ha felét a főváros viselte volna – túl nagy pénzügyi gombócnak bizonyult, amit a két érintett szakminiszter még a miniszterelnök kedvéért se nyelt le.
Jóval kisebb fecskendőre lesz tehát szükség a kormány BKV-t segítő „jóságinjekciójának” beadásához, mint amire a főváros előzetesen számított. A Magyar Nemzet információi szerint márciusban tizenkilencmilliárd érkezik a csőd szélén billegő BKV számlájára. Az Orbán-kabinet egyelőre nem száll be a főváros új közlekedési holdingjába, a BKK Zrt.-be, és nem vállalja át a BKV 77 milliárdos banki adósságállományát sem.
A fővárosi önkormányzat nem kívánta kommentálni a hírt. A Fővárosi Közgyűlés viszont csütörtökön tárgyalja a költségvetési előterjesztést.