Tudtak a 'rendőrgyilkos' motor hibájáról

Egy már nyugdíjas, és egy ma is aktív rendőri vezető ellen feljelentést tett a rendőrség a 2009 augusztusában a Mátrában szolgálatteljesítés közben halálos motorbalesetet szenvedett Szegedi Henrik ügyében. A belső vizsgálat szerint tudták, hogy Szegedi motorja életveszélyes lehet, mégsem tettek semmit.

Legalább két rendőri vezető (egyikük időközben nyugállományba vonult, a másik azonban még ma is aktív) tudta, hogy éles kanyarban életveszélyes lehet Szegedi Henrik BRFK-tól kölcsön kapott szolgálati motorja, mégsem tettek semmit „a motorba kódolt tragédia megelőzéséért”. A rendőrség mindkettőjüket feljelentette az ügyészségen.

Szegedi Henrik szolgálatteljesítés közben szenvedett halálos kimenetelű közlekedési balesetet a Mátrában a 24-es főúton Mátraháza és Parádsasvár között. A 30 éves motoros rendőr egy kanyarban „elszállt”, teste egy út széli szalagkorlátnak csapódott.

Az első (helyi) vizsgálatok szerint vezetéstechnikai hiba okozta Szegedi halálát. Szülei azonban nem fogadták el, hogy fiuk, aki egy évvel korábban egyéniben és csapatban is harmadik helyezést ért el az országos rendőrmotoros-versenyen „túl nagy sebességgel próbálta bevenni az éles kanyart, és elvesztette uralmát a járműve felett”.

Az újabb vizsgálat során kirendelt szakértő már úgy fogalmazott: Szegedi az adott úton még biztonságosnak mondható sebesség felső határát el sem érte, amikor a tragédia bekövetkezett. A balesetet e szakvélemény szerint az okozta, hogy a kanyarban erősen megdöntött motorkerékpár váratlanul leblokkolt, a rajta ülő Szegedi pedig egyenesen a korlátnak csapódott. Esélye sem volt megelőzni a balesetet.

Kiderült, hogy a motor azért blokkolt le, mert a bukócsöve hamarabb ért talajt a gumírozott lábtartónál. Ha a lábtartó ér előbb az aszfalthoz, a motor csak megremegett volna, ami egyértelmű jelzés a motoros számára, hogy tovább már nem döntheti a járművet. A fém bukócső azonban nem ad ilyen figyelmeztető jelzést, hanem azonnal leblokkolja a motort.

Később –miként arról lapunk is beszámolt – kiderült, hogy azt a BRFK-tól kölcsönkapott Suzukit eredetileg nem is rendőri célokra gyártották, csupán utólag „rendőriesítették” a Nemzeti Közlekedési Hatóság tudta és engedélye nélkül. Az átalakított motort nem vizsgáztatták le újra, így nem derülhetett ki, hogy a Suzukin egy kicsit nagyobb lett a bukócső a kelleténél.

Szegedi motorját – és még nyolc másikat – egy budafoki kft. szállította le a BRFK-nak 2007. június 6-án. A cég formailag közbeszerzésen nyerte el a Suzukik szállításának jogát. Egy rendőrségi jelentés szerint a céggel kötött szerződés szerint a szállító felelt „a műszaki tartalomért”.

Az ORFK még vizsgáltatja a motor beszerzésének körülményeit is. Például, hogy miért egy nevenincs budafoki kft.-től vásárolt a BRFK motorokat, miért nem közvetlenül a gyártótól? És egy újabb feljelentés keretében az is tisztázandó még, hogy a BRFK miért nem hajtotta be a céggel kötött szerződés alapján késedelmes szállítás esetén az őt megillető kötbért? A motorokat ugyanis nemcsak minőségileg kifogásolható állapotban, hanem jóval a szállítási határidő után adták át a rendőrségnek. Rendőrségi forrásaink szerint a vizsgálatok jelen állása szerint még egyáltalán nem zárható ki, hogy az ügyben további feljelentéseket is tesz a rendőrség.

Bevetés előtt
Bevetés előtt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.