Kacskaringós útdíj
Csak az átállás időpontjáról kell határozni, és arról, ki legyen a gazdája a több tízmilliárd forintos beruházásnak. Megszerzéséért a fejlesztési, a nemzetgazdasági, a közigazgatási és a belügyi tárca egyaránt lobbizik. A versengő döntéshozóknak azt mondták, az új rendszert „az autóstársadalom kétharmada támogatja”. Kilométerenként nettó hat forint – 2009-es árakon számolva ennyivel sarcolnákmeg az autópályákon személygépkocsival, motorkerékpárral közlekedőket.
Elvben csak néhány fillérrel többet kérve annál az elméleti díjszintnél, amit a szakértők szerint az e-matricás rendszerben átlagosan fizetnek egyetlen kilométerért az autósok. Az új díjszedés talán 2013–2014-es indulását követően elsőként a négynapos, egy évvel később a tíz napra érvényes heti e-matrica szűnne meg. Újabb egykét év elteltével, valamikor 2017–2018 táján a havi címke tűnne el, 2019-re pedig az éves átalánydíjnak is búcsút lehetne mondani.
Az igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy a 2009-es nettó hat forint az új, elektronikus díjrendszer bekapcsolásakor már nem hat forint lesz – értéke a rendszer üzembe állításának egyelőre bizonytalan időpontjától függően akár nyolc vagy tíz forint is lehet.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Gödöllőről az M3-as autópályán személygépkocsival fővárosi munkahelyükre tartó autósok alkalmanként legkevesebb mintegy 120–160 forintot fizetnek majd a sztrádahasználatért az új díjrendszer kiépítését és a matricás díjfizetés megszüntetését követően. Ez az összeg azonban csak egy útra szól. Így aki Gödöllőről személyautóval jár munkába, naponta 240–320, havonta 4800–6400, egy évre pedig akár 57,6–76,8 ezer forintot is fi zethet az M3-as használatáért – a forgalmi adó nélkül. Részletek a 10. oldalon