Füred-Siófok flottacsata a Balatonon
Egyre inkább úgy tűnik: születőben van a „SiófokiHajózási Zrt.” A siófoki önkormányzat ugyanis mind nagyobb befolyásra tesz szert a – 2008 óta huszonkét, kikötővel rendelkező tóparti település tulajdonában lévő – Balatoni Hajózási Zrt.-ben. A város kezdetben 20 százalékos tulajdonosa volt a társaságnak, de az utóbbi években Balatonvilágostól, Fonyódtól, Badacsonytomajtól és Almáditól is vásárolt részvényeket összesen 313 millió forintért. Nemrégiben pedig arról döntött a képviselő-testület: a város él elővételi jogával, megveszi Tihany eladásra kínált részvénycsomagját is. Ha összejön az üzlet, akkor Siófok tulajdonrésze 32,23 százalékra emelkedne az évente közel kétmilliárd forintos forgalmat bonyolító, huszonkilenc hajót, huszonkét kikötőt működtető társaságban.
– Sürgősen pénzre van szükségünk, amit jelenleg csupán a hajózási társaságban meglévő részvénypakettünk nagyobb részének értékesítésével tudunk előteremteni – mondta Tósoki Imre, Tihany polgármestere, aki szerint az önkormányzat nem akarta vállalni sem a hitelfelvétel, sem a kötvénykibocsátás kockázatát. Ezért döntöttek úgy, hogy a tihanyi önkormányzat tulajdonában lévő 9239 darab (20 ezer forint névértékű) részvényéből 8739-et értékesítenek darabonként 29 ezer forintos áron, ami összesen 254 millió forintos bevételt jelentene.
A tihanyi polgármestertől megtudtuk, a pénzt a különböző beruházásaikra, elsősorban az ezekhez szükséges pályázati önrészeknek a biztosítására fordítanák. Azt egyelőre csak sejteni lehet, hogy Siófokon kívül más érdeklődő nem lesz a részvénypakettre, hivatalosan ugyanis a balatoni önkormányzatok február végéig jelezhetik a vételi szándékukat, márpedig Tósoki szerint a többségük még nem reagált a tihanyiak megkeresésére.
Míg Tihanyban örülnek az üzletnek, a siófoki önkormányzat várható térnyerése nem okoz osztatlan elismerést a tulajdonostársak között. Bóka István, Balatonfüred polgármestere (Fidesz) megkeresésünkre szűkszavúan nyilatkozott az ügyről. Mint mondta, nem akar a sajtón keresztül üzengetni a tóparti önkormányzatoknak. Annyit azonban elmondott, hogy nem tartaná szerencsésnek, ha felborulnának a jelenlegi tulajdonviszonyok, és bármely önkormányzat markáns többséghez jutna a hajózási társaságon belül. Éppen ezért Bóka István hamarosan találkozót kezdeményez a tóparti polgármesterekkel, hogy még az üzlet megkötése előtt tisztázhassák az esetleges ellentéteket.
A feszültségekről többet elárul a siófoki városháza honlapján olvasható közlemény. E szerint ugyanis „Balatonfüred azt kérte Siófoktól, hogy önként korlátozza a részvényvásárlást, ellenkező esetben maga is fontolóra veszi részvényeinek értékesítését”.
Balázs Árpád, Siófok fideszes polgármestere ennek kapcsán azt mondta, hogy a város nem korlátozza önmagát a részvényvásárlásban. Hozzátette: „Ha valakit zavar a siófoki vásárlás, tehet ellene. Hajrá, tulajdonostársak, hajrá, Balatonfüred, tessék megvenni az eladó részvényeket!”Mint mondta, az elővételi joggal bármelyik tulajdonos élhet, de úgy tudja, eddig csak Siófok tett ajánlatot a tihanyi pakettre. Ezzel pedig szerinte városuk nemhogy ártana, éppen ellenkezőleg, a cég, a tulajdonostársak és a térség településeinek érdekeit védi. Úgy érvelt a polgármester: ha ők nem veszik meg a részvényeket, akkor azok a szabadpiacra kerülhettek volna, ami komoly veszélyforrás lehet, hiszen mindig is voltak, akik szemet vetettek a jól működő cégre. Balázs Árpád mindezek miatt elsősorban azért tartja indokoltnak a részvényfelvásárlást, hogy a hajózási társaság önkormányzati tulajdonban maradjon, és „ne kerülhessen sor rablóprivatizációra”. Hozzátette: a részvényvásárlás mellett szól az is, hogy a hajózási társaság székhelye Siófokon van, így a munkahelyek, az adóbevételek megőrzése miatt elemi érdekük a cég védelme.
Balázs Árpád arra a kérdésünkre, hogy miből finanszírozzák a részvényvásárlást, azt felelte: ingatlanok eladásából származó bevételből. Felvetésünkre, miszerint egyes hírek szerint Siófok arra játszik, hogy folyamatosan bővülő részvénycsomagját később nagy haszonnal értékesíthesse, úgy fogalmazott: vagyongazdálkodási stratégiájuk szerint 25 százaléknyi tulajdonrészt mindenképp megtartanak, de nem zárható ki, hogy évek múltán eladnak részvényeket.
Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója kérdésünkre úgy fogalmazott, a menedzsment szempontjából a tulajdonosi összetételnél fontosabb szempont, hogy a tulajdonosok világosan megszabják a társaság fejlődésének irányát. Hozzátette: a következő évek kiemelt beruházásai a vitorláskikötők fejlesztéséhez, valamint a személyhajópark korszerűsítéséhez kapcsolódnak, amit a tulajdonosi arányok megváltozása érdemben nem befolyásolna.