mao87 | 2011. február 16. | 15:02:31
A 3. vége:
lehet itthon is sokat keresni, már pályakezdőként is, de bizony kőkeményen meg kell érte dolgozni, és a folytatás szempontjából sem biztos, hogy annyira megéri hajtani, mert közben semmi élete nem marad az embernek. Tisztában vagyok vele, hogy ha meg keveset keres valaki, abból viszont nem tud egy olyan életszínvonalon élni, mint amilyenen szeretne, stb. Mégegyszer hangsúlyozom, hogy ez az én szubjektív véleményem, lehet vele nem egyetérteni, én ezt tapasztaltam(om), mint az üzleti szféra realitását. Nyilván ezen belül sem mindenhol dolgoznak ennyit, de ott nem is ennyi a fizetés. Legalábbis évekig. Aztán ez persze változhat, csak addig valahogy ki kell bekkelni. De véleményem szerint nem mindegy, hogy valaki mikor kezdi el ezt a pár évet (Főleg ha majd egyszer véletlenül gyereket is akar).
mao87 | 2011. február 16. | 15:01:27
Ejj... a vége minenhol lemaradt:
1. vége:ami nekik egy hosszú távú befektetés lett, én viszont ezen az egy –nem épp elhanyagolható ponton- még függök tőlük, és előbb-utóbb úgyis bele kell vágnom egy saját lakás projektbe, most ahhoz teszek félre, amennyit csak tudok). A lényeg… Egyáltalán nem bánom, hogy munkába álltam, felbecsülhetetlen élettapasztalatokkal gazdagodtam. Megtapasztaltam, hogy milyen egyedül fenntartani magam, hogy milyen dolgozni, hogy milyen egyedülálló, kereső nőnek lenni, hogy milyen a ranglétra legalján lenni és mindent eltűrni és nyelni, milyen felelősséget vállalni, és hogy milyen kínkeserves munkával lehet a pénzt megkeresni.
2. vége:És próbálkoznak majd mindenfelé, közben az óra meg csak ketyeg, az évek pedig tovább telnek. Nem azt mondom, hogy senki ne tanuljon még tovább és ne halmozzanak papírokat, csak szerintem sokkal okosabb lenne dolgozni egy kiválasztott szakterületen pár évet, vagy ha nem tetszik mégsem akkor tovább keresni, és amikor már megvan, hogy ténylegesen mit akar és mit tud valaki csinálni, akkor érdemes szétnézni, hogy szüksége van-e valami továbbképzésre, nyelvtudásra, és ha igen, akkor mire.Egy biztos. Látva a cégnél dolgozó viszonylag magas pozícióban levő nőket (férfiak közül is jópáran), azt már biztosan tudom, hogy nekem nem fognak tudni annyi pénzt fizetni, amiért bevállaljam, hogy azt csináljam amit ők, és ezáltal olyanná váljak, mint ők. Be kellett látnom, hogy bizony van olyan munka, ami nem nőnek való (egyáltalán ember
mao87 | 2011. február 16. | 14:57:57
1. Asszem ez valahol elveszett, szóval mégegyszer:
Idő hiányában nem olvastam az előző hozzászólásokat, ettől függetlenül szeretném kifejteni a gondolatsort, ami a témával kapcsolatban eszembe jutott. 23 éves vagyok, 7 hónapja dolgozom. BA diplomám van, MA-ra nem mentem, pont azért, mert meglátásom szerint semmi gyakorlatban hasznosítható tudást nem ad, és nem szerettem volna 25 évesen pályakezdő lenni, pláne hogy még évvesztes is vagyok (plusz már nagyon megelégeltem, hogy a szüleimtől függök anyagilag, és csak a legszükségesebbekre nyílik ki a pénztárcájuk).
Egész eddigi életemben rengeteget öltem a tanulásba, amihez erős ambíció is társult, végül ennek következtében a diploma megszerzéséhez egy zsíros állás is párosult. Pályakezdőhöz képest kirívóan sokat keresek, nem jelentene gondot egyedül fenntartani egy autót, lakástörlesztőt, rezsit, stb. fizetni. DE…
Ugyan viszonylag tekintélyes összeg landol a bankszámlámon, ehhez naponta átlag 12 órát dolgozom (tegnap épp 17 órát), megfeszített tempóban, rengeteg stresszel és kb. egész nap meg sem szólalok magyarul. Ja, és félévente értékelés, kőkemény teljesítménymutatók alapján, ergo bárkit bármikor kirúghatnak. Roppant bizonytalan helyzet. Éppen ezért nem mertem bevállalni egy saját lakást, hogy eladósítsam egymagam kb. életem végéig, mert nem tudom, hogy egyáltalán fél év múlva mi lesz, mennyi ideig fogok ennyit keresni. (Hál’Istennek a szüleim tudtak támogatni, és most az „ő lakásukban” lakom, ami nekik egy hosszú távú be
mao87 | 2011. február 16. | 14:53:39
3.
Leszűrve a konzekvenciákat, én személy szerint semmi másra nem vágyom jobban, mint egy családra meg gyerekekre, holtomiglan holtodiglan, stb., holott eddig nem ezen a véleményen voltam. Egyszerűen, látva ami ott (és hasonló helyeken) megy, és hogy bizonyos szintű pozíciók mivel járnak (a legtöbb helyen), egyszerűen nem éri meg. Nem éri meg, hogy egy 30-as (vagy 40-es) megkeseredett, öntelt, hisztis hárpia legyek, akit otthon a négy falon kívül senki nem vár.
Ami meg a társas kapcsolatokat illeti. Férfi kollégákkal beszélgettünk (intelligens, diplomás, nyitott, tájékozott, női emancipációt tisztelő emberek, akik egyébként nem élnek párkapcsolatban), két kérdést tettem fel, önmagáért beszél:
Választanál magadnak olyan barátnőt, aki ennyit dolgozik, mint mi?
- NEM.
El tudnád viselni, ha a barátnődnek magasabb fizetése lenne, mint neked?
- Végképp NEM.
Hát fényes kilátások, az biztos. Az anyagi vonzatát meg nem is merem nagyon boncolgatni. Ha ugyan kevesebbet keresnék, de lenne időm egy párkapcsolatra, két átlagfizetésből keresnénk annyit, mint most egyedül. Lenne időm főzni, feleződne a lakhatási költség, lenne időm olcsóbb helyeket felfedezni és onnan vásárolni, nem kellene annyit költeni az elvárt megjelenésre, nem mellesleg lenne időm élni. Úgyhogy anyagilag hiába van magas fizetésem, egyáltalán nem éri meg ilyen munkát végezni, mert arányaiban véve sokkal többet kell költenem.
A fentiekkel annyit szerettem volna megmutatni, hogy lehet itthon is sokat keresni, már
mao87 | 2011. február 16. | 14:52:54
2.
Nekem több korábbi csoporttársam is volt kinn Erasmussal külföldön. Sokan a buli kedvéért, de még többen azért, hogy majd milyen jó állásuk lesz utána itthon. Először is ez nem garantált, másodszor, egy ilyen állás/pozíció eszméletlen munkamennyiséggel és ebből következően a magánélet feladásával jár (nők esetében ez készpénznek vehető), legalábbis a gazdasági szektorban, a többit nem ismerem. És amíg valaki ezt a saját bőrén nem tapasztalja, addig úgysem hiszi el, nem tudja milyen reggeltől estig egy képernyőbe temetkezve koncentrálni, erre gyakornokként nem kerül sor.
Emellett eleve kitolódik a munkába állás időpontja, tehát jó 25-26 éves koráig kb. egy fityinget nem keres és mire valamirevaló szakmai tapasztalatot szerez, addigra bőven túl lesz a 30-on. Arról nem beszélve, hogy ugyanúgy pályakezdő marad, ergo nem fognak a lába elé borulni és csillagászati összegeket felkínálni neki. Az csak több év (3-5) szakmai tapasztalattal fog jönni jó esetben. Ugyanis hiába megy ki valaki külföldre, attól a (majdani) szakmájához nem fog jobban érteni. Én ez alatt a fél év alatt bátran kijelentem sokkal többet tanultam, mint az egyetem 3,5 éve alatt. Vagyis, ott vannak a már negyed századot megélt emberek, felvértezve mindennemű elméleti tudással, rágyúrva a majdani presztízst meg jó fizetést jelentő állásra, de honnan tudják, hogy ők tényleg tudnak-e hosszú távon azzal foglalkozni? Mi van, ha több állásban sem érzik majd jól magukat? Hogy ők nem is ezt akarták? És próbálkoznak ma
tmelinda04 | 2011. február 15. | 06:33:05
Arról bezzeg nem szól a fáma, hogy ugyanennek a korosztálynak az évek óta becsületesen dolgozó tagjai is ugyanott tartanak, ahol a szülők által eltartott tagjai...
A cikk írója megsértett engem!!! 1982-ben születtem, kevés dologra emlékszem már a szocialista időszakból, de azt tudom hogy soha nem volt a családom ilyen zaklatott. Szégyellem magam, hogy 21 éves korom óta dolgozok de még egy mini garzonom sincs, amit felmutathatnék, sőt semmim nincs! Pedig dolgozok tisztességesen, egy napot nem voltam munkanélküli, de a fizetésem pont arra elég hogy egyik hónapról a másikra megéljek. Ugyanott tartok, mint azok akiket a szülei tartanak el! Akinek nem tudnak a szülei mindent megvásárolni (lakást, autót, stb.), az hiába dolgozik becsületesen! Erről is szóljon már a cikk!!!!!
csocsesz67 | 2011. február 14. | 10:12:55
Moderálási alapelvek- komment törölve -
komszomol | 2011. február 14. | 09:10:40
Nincs munkahely. Ez a fő, és lényegében egyetlen oka a jelenségnek.
reader | 2011. február 14. | 09:01:25
Ahogy növekszik az emberi átlagéletkor, úgy tolódik ki minden. Volt olyan időszak, amikor a népesség tizenévesen házasodott, akkortól már családfenntartó lett, harmincas éveiben nagyszülő és 40-50 évesen már meghalt.
A mai 80-as generáció már lazán elélhet 80-90 évig, nyugdíjba 70 éves kora előtt valószínűleg nem fog menni, úgyhogy egyszerűen el kellene tudni fogadni, hogy megváltozott a világ, és inkább a változásokhoz kellene alkalmazkodni, nem pedig megpróbálni az idő kerekét erőszakkal visszafordítani.
(Mellesleg a jelenség teljesen elterjedt a fejlett világban, csak pl. Japánban már a harminc-akárhány évesekről írnak ugyanilyen cikkeket.)
Antoine... | 2011. február 13. | 19:13:05
Hogy milyen folyamat végén keletkezett illető hír, kívülállóként csak nagyjából tudhatom. Viszont ha elég sok hasonszőrű hír keletkezik, akkor már azért az ember hajlamos magára a mechanizmusra is következtetni. Mint az elsőosztályos matekban a fekete doboz: Megvannak az inputok és az outputok, találd ki a szabályt!
Azt persze elismerem, hogy egy ennyire változó világban a "tévelygés" gyakorlatilag bele van kódolva a napi praxisba. Pl. sohasem fogjuk megtudni, hogyan alakultak volna a dolgok, ha az MNB konzekvensen kisebb kamatfelárat fizetett volna a kötvényei után. Csakhogy itt azonnal előkerül a következő kérdés, hogy személy szerint kiken is múlott az eladósodás? Hiszen Antall, Horn, Orbán kb. összesen értettek annyit a pénzügyekhez, mint egy átlagos bankpénztáros. Szóval, egy ilyen 20 éves track record után nagyon nehéz a jószándékot általánosan feltételezni.
Antoine... | 2011. február 13. | 19:12:43
Alienhunter | 2011. február 13. | 14:08:49:
Én úgy gondolom, az elmúlt 20 évben (döntő mértékben és meghatározó módon) másod-harmadosztályú kaliberek irányították az országot. Akiktől ráadásul a jószándékot és tisztességet is ritkán lehetett vélelmezni, mert a korrupció láthatóan vezérfonalként húzódott végig ezen az időszakon. Természetesen, amikor korrupcióról és inkompetenciáról beszélek, olyankor nem a komplett államigazgatást minősítem, hiszen az túl nagy ehhez, hanem "csak" a döntési pozícióban lévőket. És ugyan sommás a véleményem, de pl. minek kellene nevezni a mezőgazdaság szétverését, ami mellesleg pusztán politikai előnyszerzés kedvéért történt? Vagy mit mondjunk a nyilván bonyolultabb eset oktatási rendszer kapcsán, amikor azt látjuk, hogy ugyan sikeresen összegyűjtöttünk x évnyi rossz tapasztalatot, az aktuális kormánypárt meghatározó szakpolitikusa mégis azt hangoztatja, hogy nem szabad buktatni az iskolában. Óriási jelentőségű és jelenleg visszafordíthatatlannak tűnő változások történtek 20 év alatt (eladósodás, a privatizáció gyakorlata, a mezőgazdaság és az oktatási rendszer állapota stb.), az ezeket előidéző döntéseket, ezen döntések meghozóit hogyan kellene minősíteni? Mert én, mint laikus nagyon ritkán látom a józan észt érvényre jutni. Természetesen ez csak az én nézőpontom: Kinyitom az újságot, és elolvasom benne a hírt. Hogy milyen folyamat végén keletkezett illető hír, kívülállóként csak nagyjából tudhatom. Viszont ha elég sok hasonszőrű hír keletke
adamant | 2011. február 13. | 18:48:29
geaz | 2011. február 13. | 18:25:05
(Bocs, hogy belepofázok!)
Folyamatos termelésnél (aluminiumkohó, vegyiüzemek, olajfinomítók) ezt nevezték már az "átkosban" is és most is 4 műszakos termelésnek.
Ezeknél áoriási veszteség lenne a gyártási folyamat leállítása, a gépek újramelegítése, egy vegyi folyamat újra beindítása, stb.
Szóval van!
(Nem egy leányálom az kétségtelen, de korrekt üzemek ezért fizetnek túlóradíjat, bár a munkaszerződések része az ilyen üzemeknél.)
geaz | 2011. február 13. | 18:25:05
Sopánka!
Hol van ebben az országban gyár ahol szombaton vasárnap 12 órás műszak van?
Fel tudna valaki sorolni egypárat...(nem Tesco stb. GYÁR!)
Maasta Karkotettu | 2011. február 13. | 17:09:41
(nem tudták megmondani az interjún, mit tekintenek annak) hiánya miatt.
2. Szíves-örömest felvettek volna értékesítőnek, házaló ügynöknek, nevezzük akárhogy. A válság kellős közepén kellett volna több százezres porszívókat, életbiztosításokat, telefonos szerződéseket, stb.-t árulnom házról házra járva, vagy embereket telefonon zaklatva "kihagyhatatlan lehetőségekkel". Persze elvárás a vállalkozói igazolvány, saját autó (honnan?), "üzleties megjelenés"... Mert ugye alkalmazottat senki sem akar felvenni, de a jutalékos rendszerben fizetett (?) alvállalkozók mindig jól jönnek. Mert ugye Magyarországon olyan jól élnek az emberek, hogy van pénzük 500 000 forintért porszívót venni, és van pénzük havi 30 000 forintot megtakarítási számlákra utalgatni...
Maasta Karkotettu | 2011. február 13. | 17:08:20
meg, akkor is csak húsz főre - na, most tessék időben végezni.
A másik probléma: jómagam hét év után végeztem el az egyetemet a fenti problémák miatt. A szakdolgozatom még mindig hátravan, mert a hozzá nem értő titkárnők rendszeresn rossz kódon hirdették meg az óráimat, az abszolutórium kiadásához meg ugye le kell igazolni az összes órát. Másfél éve várom, hogy eldöntsék, kinek a jogköre foglalkozni az ügyemmel...
Most pedig kinn vagyok a nagybetűs Munkaerőpiacon egy semmit sem érő, majdnem megszerzett diplomával. No, nem azért nem ér semmit, mert nem kellett nagyon sokat tanulni az egyetemen, hanem azért, mert a tudásunk pusztán elméleti. A cégek pedig tapasztalt és gyakorlott munkaerőt keresnek. De mégis hogyan legyen egy pályakezdőnek x év gyakorlata? Igen, menjen el már az egyetem alatt gyakornokoskodni... Én el is mentem: éveken át ingyen dolgoztam, először az egyetemen demonsrátorként, beugró tanárként, később gyakornokként egy nonprofit cégnél. Az önéletrajzom kétoldalas, az állásinterjúkon mégis a gyakorlatlanságom a legnagyobb probléma...
Hiába beszélek nyelveket, hiába van sokéves munkatapasztalatom, hiába voltam külföldön ösztöndíjjal kétszer is, sehová sem kellek dolgozni.
Saját pénzen elvégeztem egy eladói tanfolyamot, most pedig kereskedő-boltvezető tanfolyamra járok, és százával küldözgetem az önéletrajzokat. Két hónap alatt vagy húsz állásinterjún voltam, aminek kétféle eredéménye volt:
1. Mentem a levesbe munkatapasztalat, vagy releváns végzettség
Maasta Karkotettu | 2011. február 13. | 17:06:36
Egészen megdöbbentő ez az elemzés, számomra meg főleg, mivel én is a vizsgált korosztály tagja vagyok. Bizonyos pontokat (párkapcsolat, család) igaznak látok a környezetemben, de azt ki kell kérnem, hogy felszínesek lennénk, lusták és motiválatlanok...
Minden az egyetemmel kezdődik - ahogy a cikkben is kivesézik. 2002-ben vezették be ugyanis kötelező jelleggel a kreditrendszert a felsőoktatásban, hogy ezzel "nagyobb szabadságot" adjanak a hallgatóknak.
Nos, az már egy-két év múva kiderült, hogy ez az bizonyos "szabadság" nem a hallgatók lustasága miatt nem működik, hanem mert egyszersmind kirántották a hallgatók alól a biztonságot. Mert mi van akkor, ha van egy kötelező órád, amit meghirdetnek mondjuk 20 főre, és történetesen 200 fő szeretne jelentkezni rá? Hát, ilyenkor bukik az ember egy évet, és a statisztikákban csak az jelenik meg, hogy az illető egy egész évet "lazsált" az egyetemen. Az, hogy nem hirdetnek elég órát, nincs elég oktató az egyetemen, a felsőoktatási intézmények pedig nem kapják meg a fennmaradázshoz szükséges normatívát, az senkit sem érdekel. Az egyetemeknek, főiskoláknak kb. tíz éve nincs más esélye fennmaradni, mint hogy minél több hallgatót felvesznek - névleg. Az, hogy az illető milyen tudásra tesz szert, és mikor végez, többé senkit sem érdekel. Az átkos szocialista rendszerben egy egyetemista, ha akart, le tudott diplomázni időre. Manapság, amikor kétszáz ember próbál bejutni egy olyan szemináriumra, amit csak minden második félévben hirdetnek
targyík | 2011. február 13. | 17:00:13
BigP | 2011. február 13. | 12:43:44
Mélyen átérzem, amit írsz, én is hasonló cipőben járok, lassan már egy éve.
Az egyetemen még nem látszik, de onnan kikerülve saját bőrén tapasztalja meg az ember, mennyire kevéssé élhető ez a Magyar Köztársaságnak nevezett rozoga tákolmány.
Alienhunter | 2011. február 13. | 14:08:49
Moderálási alapelvek- komment törölve -
imisti | 2011. február 13. | 13:43:52
Adamant!
Üdvözöllek!
BigP | 2011. február 13. | 12:43:44
Fél éve végeztem a Debreceni Egyetemen biológus szakon(jeles eredménnyel). Fél éve munkát keresek, eddig volt 5(!) állásinterjúm, ebből három olyan, hogy vállalkozói kell hozzá, vagy saját autó. Egy helyre vettek fel, de nagyon nem ment az a meló (embereket kellett rávenni, hogy havonta x összeget utaljanak át egy zöld szervezetnek adományként).
Ebből látható, hogy annyira nincs sok munkahely. Még hogy motiválatlanok és felszínesek a fiatalok. Adjanak a kezembe egy vasvillát, tegyenek elém egy kupac tehéntrágyát, adjanak 500 Ft-os órabért és elintézem, hogy az a szar a helyére kerüljön. De ilyen lehetőség sincs!!! Gondoltam, elmegyek gyakornoknak egy vegyi vagy gyógyszeripari céghez ingyen. Kell a gyakorlat. A jelenlegi törvények nem teszik lehetővé, hogy ha nem vagy diák, dolgozhass önkéntesen egy cégnél. Ez milyen???
Apám negyven évvel ezelőtt szombaton megkapta az oklevelét, hétfőn munkába állt!
Igenis dolgozni akarok!!!
komszomol | 2011. február 13. | 12:37:30
"„Amikor meghalt Antall József, a halálhír miatt megszakították a Kacsamesék vetítését"
Igen. A kacsamesék a rendszarváltoztatással kezdődtek.
mjsz | 2011. február 13. | 10:54:51
gabuska | 2011. február 13. | 10:28:00
Igazságtalan. És az igazságos-e pl., hogy az ápolási időt (szülőre) nem számítják munkaviszonynak a 40 éves nyugdíj esetén? Ez milyen családtámogatás? Akiknek felnőtt gyerekei vannak, szintén nem számítanak.
Az 50-60 éves munkanélkülieket egy kalapba téve: mindegy hogy sohasem dolgozott, vagy lehúzott már 30-35 évet. Színjáték az egész.
gabuska | 2011. február 13. | 10:28:00
Moderálási alapelvek- komment törölve -
bellaragazza | 2011. február 13. | 09:24:54
Moderálási alapelvek- komment törölve -
bellaragazza | 2011. február 13. | 09:21:34
Moderálási alapelvek- komment törölve -
komszomol | 2011. február 13. | 09:19:50
Túlságosan nagy a termelékenység, ha sürgősen le nem rontják, az emberiség tragikusan végzi.
csocsesz67 | 2011. február 13. | 09:11:56
Moderálási alapelvek- komment törölve -
szolga2 | 2011. február 13. | 09:00:42
Moderálási alapelvek- komment törölve -
aszteroid | 2011. február 13. | 08:58:52
Lehet hinni a kapitalizmus örök és megváltoztathatatlan közgazdasági szabályaiban, no de 300-400 év alatt maga az ember is változik és a technikai fejlődésével a tudás és az információ még nem egy szűk és kiváltságos réteg privilégiuma, hanem majdnem korlátlanul elérhető (Internet). Olyan generációk nőnek fel,ahol a hierarchikus munkamegosztáson alapuló gazdaságban való részvételt nem fogják elfogadni, többet és többet akarnak majd már a "legelején" életüknek, amit a szülők az élet "ranglétráján" szép fokozatosan tudtak csak elérni, de nem is gondolták azt, hogy másképp is lehetne, mert semmi més lehetőségük nem volt! A mai világ nem ilyen: a lehetőséget tárháza csaknem végtelen és ahogy rámész az Internetre, eléd tárul minden..!
aszteroid | 2011. február 13. | 08:48:28
Antoine...
Jól leírtad a hazai kórképet, na, de ez egy ördögi kör viszont és nagyjából világjelenség is! A fejlett országok is szegényebb és gazdagabb országrészekből állnak ám (USA, UK), ahol u.ezekkel a problémával küzdenek (egyes régiók - főleg a vidék - kiszolgáltatottak a nagyvárosoknak).
anti-szemét | 2011. február 13. | 08:07:50
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Jager László | 2011. február 13. | 07:44:44
Ne legyetek ilyen pesszimisták!!
Legyetek optimisták!!
Antoine....
Bár amit leírtál abban van valami.
Ferkó már túl jeges!!
J.L.
ferkooo11 | 2011. február 13. | 07:21:01
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Antoine... | 2011. február 13. | 07:06:49
Pedig elvileg felfelé mutatna az irány, hiszen Nyugaton már nem a kizsákmányolás a nagy biznisz, hanem a fogyasztás. Csakhogy ez a fogyasztás pont azon alapul, hogy a kizsákmányolást mára kiszervezték Kínába és a többi hasonszőrű országba - köztük hozzánk. Ráadásul mi elég kicsik is vagyunk, vagyis a globálmultik világközpontjaiban készülő kimutatásokban aligha kapunk önálló rubrikát. És akit leghátra soroltak, az Egyebek rovatba, az hátul lesz akkor is, amikor majd azt fogják nézegetni, hogy hol kéne felhúzni a bérszínvonalat, előléptetvén az adott országot rabszolgából fogyasztóvá.
Az alacsony béreket természetesen még tovább süllyeszti a központi elvonás, amelynek mértékét egyrészt a szocializmusból itt maradt jóléti rendszerrel kapcsolatos elvárások, másrészt pedig az elmúlt 20 év államilag irányított korrupciójának hatása szabja meg (ha nem 1 ft-ért privatizálják a fél országot, valószínűleg ma kicsivel jobban állna anyagilag az államháztartás, azaz vagy több szolgáltatást tudna nyújtani, vagy a jelenlegi lenne olcsóbb).
Így végülis ott tartunk, hogy egy tudatosan degenerált oktatási rendszer egy tudatosan degenerált gazdaság számára képez munkaerőt - az lenne a furcsa, ha a végeredmény egy hajszállal is normálisabban festene.
Antoine... | 2011. február 13. | 07:06:23
Ehhez társult a kapitalizmus büfészakjainak (marketing, kommunikáció) belépése, amit még ráadásul feltranszformált a gazdaság pillanatnyi állapotára adott túlreagálás is (a 90-es évek nem a termelésről, hanem az eladásról szóltak, így érthető, hogy az idevágó szakmákban való jártasság megszerzése fényes perspektívának látszott). Ennek köszönhető, hogy a 80-as évek problémái 30 évvel később változatlanul fennállnak, azzal a módosulással, hogy mivel megszűntek a vattaállások, ezért a szükségtelenül túltelített szakmák frissdiplomásai teljesen esélytelenek a normális munkára. Ráadásul az EU-csatlakozás naná, hogy nem nekik nyitotta meg a kapukat, hanem természetesen az amúgyis jobb kezdőpozícióból induló "gógyisok" többségének.
3. Van még egy lényeges szál: az ország pozícionálódása a világgazdaságban. Ahol ennyire kontraszelektált és korrupt a gazdasági és politikai elit, ott még az is csoda, hogy a mostani összeszerelőország státust egyáltalán sikerült elérni, és elkerültük az anarchiát. Bár úgy is felfoghatjuk, hogy ennek az elitnek pont ez a környezet jelenti a nyugalmi állapotot: A bérszínvonal elég magas ahhoz, hogy senki ne akarjon rendszert dönteni, de kellőképpen alacsony, hogy - mint a szamár az orra elé kötött kaja után - mindenki (akinek van munkája) megállás nélkül robotoljon, és egy idő után már ne jussanak eszébe olyan kérdések, hogy hogy is kerültünk ebbe a helyzetbe, és hogyan lehetne belőle kimászni. Pedig elvileg felfelé mutatna az irány, hiszen Nyugaton má
Antoine... | 2011. február 13. | 07:05:52
Akiknek pedig eszébe jutott, azoknak semmi befolyásuk nem volt a változtatásra.
2. Hamarosan jött a rendszerváltás, ami szétvert minden működő mechanizmust. Ennek mellékhatásaként a diplomák a maradék rangjukat is hosszú időre elvesztették (a 80-as években egy autószerelő, egy lángossütő csak a tanárokon röhögött, és a közgazdákra legyintett, a magánpraxist folytató doktor urat, ügyvéd urat továbbra is tisztelte, a mérnökökkel meg jó eséllyel egy tálból cseresznyézett a gmk-ban). Ha ez nem lenne elég, következett az újabb mélyütés, a Legyünk a 10 millió diplomás országa. Mint amikor van egy részvény, amelynek az árfolyama soha nem látott mélységbe zuhan - majd tartósan ott is marad. Ekkor jön egy agytröszt, és kitalálja, hogy ezen a minimális árfolyamon bocsássunk ki még kétszer-háromszor ennyi papírt. Na, vajon mi fog történni az árfolyammal? És mi fog történni magával a céggel, ha nem jut elegendő forráshoz, avagy milyen lesz a "termék" átlagszínvonala, ha minden hülyét fel kell venni, sőt, le is kell diplomáztatni? Az egyetlen pozitívumot az évtized végén újra elinduló gazdaság növekvő szakember szükséglete jelentette. A baj csak az volt, hogy az oktatás szerkezete továbbra sem változott: Bár nőtt a tanulós-magolós-"gógyis" képzések (mérnök, orvos, jogász stb.) kibocsátása, de természetesen még jobban nőtt a beszélgetős-olvasgatós bölcsészeké is. Ehhez társult a kapitalizmus büfészakjainak (marketing, kommunikáció) belépése, amit még ráadásul feltranszformált a gazdasá
Antoine... | 2011. február 13. | 07:05:25
Azt azért látni kell, hogy a dolgok összefüggenek.
1. Száz évvel ezelőtt egy érettségi azt jelentette, hogy Valaki vagy. Egy úriember (azt hiszem, akkoriban arányaiban jóval kevesebb nő jutott el az érettségiig), minimum a középréteg tagja. Azért, mert ez kevesek kiváltsága volt. Ebből következik, hogy a szocialista rendszer egyik legfontosabb célja az iskolázottság erőteljes növelése volt, amelynek az lett az eredménye, hogy kb. a 60-as évekre az érettségi csak egy lépcsőfokká vált a felfelé haladásban. Nyilvánvaló, hogy a középfokú oktatás mellett a felsőfokút is fel kellett futtatni. Ez viszont, ellentétben a középiskolával, már komoly negatív következményekkel járt: Mivel egy tervgazdaságnak behatárolható számú mérnökre, orvosra, jogászra van szüksége, és mivel az ezeket képző iskolák kibocsátó kapacitása is véges volt (akkoriban még), valamint a deklarált iskolázottsági célok elérése is ezt igényelte, ezért a felsőfokú oktatásban egyre nagyobb szerepet kaptak a bölcsészszakok. Érthető, hiszen ez egyrészt olcsó iskola, másrészt viszonylag konvertálható tudást ad, harmadrészt a gyors eredményekhez érdekében muszáj volt a folyamatot "robotizálni" (képezzünk tanárokat képző tanárokat képző tanárokat képző...). A folyamat a 80-as évekre önjáróvá vált, annyira, hogy pl. miközben a magyar gazdaságpolitika kvázi hivatalosan is Dél-Korea leutánzását célozta meg, aközben eszébe sem jutott, hogy mindezt az oktatási rendszer reformjával kellene kezdeni. Akiknek pedig eszébe jutott,
bekepap | 2011. február 13. | 06:20:18
Keressétek a Magyar-ÉSZt a facebookon és minden problémátok megoldódik.
Sitsu | 2011. február 13. | 02:33:37
Hát ami azt illeti nem csoda, hogy inkább egyetemen töltik az időt a 80-as diákok, hol máshol töltenék, ha munkát alig találnak és akkor is droid munkát kell végezniük és 5 éven belül egy életre kisajtolja őket a piac. Hogy nincs határozott jövőképük, hogy mivel szeretnének foglalkozni? Ugyan már, alig ismerek olyan embert akinek megadatott a lehetőség, hogy egyáltalán elhelyezkedjen a szakmájában. Minek a jövőkép? Hogy aztán lerombolja a realitás? Még szép, hogy nem akarnak családot és pláne utódokat. Ki fogja eltartani őket a multik zsebpénz fizetéséből? Vagy tán éhezzenek szemük láttára? Az emberek többsége elég feszített költségvetésből él, nem azon gondolkozik, hogy full extrás A8-cal hasítja-e az aszfaltot vagy 5 gyereket etet a közpénzekből élősködött vagyonból. Sajnos úgy tűnik igazuk lesz, mert ez a világ rosszabbra sikerült mint rémálmainkban láttuk... Ez az új Magyarország.
suchard | 2011. február 13. | 00:40:54
gabuska
"Nem azért szenvedtük, éheztük (ezt szószerint értsd!!) az egyetemi éveket, hogy netto 150 ezerért dolgozzanak."
Szóld csak le a nettó 150 ezret. Igazi hős vagy.
bela77 | 2011. február 13. | 00:29:01
en szerintem ebbe nem kene semmilyen `gyurcsany elkurta-orban elcseszte` dimenziot belelatni. en angliaban elek mar egy par eve es itt is ugyanez a helyzet. egyre tobben maradnak otthon a szulokkel, mert 1szeruen sokkal olcsobb, mint kecot berelni. ez egy mostani jelenseg. egyszeruen megyunk bele a szarba, igy egyutt egesz europa kez a kezben.
85-ös | 2011. február 13. | 00:21:17
Moderálási alapelvek- komment törölve -
85-ös | 2011. február 13. | 00:20:26
Moderálási alapelvek- komment törölve -
85-ös | 2011. február 13. | 00:19:09
Moderálási alapelvek- komment törölve -
85-ös | 2011. február 13. | 00:18:14
Moderálási alapelvek- komment törölve -
balboa | 2011. február 13. | 00:10:50
85-ös | 2011. február 13. | 00:04:05
Most már 3x kéne sajnálni, ne haragudjon egyszer sem megy ! Tehát akkor, a felvételin a pontszáma nem volt elegendő az államilag finanszírozottra, de mindenáron fogorvos szeretett volna lenni? Ha végez hány évig dolgozna az állami rendszerben ? Kétlem, hogy az az álma !
85-ös | 2011. február 13. | 00:09:13
Moderálási alapelvek- komment törölve -
85-ös | 2011. február 13. | 00:04:05
Moderálási alapelvek- komment törölve -
85-ös | 2011. február 13. | 00:03:15
Moderálási alapelvek- komment törölve -
85-ös | 2011. február 13. | 00:01:57
Moderálási alapelvek- komment törölve -
85-ös | 2011. február 13. | 00:01:26
Moderálási alapelvek- komment törölve -
kafk75 | 2011. február 12. | 23:49:53
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Tanuki | 2011. február 12. | 21:26:57
A '80-as évek generációját a szülők igyekeztek megkímélni az élet terheitől, és ezzel a "segítséggel" sikeresen megakadályozták őket abban, hogy felnőjenek. Elfelejtették, vagy soha nem is tudták, hogy felnőni csak felelősséget vállalva lehet. Az élethosszig tartó bulizás csak arra jó, hogy elodázza a felnőttséget így a gyerekvállalást amíg már túl késő lesz.
balboa | 2011. február 12. | 20:41:01
irapka | 2011. február 12. | 17:36:03
Ha tud hajtson rá egy Erasmus félévre,- mert nálunk csak félévet adnak-ha kinn van fél évig "legálisan" el tudja sajátítani a nyelvet úgy, hogy utána kéri, hogy fogadja az ottani egyetem, ami csak formaság, Közben lehet keresni munkát és ha nehezen is, de összeegyeztethető. A BME n február 28. a leadási határidő.
gabuska | 2011. február 12. | 20:28:55
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Józsi | 2011. február 12. | 20:23:55
akár még 2000-ben, vagy 2004-ben sem jutott volna eszembe, de mára nyilvánvalóvá vált:
ELFOGYOTT AZ A TARTALÉK, AZ AZ ANYAGI ÉS ERKÖLCSI TŐKE, INTÉZMÉNYI TARTALÉK, AMIT MAGYARORSZÁG A KEZDETBEN JÓL MŰKÖDŐ, KÉSŐBB AKADOZÓ, DE MÉGIS MŰKÖDŐ KÁDÁR RENDSZER 20 ÉVE ALATT 1965-1984 KÖZÖTT FELHALMOZOTT. EBBEN AZ IDŐITNRVALLUMBAN MAGYARORSZÁG TUDOTT ALKALMAZKODNI A VÁLTOZÓ KÖRNYEZETÉHEZ ÉS EBBŐ LÉSA NEMZETKÖZI KÖRNYEZETBŐL AKKOR AZT HOZTÁK KI , AMIT LEHETETT.
EZ A FIATALSÁG MÁR NEM TUDTA MEGKAPNI AZ AKKORI ÉRTÉKEK KÖZÖTT GYAKRABBAN ELŐFORDULÓ OLYAN AZ ÉLETHEZ SZÜKSÉGES ÉRTÉKET, MINT A MUNKA, A KOOPERÁCIÓ, AZ ALKALMAZKODÁS. eZÉRT IS TÖR KI A SZOCIÁLIS ROBBANÁS ELŐBB- UTÓBB.
gabuska | 2011. február 12. | 20:14:10
Moderálási alapelvek- komment törölve -
gabuska | 2011. február 12. | 20:03:30
Moderálási alapelvek- komment törölve -
strogg | 2011. február 12. | 19:36:14
Kedves politika, és társadalom tudósok, kéretik nem csodálkozni, a cikkben leirtakon.
Egy friss diplomás fiatal mire számithat? Mik a kilátásai?
Mázlija van ha
- kap munkát, mert egyáltalán nem egyértelmű, főleg nem pályakezdőként
- lakáért esetleg (de tényleg csak esetleg, mert ez sem egyértelmű) hitelképesnek találják egy lakáshitelre
- és ha k. nagy mázlija van, akkor az elkövetkezendő 30-40 évben amig a hitel tart, addig nem történik nagy krah, mert ha igen, elárverezik a feje felett.
Nah most ha minden klappol, akkor is "életveszélyes" ilyen kondiciókkal berendezkedni az életre, nem is értem mire számit egy társadalom tudós.
Tudjuk mi az oltári nagy változás? Az, hogy a telekommunikációs forradalom utáűn ebben az információs szmogban egy fiatal ebbe bele tud gondolni, és ezek után ez az első olyan generáció amelyik azt mondja: Nah nem! Az én véremet nem szivjátok ki! Azt hiszem nyugodtan hivhajtuk a NEM-ek generációjának. Sokszor nincsen igazuk, de nagyon sokszor igen, jogosan.
adamant | 2011. február 12. | 19:08:31
imisti | 2011. február 12. | 16:02:53
Ha te, kismikulás kirugod a saját gyereked az utcára, ha eléri a 20 éves kort elhiszem, feltételezem rólad.
Én nem!
Egyébként pedig ekkora bunk.óval, mint te, nem vitatkozom.
.(
vrb. | 2011. február 12. | 18:59:07
vagyis méznyalás:)
lamucat | 2011. február 12. | 18:57:50
Moderálási alapelvek- komment törölve -
vrb. | 2011. február 12. | 18:57:24
Alienhunter, bár nem nekem szólt: az ellenzéknek igazán nem kell sokat tennie, hogy Orbánék kiakasszák a Zembereket. elég volt csak azt a másfél percet hallani a rádióban, amikor a manyupban maradókat minősítette. szerinted beszélhet így egy miniszterelnök a „népe” tagjairól? valószínűleg menni fog neki segítség nélkül is a választók kormány ellen hangolása, az ellenzék meg, sokak bánatára, tök fölöslegesen ellenez bármit is a kétharmaduk mellett. csak majd üdvözült mosollyal fogadjátok azt is, ami titeket érint hátrányosan, az alapvető fordulat némely elemeit, mert nektek se lesz máznyalás. és jusson eszetekbe négy év múlva olyan kristálytisztán, mint Gyurcsány „bűnei”.
Jager László | 2011. február 12. | 18:54:47
Nos kedves külföldi vadász lőjjön inkább egérre!
Ha van elképzelése ossza meg mindenkivel!!!!
Ja az nincs!!!!!
Remélem ezt tudatja Air peggy-vel és kick-kong-al is.
Amúgy az alamuszi nyuszi szeretne nagyot ugrani!!
Most itt a lehetőség!!
Hopp!!!!!!!
J.L.
balboa | 2011. február 12. | 18:54:03
Alienhunter | 2011. február 12. | 18:41:57
A forradalmár előre néz.
A marxista előre lát.
A tisztviselő körültekint.
A karrierista jobbra-balra kacsingat.
Az opportunista ide-oda pislog.
A naiv rácsodálkozik.
Az ostoba rábámul
A hívő csukott szemmel is lát. /Kopátsy/
Alienhunter | 2011. február 12. | 18:41:57
Moderálási alapelvek- komment törölve -
balboa | 2011. február 12. | 18:39:16
Alienhunter | 2011. február 12. | 18:03:32
A jelenleg a vezetésben lévők szinte mindegyike -akik befolyással bírnak valamire- 20 éve a parlament tagjai, kérdezze meg a jelenlegi miniszterelnököt, amikor jogászként jogellenes dolgokat tett, amikor be sem járt a parlamentbe. Street fightert alakított vagy csatárt. A bizottságokban bennültek, legalábbis a jövedelmüket felvették, mert mitől menne egyébként olyan jól. A munkanélküli miniszterelnök, aki a 20 évből 16-ig csak ígérgetett, de remélem lesz önben annyi tisztesség, hogy két év múlva ezen a néven még mindig az elmúlt évtizedeket szidja, mert ha ezek nem tudnak csodát tenni, ahogy ígérték annak is az előzök az okai nem a jelenlegiek alkalmatlansága. Az a bizonyos szöveg pedig a szövegértési gondokkal küzdőknek jó töltelék, ha valaki 45 percig beszél és semmit sem mond az már igazán legényes.
vrb. | 2011. február 12. | 18:34:36
Fehérholló, a „szingli csordát” a helyesíró magyarok egybeírják, bár csak a hozzátok hasonlók csordája használja a szót.
véleményem szerint az volna az igazi nemzetegység, ha a jobberek is befejeznék végre a fröcsögést, és az „idegenekről” szóló összeesküvés-elméletek gyártása és a cukoripar megszűnésén siránkozás helyett ahhoz nyúlnánk, ami _most_ van, jóban lennénk a környezetünkkel, azoknak a büdös kapitalista jóléti társadalmaknak a tapasztalatait is alapul véve szakembereket (általában nem egyenlő pártpolitikus) asztalhoz leültetve kitalálni, mi legyen, megpróbálni felzárkózni a nyugathoz... kezem a biliben. sokkal egyszerűbb bűnbakokat gyártani, meg megtenni a komcsikat, Gyurcsányt, multikat minden rossz okozójának, stb. mert ugye nem jó kommunizmus. nem jó a kapitalizmus. hanem? ezen a ponton szokták benyögni a királyságot meg a diktatúrát, hogy azokban van „rend”. hurrá.
Gyurcsány legalább ezt akarta: elvenni valamit a kapitalizmus vadságából. nem is rajta bukott meg amúgy, hanem a pártján. és ha minden politikust „elszámoltatnának”, akinek nem úgy sikerült, mint tervezte, hát kb. kiürülne a parlament. komolyan, az Orbán-fóbia is gáz, de ezt már lassan kezeltetni kéne.
svédmalac | 2011. február 12. | 18:32:45
irapka!
Menj minimum Ausztriáig! És ne angolt tanulj, hanem németet, sokkal többre mész vele manapság.
targyík!
Teljesen ugyanez a tapasztalatom.
Alienhunter | 2011. február 12. | 18:32:18
Moderálási alapelvek- komment törölve -
targyík | 2011. február 12. | 18:31:05
Medgyessy talán még Gyurcsánynál is nagyobb kártevő...
svédmalac | 2011. február 12. | 18:30:31
irapka!
Menj minimum Ausztriáig! És ne angolt tanulj, hanem németet, sokkal többre mész vele manapság.
targyík!
Teljesen ugyanez a tapasztalatom.
Alienhunter | 2011. február 12. | 18:28:51
Moderálási alapelvek- komment törölve -
balboa | 2011. február 12. | 18:24:48
Pare | 2011. február 12. | 18:17:06
Választani kell, vagy itt marad és örökre azon bánkódik, hogy nem merte kipróbálni - 20 éve a társam győzködtem nyelvismerettel, diplomával, vegyes vállaltok stb. maradtunk, most már ő is bánja- Ha elmegy nem lesz az eleje könnyű, de az utódaival biztos jót tesz. Választhat, hogy a jelenlegi - húsz éve fennálló állapotot tovább örökíti az utódaira. Ez nem pesszimizmus ! Ez 20 év tapasztalat!
lamucat | 2011. február 12. | 18:22:18
Moderálási alapelvek- komment törölve -
revify | 2011. február 12. | 18:20:51
.... még szerencse, hogy virágzik a fekete gazdaság! Mi lenne nélküle? Elolvastam a kommentárjaitokat, hát tényleg ez van. Vadkapitalista valóságban élünk. Gyerünk változtassuk meg!
balboa | 2011. február 12. | 18:17:53
Fehérholló | 2011. február 12. | 18:01:46
Elbeszéltünk egymás mellett én a jelenlegi jobbos-balos -egy alom kölykei milliárdosainkra értettem, akik nem feltéten -legyünk méltányosak- csak a tehetségük alapján privatizálták ki a birodalmuk alapjait.
Amiről az is igaz - idevezetett a mindenki diplomás lehet, a korábbi korosztályok közül sokszor egy érettségizett képességesebb de pont ezért lehet felmosórongynak is használni őket. Az értelmiségi lét kifejezés eltűnt, a jót beszélgetés nem trendi, és ezekben a generációkban nyoma sincs a váltsuk meg a világot...képtelenek is lennének rá.
Pare | 2011. február 12. | 18:17:06
irapka | 2011. február 12. | 17:36:03
Fel a fejjel!
Ha végeztél, és úgy érzed, nem becsülnek kellően, nyugodtan menj oda, ahol ezt megteszik!
Még az sem hazaárulás, ha soha többé nem jössz vissza.
Akivel mostohán bánik a (nem mindig édes) haza, attól nem is várhat semmit.
Fehérholló | 2011. február 12. | 18:13:21
Moderálási alapelvek- komment törölve -
targyík | 2011. február 12. | 18:08:14
alpar74 | 2011. február 12. | 15:11:37
"Ne jöjjön nekem senki azzal hogy nincs munkahely,lejjebb kell adni az igényeket!Nem főnöki székbe vágyni
rögtön."
Hülyeség, tényleg nincs munkahely, az átlag tisztességesen tanuló, de végzettségének megfelelő állást szerezni nem tudó végzősök számára nincs lehetőség, mert takarítónak csökkent munkaképességű személyeket várnak, bolti eladónak meg targoncavezetőnek pedig külön végzettség és több éves tapasztalat mellett veszik fel az embereket. Lassan egy éve vagyok regisztrált álláskereső és ez a tapasztalatom. Könnyű mondani, hogy lejjebb kell adni az igényeket, de ha diplomával akarsz köznapibb munkát végezni tapasztalat nélkül, körberöhögnek háromszor. Marad az átképzés vagy a kivándorlás...
balboa | 2011. február 12. | 18:05:11
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:45:12
Csak annyit, hogy a jogszabályok amiatt aggódnak, hogy a diákmunka révén, hogy lesz valaki milliárdos, hogy a kiskönyves könyvében a bélyeg benyalva vagy sem, gondolom van itt kisvállalkozó, aki kapott levele pótbefizetésre, ahol a postázás összege majd meghaladta a befizetendőt, ahol a rendőr a 20 éves és annál öregebb kocsikra bukik, a másiknak még a közelébe sem megy. Nem érdekes ? És milliók nem hiányoznak vagy csak nem vette át a leveleket, az is egy játék... És a hölgy nem jogkövető állampolgár, micsoda jó öles betűs cikk kerekedhetett volna belőle Gyurcsányiéknak már adó sem kell..
Alienhunter | 2011. február 12. | 18:03:32
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Fehérholló | 2011. február 12. | 18:01:46
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:59:31
Moderálási alapelvek- komment törölve -
lamucat | 2011. február 12. | 17:56:45
Moderálási alapelvek- komment törölve -
balboa | 2011. február 12. | 17:50:54
vrb. | 2011. február 12. | 17:40:25
Nem visszakozott csak kitolta az időt 2020-ra,:):) Igaz azt nem mondta addig mit csináljanak a munkanélküliek, illetve nem is lesznek azok ha kiesnek a rendszerből..akkor, már munkakerülők lesznek, akikre a min.elnök haragszik.
Alienhunter:"Kicsit tárgyilagosabban kellene ítélkezni, és nem idegből.. "
..ezt csak idegből mondom
Fehérholló | 2011. február 12. | 17:48:23
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Fehérholló | 2011. február 12. | 17:47:21
Moderálási alapelvek- komment törölve -
balboa | 2011. február 12. | 17:46:00
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:36:14
Az oldal tökmindegy ! Ők akkor is a helyükön voltak, a szomorú az hogy többnyire a hely határozta meg és nem a képességek és a jelenlegi hibák esetében sokszor ezek a valós okok, ők meg köszönik elvannak.
Fehérholló | 2011. február 12. | 17:38:23 de ott a motiváció nem ugyanaz. Nem azért nem megy el, mert nem teheti meg, azért mert kényelmesebb, míg nálunk azért marad, mert nem tud elmenni.
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:45:12
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Zolizoli | 2011. február 12. | 17:44:09
Irapka: sajnos, ha nem versenyképes tudást - pl. műszaki diploma - szerzel az egyetemen, akkor sanszod van arra, hogy utána is biorobotként leszel kénytelen pénzt keresni.
A műszaki diploma is csak uszkve húsz évnyi időtartamra ad megoldást, azt kell kihasználni, mert azt senki nem szokta megírni, hogy 40-45 éves korodban semmire se mész vele, mert addigra nullára amortizálódik a műszaki diploma értéke, meg úgy általában az ember értéke is. Az ötvenes mérnökök speciel többnyire mosógépszervizekben, karbantartóként, stb., szóval a végzettségüknél jóval alacsonyabb munkakörökben dolgoznak. Kivéve azt a keveset, aki topmenedzserré tudott válni, vagy saját céget tudott épiteni, de ez max. 10 %-os arányt képvisel.
vrb. | 2011. február 12. | 17:40:25
Alienhunter, nyilván. az indulat az „alapvető fordulat” hiányának szól nagyrészt. „haragszom” én „azokra” is, akik nem kapcsoltak időben, milyen helyzet van kialakulóban (konkrétan a munkaerő-piacira és az azzal összefüggőkre gondolok). le is váltották őket. ugyanakkor ez a kormány, úgy gondolom, nem kevés szavazatot vadászott le az egymillió új munkahely ígéretével. és most ők kormányoznak, nem más. ehhez képest rögtön visszakoztak (mondjuk nonszensz is volt az ígéret); annyit tettek az ügy érdekében, hogy a nőket minden eszközzel próbálják kivonni a munkaerőpiacról, hogy annyival is kevesebb legyen a pampogó. no comment, középkor.
de fogják-e vajon a _meglévő_ hazai kkv-k foglalkoztatással összefüggő terheit _radikálisan_ csökkenteni, hogy felvehessenek minket? vagy az csak duma volt?
Fehérholló | 2011. február 12. | 17:38:23
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:36:14
Moderálási alapelvek- komment törölve -
irapka | 2011. február 12. | 17:36:03
Másodéves egyetemista vagyok,idén töltöm a 22-t. Nem azért járok egyetemre,hogy megváltsam a világot,hanem azért,mert látom a 80ezerért 3 műszakban robotoló embereket magam körül,és reménykedem,hogy nem jutok erre a sorsra,ha teszek is azért valamit,hogy ne kelljen életem végéig egy gyárban senyvednem.Jók a jegyeim,valószínűleg nem fogok 10 évig egyetemre járni csak azért,hogy ne kelljen elmenni dolgozni,egyrészt nekem ehhez nincs arcom,másrészt pedig nem engedhetik meg a szüleim,hogy ennyit pénzt áldozzanak az taníttatásomra.Tökéletesen boldog és elégedett lennék,ha az iskola befejezése után kapnék munkát,na de ugye munkahely nincs,akkor most mi a helyzet? Kijártam az iskolát,dolgozni kellene,de nincs hol,és még mindig a szüleim tartanak el.Teszem hozzá,nem büdös a munka,szedtem már 40fokban 12 órán keresztül meggyet,mákot,szórólapot osztottam,legutóbbi diákmunkám egy lepukkant kocsma volt tele értelmiségi antialkoholistákkal.Mondanom sem kell,hogy felnőttként ezekből nem valószínű,hogy a saját lábamra tudok állni. Sok-sok okos ember,ilyenkor mit kell csinálni?
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:26:10
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Zolizoli | 2011. február 12. | 17:26:01
Ez a cikk nyilvánvalóan ugyanarról a kutatásról szól, mint a HVG két héttel ezelőtti cikkke:
http://hvg.hu/velemeny/20110121_nyolcvanasok_ertekvesztes_erasmus
elég nagy visszhangja volt annak az írásnak, a Facebookon is, és érdemes elolvasni a HVG-s kommenteket, nagyon kulturált és tartalmas kommentek!
Elég kevés szó esik arról, hogy a mai ötvenesek, akik ennek generációnak a szülei, sokkal nehezebb körülmények között kezdték az életüket, a pályájukat - oké, állás akkoriban mindenkinek jutott, de arról nem szólnak az emlékezések, hogy mennyivel rosszabbak voltak az akkori fiatalok lakáskörülményei, kollégium, munkásszállás, laktanya, olajkályha, mennyivel nehezebb volt a munkábajárás, tudja még valaki, mit jelent a "feketevonat", mennyivel többen éltek kemény fizikai munkából, napszámban kapálni 40 fokban, vagont kirakni minusz 15 fokban, és még lehetne sorolni, kötelező katonai szolgálat, nyaranta az építőtáborokban lehetett edződni(=ingyen dolgozni) és cserébe (ingyen) bulizni. Nagyon más világ volt. Ezeket az ötveneseket most betonkeményen bünteti a társadalom, a nők 10 évvel később mehetnek nyugdíba, mint ahogy a pályakezdésükkor ígérték nekik. És a fenti cikk arról nem szól, hogy az ötvenesek munkalehetőségei erősen beszűkültek, a családok jelentős része a megtakarításait éli fel, és abból tartják el huszonéves gyerekeiket, amit nyugdijas éveikre félretettek. Nem vázol fel senki jövőképet: mi lesz ezekkel a végletekig kizsákmányolt ötvenesekkel tíz-tizenöt év mú
balboa | 2011. február 12. | 17:24:20
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:12:54
Mert a tam-tam ezen az oldalon volt, aki elmehet 40 év után a többsége nem igazán szeretne, amit kap az csak a kuncogó krajcár.
Egyébként az előző említett urak többet számoltak a nyugdíjba, a képzett női többgyerekes rosszabbul járt. Nem ezt ígérték. De ha valaki hitt neki, sajnálom. Szerintem egy ma 45-50 közötti nő (férfi se) ne álmodozzon, addig amíg a nyugdíjkorhatárig eljut számtalanszor módosítható a rendszer, a nyugati tendenciák szerint ... nem csökken.
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:21:49
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Jager László | 2011. február 12. | 17:19:56
Hát ez a Kádár!?
Nem volt munkaninélküliség!
100 000 volt az épített lakások száma!
Elismerem nem volt Audija, Mercedesze,úszómedencéje,100 milcsis lakása,horvátországi nyaralója,vitorlása az embereknek!!
Csak kérdezem!!
Mennyi most a munkanélküiek száma!???
Mennyit keres a lakosság 1/3-a?
És mennyit az 1/10-e??
Gondolom mert kettesek rengeteget dolgoznak"!!
J.L.
alpar74 | 2011. február 12. | 17:17:51
Moderálási alapelvek- komment törölve -
balboa | 2011. február 12. | 17:17:31
lamucat | 2011. február 12. | 17:01:29
Ja odakinn diákmunkaként bizonyos kereteken időhatárokon belül simán alkalmazhatnak, nálunk meg mindent agyonbonyolítanak és közben az oep hercegnője nem fizeti ki az adóját, mert nem kérték, és akkor a diákmunka miatt izgulunk. Lehet, hogy ilyenek miatt életképesebb a rendszer.Élni és élni hagyni.
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:12:54
Moderálási alapelvek- komment törölve -
vrb. | 2011. február 12. | 17:09:47
- lemaradt a vége-:
ahogy hádész linkelte, itt az eredeti: http://hvg.hu/velemeny/20110121_nyolcvanasok_ertekvesztes_erasmus
legyen munkalehetőség, nem feltétlen főnöki, de ne is „tanácsadói” kamuk, és ne csak uram-bátyám alapon lehessen egyáltalán tudomást szerezni az álláshelyről. akkor majd pénzt keresünk, és majd mi támogatjuk az idős szüléket – nagyon megérdemlik! -, és elköltözünk, csinálunk gyereket is. sorry, ezt most ide kellett hányjam. csak a héten vagy hat jelentkezést adtam be fölöslegesen, és időnként kiakad az ember, ha még a tetejébe megkapja, hogy ingyenélő meg lusta.
vrb. | 2011. február 12. | 17:08:38
óh, milyen szép is a “a család szentsége” duma a la kormányunk-keresztényeink. én nem azt tapasztalom, hogy a fene nagy lustaság az oka annak, hogy a fiataloknak nem sikerül “időben” elhelyezkedniük, összekaparniuk a lakásra valót, hogy a gyerekvállalásról már szó se essék. érdekelne a _magán_véleményük arról, mi áll a cikkben írt jelenség a hátterében, és hogy mégis mi az, amit valóban tenni fognak, hogy a fiatalok ne otthon üldögéljenek, meg tíz évig járjanak egyetem(ek)re, sokszor egyéb ötlet híján.
"Ne jöjjön nekem senki azzal hogy nincs munkahely,lejjebb kell adni az igényeket!Nem főnöki székbe vágyni" – mondd, ember, te melyik országban élsz?
az ismeretségi körömben (átlagos harmincasok) gyakorlatilag csak azoknak van normálisan fizető, normális állása, akik reálértelmiségiek, vagy külföldre mentek dolgozni. engem is kénytelen volt segíteni a két pedagógus szülőm, a pofámról égett a bőr, és nemcsak anyagi értelemben volt romboló. lakáshoz jutni végre sikerült, de hogy fenntartani hogyan fogom, az jó kérdés: bejelentetlenül dolgozom látástól vakulásig, fillérekért, tkp. csak a rezsire. igen, diplomás takarítónak se vettek fel, csak egyszer, az oda-vissza utazás költsége elvitte volna a napi munkabért, ha odaadták volna egyáltalán, merthogy nem, hanem lenyúlták.
miközben – most undorítóan demagóg leszek, max. kimoderálnak – elfoglalhat egy újságírói helyet valaki, aki egy ilyen cikket lead: az ötlet és a cikk jó része bizony - egy nem túl jól sikerült - koppintás,
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:07:32
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Alienhunter | 2011. február 12. | 17:07:03
Moderálási alapelvek- komment törölve -
lamucat | 2011. február 12. | 17:01:29
Moderálási alapelvek- komment törölve -
gv86 | 2011. február 12. | 16:56:54
Köszönöm szépen! Neked pedig sok sikert majd a szakmai előmeneteledben!
Azzal én is egyet értek, hogy gyalázat, hogy szinte bárki elvégezheti az egyetemet. Nálam sokkal butábbak diplomát szereznek és büszkék rá. 7-ed 8-ad és mégtöbbed évesek és csak azért nem rúgták ki őket, mert fizetik a költségtérítést. Aztán meg ha a diákhitel elfogyott és beállt a munkanélküliség, akkor fizesse a szülő a törlesztőrészletet a teljes árú vonat/buszjegy mellett és még a tb-t is... Ez valóban bosszantó csak sajnos sok szülő nem tud határt szabni abban, hogy meddig mehet még el a gyerek, mert ha mást nem, de az érzelmi zsarolást jól megtanulták a 7-10 év alatt...
steverubellreborn | 2011. február 12. | 16:56:03
"Ne jöjjön nekem senki azzal hogy nincs munkahely,lejjebb kell adni az igényeket!Nem főnöki székbe vágyni"
Csodálkozom,hogy ilyen sokáig tartott amíg az egyik posztkádári hülye benyögi ezt.Meg az "aki akar az tud dolgozni mert munka az van2 szlogent:)
balboa | 2011. február 12. | 16:53:15
Pare | 2011. február 12. | 16:39:25
Valószínű és a diákmunka az elmúlt 20 éve nálunk ismeretlenné vált, illetve leosztották "diákszövetkezeteknek" akik fejpénzért közvetítenek. Röhej!!!
Ausztriában van az egyetemistáknak a jobwohnen.at oldal, naponta töltik akár alkalmi, akár rendszeres munkákat ajánlanak rajt. Mutasson valaki egy hasonló oldalt nálunk.
alpar74 | 2011. február 12. | 16:52:36
Moderálási alapelvek- komment törölve -
alpar74 | 2011. február 12. | 16:49:09
Moderálási alapelvek- komment törölve -
balboa | 2011. február 12. | 16:48:39
bubu64 | 2011. február 12. | 16:05:50Azt hiszem nem vagytok pipogyák.Egyszerűen egy szülő normális esetben mindent meg akar adni a gyerekének és azt szeretné, ha könnyebben élne, mint ő.
Azzal, hogy hetente bulizik, szünetekben a plázákban lóg, trendi cuccokban jár. Még egy ilyen színlelt világ, mint a mienk nincs.A könnyebben élés azt jelenti, hogy a szülőket lejmolja.
lamucat | 2011. február 12. | 16:44:47
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Pare | 2011. február 12. | 16:39:25
Gondolom az igazi gond az arányokban, meg a tendenciában rejlik.
Alapesetben a szülőknek erkölcsi kötelességük gondoskodni a gyerekeikről - és ugyanez igaz fordítva is.
Az bizony vérlázító, hogy államilag támogatott képzésben tíz-tizenöt évet el lehet lébecolni... és ez is lehet egyik okozója az "örökös kiskorúságnak".
gv86 | 2011. február 12. | 16:36:05
alpar74: Ennek örülök. Egyébként hidd el, hogy én is elég sok helyen próbálkoztam, de úgy érzem felesleges számokkal dobálózni, hiszen van köztünk 12 év különbség munkatapasztalat. Annak ellenére, hogy nem szakmában dolgozol, igenis számít a referencia. De addig amíg a gyerekeid nem huszonéves munkanélküliek és (sajnos) 0 év munkatapasztalattal rendelkeznek, addig légy szíves ne szóld le azokat a szülőket, akik támogatják a gyerekeiket. Nem kívánom neked, de te sem tudhatod, hogy a gyerekeidre mi vár, hiszen én sem lettem mérnök, mint ahogy édesapám az...
bubu64 | 2011. február 12. | 16:26:43
Imisti
Ne aggódj én értem, amit írtál. Teljesen igazad van. Azt nem értem miért állsz le vitatkozni Adamanttal. Ő valószínűleg védett környezetben él, jól fizető helyen dolgozik.Az ő nézőpontjából a család, a nemzet az első. Valószínüleg erős családi támogatottsággal boldogul(t), ami másnak nemadatott meg. Természetes, hogy ez a nézőpontja.A gazdaságpolitika más téma.Ne idegesíts magad.:)
alpar74 | 2011. február 12. | 16:22:23
Moderálási alapelvek- komment törölve -
bubu64 | 2011. február 12. | 16:21:43
Ariana
Mindenben igazad van. Azért írtam, hogy változott a világ.Undorító, ami a közalkalmazottaknál folyik.Édesanyám is az volt, amíg élt és szerintem néha többet tudott az adott témáról, mint a diplomás. Egyszerűen a tapasztalat miatt.
|