Tárgyalás vádlottak „nélkül”
A vádlott nélküli tárgyalások rémképét vizionálja Ruttner György ügyvéd, miután hamarosan hatályba lépnek az igazságszolgáltatást alapjaiban érintő új büntetőeljárási szabályok, amelyek lehetővé teszik, hogy gyorsan és felesleges kukacoskodás nélkül „gyárthassanak” elítélteket.
A március elsejétől alkalmazandó változtatások talán legfontosabb eleme, hogy a vádlott idézésével egyidejűleg a bíróság tájékoztatja őt arról, hogy nem köteles a tárgyaláson részt venni, az nélküle is megtartható, az ügy pedig érdemi döntéssel befejezhető. Ha az érintett úgy dönt, hogy távol marad, nem lehet elővezetni vagy szankcióval sújtani.
A „vádlott nélküli tárgyalás” intézménye jogi hungarikum – állítja az ügyvéd. Ez szerinte több okból aggályos, és akár az ügy elhúzódásához is vezethet, miközben a változás oka éppen a perek gyorsítása. A vádlott ugyanis az új lehetőséggel élve taktikázhat, mert törvény biztosította joga, hogy a tárgyalásról ki-bejárjon, és emiatt később az addig nélküle lefolytatott eljárást részben vagy egészben meg kell ismételni, ha például valamilyen új bizonyítékkal hozakodik elő.
Ruttner úgy látja, a módosítás a többszereplős ügyekben is súlyos gondokat okozhat. Egy vádlott esetén mindenki a saját bőrét viszi vásárra, de amikor többen vannak, az egész eljárás torz képet mutathat, ha például a beismerésben levő, egyben a többiekre súlyosan terhelő vallomást tett vádlottnak már el sem kell mennie a tárgyalásra. Emberek sora majd úgy várhatja az ítéletet, hogy a szemébe sem nézhet a vádlott-társnak, akinek sem az érintettek, sem a védők nem tehetnek fel kérdéseket.
Így Ruttner szerint felértékelődnek a nyomozás során tett vallomások, amelyek el is döntik az eljárás végső kimenetelét. Azok valóságtartalmát pedig nem kell, de nem is lehet a nyilvános és közvetlen bírósági tárgyalás kontrolljának alávetni, hiszen jelen sincs, aki a jegyzőkönyvből felolvasott szöveget – állítólag – tollba mondta. Az ügyvéd óv attól, hogy ilyen ügydöntő hatalmat adjanak bármely vádlott – illetve a nyomozó hatóság – kezébe. Ezért a bíró mérlegelésére kellene bízni – teszi hozzá –, hogy hozzájárul-e a távolmaradáshoz, persze ehhez a törvényben szempontokat kellene adni a számára.
A törvénymódosítás célja egyértelműen az eljárások időszerűségének javítása, hiszen a vádlottak márciustól a távolmaradásukkal már nem akadályozhatják az ítélet megszületését – hangsúlyozta kérdésünkre Frech Ágnes, a Fővárosi Bíróság büntetőkollégiumának vezetője. A bíróságok már több alkalommal jelezték, hogy a vádlottak általában a per elhúzódásában érdekeltek, és mindent meg is tesznek ezért. Ennek egyik oka, hogy a bűncselekmény elkövetése óta eltelt hosszabb időt általában enyhítő körülményként értékelik. A sokszereplős ügyekben pedig a tudatos időhúzás oka az lehet, hogy elérjék az előzetes letartóztatásban levő vádlott szabadon bocsátását. Ez különösen akkor jellemző, amikor a fogva tartás ideje már a törvényi maximumhoz közelít, ha ugyanis késleltetik az ítéletet, az érintettet – legalábbis átmenetileg – ki kell engedni.
Emiatt a bíróságok indokoltnak tartják a büntetőeljárási szabályok változását, de még a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke is azt az álláspontot képviselte, hogy a vádlottnak legyen joga részt venni a tárgyaláson, ám ez a jog ne legyen egyben kötelezettség – mondta el a kollégiumvezető.
A jogszabály a viszonylag egyszerű, tehát egy vádlottal szemben egy cselekmény miatt folyó, egyetlen tárgyaláson befejezhető ügyet tekinti alaptípusnak, és a büntetőeljárási törvény módosítását is az ilyen esetekre szabták.
Frech Ágnes szerint a törvénymódosítás a bíróság számára csupán lehetőségként, nem pedig kötelezettségként írja elő, hogy a vádirat kézbesítésével egyidejűleg tájékoztathatja az érintetteket a távolmaradás jogáról. Amikor tehát a tettes jelenléte nélkül a bizonyítási eljárás aggálytalanul nem folytatható le, a bíró továbbra is a „személyes megjelenés kötelezettségével” idézheti majd a vádlottat – mondta a kollégiumvezető.
Frech Ágnes attól sem tart, hogy a vádlottak visszaélhetnének a számukra biztosított „kibejárás jogával”. Azt maga sem vitatja, hogy az új szabályok szerint a tárgyalásról való részvételről lemondó nyilatkozat után bármikor meggondolhatják magukat, ám azoknak az eljárási cselekményeknek a megismétlését, amelyekről saját döntésük alapján lemaradtak, bizonyosan nem kérhetik. Szerinte olyan – például szembesítésre vagy újabb tanú megidézésére vonatkozó – indítványt sem tehetnek, amelyre korábban a távollétük miatt nem kerülhetett sor, mert ez a lehetőség az eljárás gyorsítása helyett éppen ellenkező hatással járna.
Bár a közvetlenség elve már korábban kikerült a büntetőeljárás alapelvei közül, a bírói gondolkodás nehezen nélkülözi a vádlott vagy a tanú tárgyalótermi jelenlétét – emelte ki a kollégiumvezető. Ezért szerinte nem feltétlenül a bírósági eljárást, hanem inkább a nyomozási szakaszt kellett volna racionalizálni. Ez utóbbi feladata Frech Ágnes szerint elsősorban a felderítés és a bizonyítékok gyors öszszegyűjtése lehetne, míg a tanúk és a vádlottak részletes kihallgatása már a bíróság dolga, hiszen az érintettek a tárgyalóteremben szembesülnek először az üggyel a maga teljességében.
Fontos kiemelni – tette hozzá a kollégiumvezető –, hogy a törvény nemcsak a vádlott jelenléti kötelezettségét oldja fel, hanem arra is lehetőséget ad, hogy az ügyész indítványára a tanú személyes meghallgatásától is eltekintsenek, s elegendő csupán a nyomozás során tett tanúvallomás felolvasása. Ez lehet ésszerű indítvány, ugyanakkor aggályokat is felvet – vélekedik a bíró –, hiszen az ügyvéd jelenléte a nyomozás során általában nem biztosított, ezért előfordulhat, hogy bizonyítékként felhasználják annak a tanúnak a vallomását is, akivel személyesen sem a bíróság, sem a vádlott, sem a védő nem találkozott.