Egységes parkolás, erőnek erejével

Egy új parkolási törvény, s akár a kerületi jogok átgondolása is szóba kerülhet az egységes fővárosi rendszer megteremtése érdekében. Erre ugyanis a jelenlegi keretek alkalmatlanok. Ám a kerületek nem szívesen mondanának le a jogaikról és a bevételeikről.

A tervek szerint március végéig dolgozzák ki azt a törvénykoncepciót, amellyel Budapesten megteremthetővé válik az egységes parkolási rendszer. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakértői most tekintik át, milyen jogi keretek közt lehet minderre megoldást találni Budapest jelenlegi kétszintű, kerületi és fővárosi közigazgatási felépítésében. A fizetőparkolás bevezetése óta ugyanis az okozza a legtöbb problémát, hogy az utak tulajdon- és kezelői joga megoszlik a főváros és a kerületek közt, s így a parkolókat különböző társaságok üzemeltetik.

A kaotikus állapot felszámolása a mai napig nem megoldott, jóllehet az Alkotmánybíróság 2009 novemberében a teljes szabályozás újragondolására szólította fel a döntéshozókat. A megadott határidőre, tehát tavaly nyár elejére ugyan megszülettek az új jogszabályok, de a megállapított keretek továbbra sem hoztak érdemi előrelépést: az autósok elvesznek a sokszor működésképtelen vagy a pénzérméket nem elfogadó parkolóórák rengetegében. Ráadásul az üzemeltető társaságok továbbra sem fogadják el egymás bilétáját, de az is sok panaszra ad okot, hogy az autós elutasított panaszára válaszul a társaságok automatikusan emelt öszszegű pótdíjat szabnak ki. Az sem könnyíti az eligazodást, hogy e cégek máig nem állítottak fel egységes ügyfélszolgálati rendszert.

A napokban Szabó Máté ombudsman adott ki állásfoglalást az autósok érdekében. Egyúttal felkérte Tarlós István főpolgármestert, hogy a Fővárosi Közgyűlés tegye meg a szükséges lépéseket az ellentmondások feloldására.

Az országgyűlési biztos javaslatai egybecsengenek a főváros elképzeléseivel. Ezek kidolgozásával a BKK-t bízták meg. Az első lépés, hogy január 3-ától a száz százalékban fővárosi tulajdonú Parking Kft. üzemelteti a budapesti parkolóhelyek egy részét. De ettől önmagában még nem lesz egységes a főváros parkolási rendszere. Ennek alapvető oka, hogy a cég a VI., a VII., a VIII., a IX. és a XIII. kerületben csak a fővárosi kezelésben lévő területeken, például a Nagykörúton és az Andrássy úton látja el az üzemeltetést, amelyet a Budapesti Önkormányzati Parkolási (BÖP) Kft.-től vesz át. A kerületi tulajdonú vagy kezelésű utakon ezt továbbra sem ő végzi, és sok más helyen élnek a Centrum Parkoló Kft. több évre meghosszabbított szerződései.

A mostani változás amiatt is alig érinti az autósokat, hogy az eddig is használt parkolóórák ugyanabban a rendszerben működnek, mint korábban; a díjszabás sem változik, csak a parkolójegyeken lesz más a cégnév és az ügyfélszolgálat címe. Az is apró módosulás, hogy a Parking frissen képzett parkolóőröket alkalmaz, akik sárga zacskókban helyezik ki a fizetési felszólításokat.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója lapunknak elmondta: a fővároshoz kerülő parkolóhelyeken továbbra is érvényesek lesznek a korábban kiadott parkolókártyák, és a készpénz mellett továbbra is lehet majd mobiltelefonon fizetni. A Parking által üzemeltetett területen türelmi idő illeti meg az autóst: egy órán belüli jegyváltás esetén öt perc, míg egy órán túli jegyváltásnál 15 perc. A pótdíj összege – 15 napon belüli befizetés esetén – 13 vagy 15 órányi parkolási díjnak felel meg (attól függően, hogy este 6 vagy 8 óráig tart a díjfizetési időszak). Ha később egyenlítik ki a bírságot, akkor 41 órányi parkolási díjat számítanak fel.

A Parking Kft.-hez január elsejétől 2400 plusz parkolóhely fenntartása került, Budapesten összesen 60 ezer parkolóhelyet kezel nyolc parkolótársaság.

Vitézy Dávid arra a kérdésünkre, a BKK vállalja-e a kerületek és a legnagyobb magánüzemeltető, a Centrum Parkoló Kft. közti szerződések újratárgyalásának, netán felbontásának a koordinálását, azt mondta: ezt a kérdést valószínűleg nem lehet tárgyalásos úton rendezni, hiszen sokszereplős rendszerről van szó, amelyben számos érdek ütközhet. Nem kizárt, hogy a kétharmados önkormányzati törvényt is módosítani kell, de ehhez politikai döntés szükséges. A vezérigazgató hangsúlyozta: a BKK-nak egy-két hónapon belül átfogó törvénykoncepciót kell letennie a főváros asztalára. Egyelőre a jogtechnikai lehetőségeket tekintik át, hogy az autósok mellett a főváros és a kerületek is jól járjanak. Példaként említette Londont, ahol egységes rendszer működik az üzemeltetéstől az ügyfélszolgálaton át a pótdíjazásig, de a bevételekből a városrészek is arányosan részesülnek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.