Még csak résnyire nyílt a kormányablak
„A kormányablakok célja, hogy az ügyfelek egyszerűen és gyorsan intézhessék ügyeiket. Létrehozásukkal Magyarország Kormányának célja az ügyfeleket szolgáló jó Állam megteremtése” – olvasható egyebek mellett a magyarorszag.hu honlapon. A szintén januártól működő kormányhivatalok új, integrált ügyfélszolgálati irodái még csak Budapesten és 25 nagyobb településen – ezek Cegléd és Vác kivételével mind megyei jogú városok – érhetők el, vagyis a lakosság több mint felének mindazokban az esetekben továbbra is utaznia kell, amikor az ügyintézés személyes jelenlétet kíván.
Túl sokmindent a kormányablakoknál egyelőre nem is lehet elintézni. A hivatalos kormányzati portál is csupán azt ígéri, hogy az irodák „széleskörű tájékoztatást”, illetve felvilágosítást adnak arról, hogy az egyes ügyekben mely hatóságokhoz érdemes fordulni, és milyen kérelmet vagy formanyomtatványt kell előterjeszteni. Sokak számára jól jöhet viszont, hogy segítséget adnak a nyomtatványok kitöltéséhez és a csatolandó dokumentumok ellenőrzéséhez. Az „ablakok” egyébként minden hétköznap reggel nyolctól este nyolcig tartanak nyitva, amire a közigazgatásban mind ez ideig legfeljebb elvétve akadt példa.
Az irodákhoz tehát pillanatnyilag mindössze néhány ügyben érdemes fordulni. E körbe tartozik az elektronikus közszolgáltatások igénybevételéhez szükséges ügyfélkapu létesítése, az egyéni vállalkozói tevékenység, illetve az adatváltozások bejelentése, továbbá az ügyfelek tájékoztatást kaphatnak arról, hogy a munkáltatójuk fizet-e utánuk tb-járulékot. Emellett a kormányablaknál tulajdonilap-másolatot és térképmásolatot is lehet kérni. Aki viszont már rendelkezik ügyfélkapu-hozzáféréssel – regisztrálni bármely okmányirodában és az adóhatóság kirendeltségein is lehet –, az mindezeket az ügyeket saját számítógépéről elintézheti.
A kormányablaknál is benyújthatók a családi pótlék, a gyermekgondozási segély, az anyasági és a gyermeknevelési támogatás iránti kérelmek, ám ezeket csupán átveszik és továbbítják az ügyben illetékes Magyar Államkincstárhoz. Egyébként mindezt a családtámogatási kifizetőhelyen is lehet kérni, amely a munkáltatók jelentős részénél megtalálható. Hasonló a helyzet az egyéni vállalkozói igazolvánnyal: igényelni lehet, ám az iratot a lakóhely szerinti okmányiroda állítja ki. Miután az országban háromszáz ilyen iroda van, a legtöbb esetben célszerű lehet inkább ott eljárni. Szintén az ügyfélszolgálatoknál kezdeményezhető méltányossági eljárás az önkormányzati hatáskörbe tartozó szabálysértések esetén, ám jobban jár, aki a kérelmet a helyi jegyzőhöz juttatja el, mert ahhoz nem kell utazni.
A hivatalos tájékoztatás szerint a 29 ügyfélszolgálat éppen 29 ügycsoportban illetékes, ám ezek csaknem felében mindössze tájékoztatásra számíthatunk. Ide sorolható többek között a gyermekgondozási díj igénylése, a kereskedelmi és az ingatlanközvetítői tevékenység bejelentése, a külföldiek magyarországi házasságkötéséhez szükséges iratok beszerzése, a magyarigazolvány igénylése vagy a telephelyengedélyhez kötött ipari tevékenység engedélyezése.
Miután a kormanyablak.gov. hu honlapon az egyes eljárásokat igen részletesen bemutatják, csupán a tájékoztatásért a kormányablakot nem is érdemes felkeresni. De aki valahol mégis elakadna, az az 1818-as számon valamennyi vezetékes telefonról elérhető kormányzati ügyfélvonalon bizonyára segítséget kap. Kipróbáltuk, működik.
A polgároknak a legtöbb esetben helyi, tehát az önkormányzatok hatáskörébe utalt államigazgatási hatósági ügye akad – ezek zömében a helyi adózáshoz kapcsolódnak, de ide tartozik az építési engedélyezési eljárástól a szociális támogatásokig sok minden –, és ilyenből van évente tízmillió. Ettől az ugyancsak az önkormányzatok által működtetett okmányirodák ügyforgalma sem sokkal marad el.
A kormányablak igazán akkor tölti majd be a neki szánt szerepet, ha ezeknek az eljárásoknak a jelentős részét „államosítják”. A jelenlegi elképzelések szerint az önkormányzatok hatáskörébe utalt államigazgatási hatósági ügyeket 2013-tól a kormányhivatalok veszik majd át, és a később kialakítandó járások mindegyikében integrált ügyfélszolgálat jön létre. A valóban egyablakos ügyintézés feltétele az is, hogy a kormányhivatalok alá rendelt több mint tucatnyi, korábban önálló szervezet – ilyen például a közlekedési hatóság, a népegészségügyi szolgálat, a munkaügyi felügyelőség, a fogyasztóvédelem, az egészségés a nyugdíjbiztosító – hatáskörébe tartozó összes ügyben a kormányablakhoz fordulhassunk. Ez is milliós nagyságrend lehet.